Nekromanti Midnight RPG

Mörker

Warrior
Det här skriver jag i första hand av ren nyfikenhet, så inga bakslag och fnissanden tack... :gremgrin:

Jag har, både här och där hört om rollspelet Midnight , och av de små korn jag snappat upp om rollspelet verkar det hittills falla mig i smaken; dock är mina kunskaper i skrivande stund minimala, så om någon vänlig själ därute kan tänka sig att antingen...
...ge mig en redogörelse över spelet (gärna ur ett personligt perspektiv)...
...eller...
...klottra ner adressen till en sida som verkligen behandlar rollspelet.

Tack på förhand!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Trådflytt

Hej! Jag har ingen direkt koll på Midnight så jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Fast en sak vet jag, Midnight är d20 så förhoppningsvis flyttar någon vänlig admin det här inlägget till d20-forumet, där du lättare kan få hjälp.

/Vulf

Storuggla

Champion
Tänd en lampa, jag ser inget!

Midnight RPG är – som Vitulv antydde – ett d20spel som kräver att du lagt vantarna på Players Handbook. Det hela är väl ganska mörkt, världen styrs av Den Onde Guden och hans anhang efter det senaste kriget förutom några enstaka bergsfästen med dvärgar och några få skogsdungar med alver som dock är på fallrepen.
Magi är förbjudet, skriftkunskap likaså, andra religioner än Den Onde Guden ännu mer förbjudna, det finns ingen helande magi, det räder konstant vapenförbud (så de där krigarna kan få problem), det är dödsstraff på att vara alv eller dvärg och så vidare och så vidare.
Så det är ganska... hårt att bo där. Javisst ja, det råder konstant svält också och om man anger sina grannar eller tjallar om var motståndsrörelsen (läs: äventyrare) gömmer sig så får man extra mat, vilket gör att man inte kan lita på folk heller.
Och här finns en trevlig sida om spelet :gremsmile:

Storuggla, krubbar fisk

Archer

Swashbuckler
Re: Svar från Midnight SL

Det finns faktiskt helande magi. Men man skiljer inte på Arcane eller Divine magic. Dock kan endast de som tjänar den ondskefulle guden kasta alla Divine spells ifrån clericens spellist (de är ju de enda som har en gud kvar i världen).

Vapenförbudet gäller alla militära vapen, så det är högafflar och andra "bondevapen" som mest används.

Alver och dvärgar är under totalt anfall från den onde guden Izradors styrkor. Guden har beslutat sig för att utrota dessa raser. Att vara dvärg eller alv och visa sig i mänskliga samhällen är like med hög livsfara. En rollperson av denna ras bör vara duktig på att ljuga och förklä sig för att undgå att arresteras och råka ut för något otrevligt (som förlust av huvud).

Om själva världen och stämningen i spelet kan jag väl säga som så, att om du gillade Return of the King filmen, och sedan tar bort chansen för rollpersonerna att någonsin göra sig av med den onde motståndaren, så har du kommit ganska nära midnight. Det bästa rollpersonerna nånsin kan uppnå är att skada den onde gudens ansträngningar (eller driva honom tillbaka till norr, men det är lite bortom vad som är rekommenderat att köra en kampanj om). En midnight kampanj handlar oftast om mindre mål, mer om att smyga omkring och prata med folk (man kan precis som storuggla skrev inte lita på alla) än vad det handlar om rent äventyrande och monster-bashande (i midnight är det monstren som bashar dig).

Edit: Har du mer specifika frågor om midnight, fråga på. :gremsmile:

Storuggla

Champion
Öhm, nu förstog jag inte...

"Är det ett rollspel eller en flykt undan förtryck?"

Eh, både och. Det är ett rollspel. Och ja, det är väl en flykt undan förtryck (eftersom förtryckarna är många och starka, till skillnad från en level 1-kille).

Storuggla, missade nog något

chrull

Stockholm Kartell
va?

kan du förklara vad du menar nu? för jag fattar ingenting.