Nekromanti Midnatt - rollforkumär (skiss)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
---------------------------------------
För nytillkomna:
Midnatt är ett monster-of-the-weekrollspel utan fast värld. Tänk det mer som en verktygslåda, med vilken man ska kunna bygga och bli inspirerad till kampanjer som liknar t.ex Buffy the Vampire Slayer eller ännu hellre Supernatural. Det centrala är rollpersonerna; vilka de är och vilket tema gruppen har avgör vilken typ av hemskheter de möter.

---------------------------------------

Okej, innan ni kastar er över PDF:en här vill jag skriva ett par ord om utseendet. Det är nämligen rejält tråkigt just nu - och det är meningen. Tanken jag hade var att försöka efterhärma blanketter och formulär man får lämna in till myndigheter och vissa arbetsgivare och såna grejer. Har kollat lite på olika arresteringsformulär, formulär för intagning av mentalsjuka, och en del annat.

Överlag har de alla samma kalla, opersonliga och lite tråkiga layout. Denna skiss tänker jag sedan "skita ner" genom att antingen rent fysiskt köra det genom kopiator ett antal gånger eller genom att använda Photoshop för att få en liknande effekt. Komplettera med udda stämplar, en kaffefläck eller två...

Jag är heller inte klar med grundformen; jag skulle vilja ha med några fler små, korta rutor. Funderar på "Födelseort" men skulle hellre vilja ha grejer som är lite mer intressanta eller som åtminstone kan användas i spel. Om det går.

Attachments

Musiksmak måste ju stå med! För du kommer väl bara att köra gammal hårdrock när de glider omkring i sin svarta Cheva och gnabbar med varandra? :gremwink:

rjonas

Hero
Utdrag ur brottsregister samt prickar hos fogden kunde ju vara intressant.

krank

rjonas said:
Utdrag ur brottsregister samt prickar hos fogden kunde ju vara intressant.
Definitivt! Det ska jag försöka arbeta in. Kända kontakter tar egentligen för stor plats nu, ska omarbeta...

Prickar hos fogden skulle kunna omvandlas till "Tillgångar (sammanlagt värde)" eller något. Då kan man åtminstone få en liten känsla av vad det är för socialklass vi snackar om. I och för sig kunde eventuella fogdeprickar också vara intressant, framförallt om man också skiljer på likvida medel och övriga tillgångar. Då kan man ju t.ex med hyfsat enkla medel beskriva någon som sparar alla sina pengar och lever knapert, respektive någon som slänger en massa pengar på kapitalvaror etc, eller nån som bara sprider sina pengar för vinden och dessutom skuldsätter sig.

Privatekonomi som rollspelsverktyg. Skitbra!

Vimes

Sillkung
Är det inte kul att klämma in saker som "Skolgång" (liksom: plats, inriktning, etc ger ju mer kött än exvis "Födelsort", visst?). Kanske en större "Tidigare sysselsättning och studier" (iofs blir det kanske bara en lökig omskrivning för det traditionella "Bakgrund" (som, ju, traditionellt är typ tre rader :gremwink: )).

(Noterar för övrigt (och det kanske är huvudanledningen till att jag skriver det här inlägget) att jag tycker att det verkar som om ditt projekt skulle passa mig och min spelgrupp alldeles ypperligt. Kanske kommer det i framtiden vara läge att faktiskt köpa något av alla de rollspel som utvecklas här... Så liksom: det här verkar lovande, heja heja!)

krank

Vimes said:
Är det inte kul att klämma in saker som "Skolgång" (liksom: plats, inriktning, etc ger ju mer kött än exvis "Födelsort", visst?). Kanske en större "Tidigare sysselsättning och studier" (iofs blir det kanske bara en lökig omskrivning för det traditionella "Bakgrund" (som, ju, traditionellt är typ tre rader :gremwink: )).
Bra förslag! Ska övervägas. Vill dock akta mig för att försöka pressa in alltför mycket, vill inte riskera att hamna på två sidor =)

Vimes said:
(Noterar för övrigt (och det kanske är huvudanledningen till att jag skriver det här inlägget) att jag tycker att det verkar som om ditt projekt skulle passa mig och min spelgrupp alldeles ypperligt. Kanske kommer det i framtiden vara läge att faktiskt köpa något av alla de rollspel som utvecklas här... Så liksom: det här verkar lovande, heja heja!)
Oh gosh! Trevligt!

Håll dig gärna uppdaterad via http://studio.omegarpg.net där all egentlig utveckling sker, och PM:a mig om du undrar något eller tycker att nånting fattas eller så. Ni kan ju alltid få speltesta om ni vill =)

I helgen ska jag försöka få tid att speltesta karaktärsskapandet med min egen spelgrupp, se hur det blir...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
OT: Njae där bryter mitt Starchallenge traditionen där bakgrund skspar hela karaktären med ett speciellt berättande poängsystem :gremsmile: