Har inte så mycket vettigt att komma med, annat än att jag håller med dig om att det är en mycket trevlig kampanjvärld. En som jag anser kräver en hel del planerande för att skapa en intressant kampanj i.
Det bästa tipset jag har är inget direkt tips, utan är snarare insikten att man kan glömma allt med balansering och konventioner för hur man skapar en kampanj och scenarion från DnDs perspektiv när man skapar dem till Midnight (nå, en del går väl att använda).
Innan vår Midnight-kampanj dog (rpna avled i en episk strid mot 30 orcher, 5 legater, och en Sorcerer som tjänade Izrador), spelades den med följande rollpersoner;
1. Giantblooded orch (kommer inte ihåg vad han hette), Fighter/Rouge. Kort och gott fungerade han allmännt som en täckmantel och var användbar då rpna skulle befinna sig i områden där de inte fick vara. En bit in i kampanjen lyckades han dessutom få tag i rustningen och insignia från en oruk kapten (vilket gjorde att de än mer kunde bege sig vart de ville). Han avled då rpna skulle ta kontakt med en av motståndsrörelsens agenter, vilken hade ersatts med en legat, och denne drog en förgiftad dolk (rpna kom på att han inte var vad han utgav sig för att vara) och stack orchen med.
2. En elf channeler som lyckades få tag på ett svärd som var en artefakt (ett intelligent svärd vid namn Kingslayer). Detta gav rpna inte lite problem, då legater och diverse personer började leta efter dem och svärdet. När rpna väl kom till dvärgarna i bergen fick de reda på varför svärdet hette kingslayer, och hela mötet resulterade i att dvärgarna mer eller mindre jagade bort rpna (på grund av rädsla för svärdet).
4. En human (dorn) ironborn, som hade fått en profetsia att han skulle bli kung och ena det dorniska folket igen. Efter diverse stordåd som var en av anledningarna till att rpna nu var hett jagade av legaterna, började folk höras talas om honom och flockades för att de började få hopp. Spelaren började tyvärr här vara motvillig till att bli kung, och han började spela på ett sätt som förstörde allt rpna tog sig för, vilket till slut resulterade i den stora striden där alla de kvarvarande (2) rpna avled.