OK, jag ska försöka hålla det kort:
I Midnatt rullar man 1t10 under sitt FV för att lyckas med saker när det är Kamp (spelets ord för "contest"). Högst lyckat värde vinner. Även känt som Pendragonmodellen alltså.
Nu funderar jag på att bygga in lite skalbarhet. jag har två varianter:
variant 1:
Addera det antal tior som går, utan att det blir misslyckat. Har man 23 och slår 1 så blir resultatet 21. Slår man 7 så blir resultatet 17.
Fördel: Enkelt.
Nackdel: Begränsat antal utfall, man kan inte lyckas dåligt när man är bra.
variant 2:
Tiotalet anger antalet extra t10:or man slår. Har man 23 så slår man 3t10.
Fördel: Större spann av möjliga resultat.
Nackdel: Krångligare, plus extra eventuella statistikgrejer jag säkerligen inte har koll på. Blir det inte lite knepigt i början på varje tiotal? Eller fixar det sig med normalfördelningen?
OK, ni måste erkänna att för att vara mig blev det ganska kort. Alla kommentarer som är det minsta relevanta uppskattas.
I Midnatt rullar man 1t10 under sitt FV för att lyckas med saker när det är Kamp (spelets ord för "contest"). Högst lyckat värde vinner. Även känt som Pendragonmodellen alltså.
Nu funderar jag på att bygga in lite skalbarhet. jag har två varianter:
variant 1:
Addera det antal tior som går, utan att det blir misslyckat. Har man 23 och slår 1 så blir resultatet 21. Slår man 7 så blir resultatet 17.
Fördel: Enkelt.
Nackdel: Begränsat antal utfall, man kan inte lyckas dåligt när man är bra.
variant 2:
Tiotalet anger antalet extra t10:or man slår. Har man 23 så slår man 3t10.
Fördel: Större spann av möjliga resultat.
Nackdel: Krångligare, plus extra eventuella statistikgrejer jag säkerligen inte har koll på. Blir det inte lite knepigt i början på varje tiotal? Eller fixar det sig med normalfördelningen?
OK, ni måste erkänna att för att vara mig blev det ganska kort. Alla kommentarer som är det minsta relevanta uppskattas.