Nekromanti [Midnatt] - Test av karaktärsskapandet

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,440
Location
Rissne
Kort intro för den oinsatte: Midnatt är ett monster-of-the-weekrollspel med fokus på personlig skräck och, egentligen, rädslan för det okända som en avspegling av människors rädsla för det okända inom sig själva. Reglerna är tradspeliga men intentionen och "målet" med spelet tydligt definierade. Spelet saknar fast definierad värld och mytologi, men har istället verktyg och råd till spelledaren för hur man bygger sådant kring rollpersonerna.

Idag testade jag, Yreburre och Vicotnik reglerna för att skapa rollpersoner som finns här. Istället för att låta spelarna läsa dokumentet guidade jag dem själv. Jag inledde med att lägga fram gruppens tänkta grund; highschoolungdomar. Vi valde att köra system-till-fiktion, dvs att man börjar med att sätta siffror på rollpersonen och sedan se vilken sorts person man slutade med.

Vi började med att sätta ut poäng i Färdigheterna, där spelarna pratade ihop sig rätt bra för att kunna täcka lite olika kompetensområden. Efter det gick vi vidare till Kunskapsområden, där de valde att börja med Paketet vilket funkade helt OK, och sedan spendera sina kvarvarande poäng.

Vi valde att inte tvinga oss igenom hela Frågorna-delen, dels eftersom spelarna kände att de behövde lite betänketid eftersom de inte funderat något på rollpersoner innan, och dels för att utbudet av frågor just nu kändes lite begränsat. De svarade dock på grundfrågan "Varför jagar du?" och 1-2 till.

Dels eftersom jag hade en sådan kampanj i tankarna innan, men också för att det passade bra med spelarnas rent bokstavliga tolkning av ordet "jaga" och då framför allt snack om varulvar och liknande, så beslutade jag att låta det inledande kampanjfokuset, alltså den typ av monster spelarna/rollpersonerna känner till från början vara formförändrare, framför allt varulvar.

Resultatet
Spelarna uppfattade systemet som smidigt och bra, gillade framförallt frågorna och paketet. De är ju sedan tidigare vana vid mitt Gumshoeinspirerade system med Kunskapsområden/undersökande färdigheter, vi använde samma grej när vi körde CoC.

Jag blev också riktigt nöjd, och tror att om spelarna kan förmås att flesha ut sina rollpersoner lite mer så skulle jag med ganska kort varsel börja konstruera äventyr.


Funderingar
Kanske kan man tipsa om att tidigarelägga användningen av Paketet.
Det bör stå något om "inledande monster" i kampanjdelen.
Det kan vara bra att nämna att spelare kan vilja och bör få fundera kring frågorna mellan/innan spelmötena.
Är sammanlagt fyra frågor för mycket från början? Minska till tre, tror jag. Blir mer lagom.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,440
Location
Rissne
Arfert said:
Lät intressant.. är gärna med och testar nångång...
Får väl se om vi kan övertala gänget att skapa en midnattgrupp innan D&D:andet nån vecka... =)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,440
Location
Rissne
Nytt test idag; det fungerade men spelarna hade lite lågt i fantasireserverna och det blev inte så värst spännande. Dessutom påpekades det att man nog ville testa åtminstone ett introäventyr för att se hur rollpersonerna kändes i praktiken. Det ska ordnas.

Jag funderar på om det är en bra idé att förutom frågorna också komma med några exempel på svar; teoretiskt sett kanske det skulle kunna hjälpa fantasin; mer troligt kommer många spelare att känna det som att de färdiga svaren är de enda man har att välja mellan, vilket skulle vara lite tråkigt.
 
Top