Nekromanti [Midnatt] Inspirerande rollpersonsskapande?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
För den oinsatte: Första inlägget här har en del matnyttigt.

Central frågeställning:

Vad är inspirerande när man skapar en rollperson ickesystemmekaniska sida?

Ointressant:
- Klasser och raser
- För- och nackdelar
- Alla bakgrundsgenererarlösningar a' Traveller etc.
- Allt annat som skapar en massa regler kring "fluffet".

Intressant:
- Saker/metoder som får en att bli inspirerad att hitta på en bakgrund.
- Saker/metoder som inspirerar utseende.
- Saker/metoder som inspirerar till att hitta på beteendemönster, rörelsemänster, sätt att tala, etc.
- Saker/metoder som inspirerar till kontaktnät, familj, vänner etc.

Kort sagt, om vi separerar fiktion och system, och inte vill använda ett system för att skapa fiktionen, hur gör man då för att ge oss så mycket inspiration som möjligt?

Exempel på kontakter? Bilder? Roliga frågor att svara på? (vad är roliga frågor?)

Ram

Skev
krank said:
- Saker/metoder som får en att bli inspirerad att hitta på en bakgrund.
- Saker/metoder som inspirerar utseende.
- Saker/metoder som inspirerar till att hitta på beteendemönster, rörelsemänster, sätt att tala, etc.
- Saker/metoder som inspirerar till kontaktnät, familj, vänner etc.
Världens tråkigaste svar: Se till att det är värt besväret.

Förklara hur de saker som du vill ha används. Förklara att kontaktnät, familj, vänner och liknande är en najsig blandning av plot hooks och resurser, förklara att saker ur din bakgrund kommer att bli relevanta i spelet, propagera för att mönster och egenheter kommer att tillföra något.

Det enklaste och tydligaste sättet att göra detta och inspirera är att locka med regelbonusar, men det är inte alls med nödvängihet vare sig det bästa och absolut inte det enda.

Sedan tycker jag att det är bra med ett litet exempel på interaktionen mellan spelare och SL när de gör detta. Dela upp den i vad spelaren säger, vad spelledaren säger och vad SL tänker.

Använd inte frågor. *väntar på proteststormen*

antorax

Swordsman
Angående bakgrund så tycker jag att det är trevligt med stegvis framväxt utav karaktären. Att man först berättar om uppväxten, får sätta ut lite färdigheter, ta en egenskap och en kontakt. Sedan ytterligare två/tre tidsperioder med samma grej, färdigheter, egenskaper, kontakter. Detta tycker jag ger ett bra djup, man vet vad som hände under de tidiga åren, och hur det präglade rollpersonen.

krank

Ram said:
Förklara hur de saker som du vill ha används. Förklara att kontaktnät, familj, vänner och liknande är en najsig blandning av plot hooks och resurser, förklara att saker ur din bakgrund kommer att bli relevanta i spelet, propagera för att mönster och egenheter kommer att tillföra något.
Varpå jag frågar: Varför måste allting sådant in i spel? Är det bara då det är intressant?

Tydlighet med syfte är dock bra, det noteras.

krank

Fryksdal said:
Angående bakgrund så tycker jag att det är trevligt med stegvis framväxt utav karaktären. Att man först berättar om uppväxten, får sätta ut lite färdigheter, ta en egenskap och en kontakt. Sedan ytterligare två/tre tidsperioder med samma grej, färdigheter, egenskaper, kontakter. Detta tycker jag ger ett bra djup, man vet vad som hände under de tidiga åren, och hur det präglade rollpersonen.
Notera nummer tre på listan "Ointressant" i startinlägget. Inte för att vara dryg eller så, men jag har hört att det hjälper att läsa innan man svarar.

Jag använder ett liknande system i ett annat regelklur, men just i det här systemet kändes det vare sig relevant eller rätt; det tar för lång tid, är svårbalanserat, och kräver att spelare skapar "fluff" samtidigt som "system". När jag själv skapar rollpersoner brukar jag föredra vad som i Midnatt kallas "fiktion till system", alltså att jag först funderar ut min rollperson, och sedan sätter siffror på honom/henne. Det du talar om är "fiktion och system" i Midnatt, att man fixar fluff samtidigt som system - och det är ett sätt, men jag vill inte att det ska vara det enda.

Det tredje sättet, "system till fiktion", brukar mest lämpa sig i system där slumpen spelar in när man sätter ut stats och så.

Överlag vill jag ha ett system som fungerar både med FTS, STF och FOS. System med slump funkar bara med STF och FOS, system med bakgrundgenerering funkar bara med FOS.

Ram

Skev
krank said:
Varpå jag frågar: Varför måste allting sådant in i spel? Är det bara då det är intressant?
Både ja och nej. Om det hjälper spelaren att komma in i karaktären så är det bra även om det aldrig kommer i spel på ett synligt sätt. Men det är som med många andra saker; Människan är av naturen lat och om man inte ser en tydlig (~= mätbar) nytta med någonting så blir det endera inte gjort eller görs oengagerat. Syftet med övningen bör väl vara att det skall ge någonting?