Nekromanti Migrering av oldsite: användare med olika epostadresser

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hej alla!

I vårt arbete med att migrera data från oldsite har vi hittat ett gäng konton där användarnamn matchar mellan oldsite och newsite, men epostadressen matchar inte.

För att koppla ihop rätt konton från gamla sajten till den nya så måste vi bekräfta att de kontona hör ihop. Med andra ord, om du har användarnamnet "fubar" på gamla och nya sajten, men har olika epostadresser, är det ändå så att båda "fubar" är du?

Komplicerat? Nä inte särskilt.

Det som kommer hända är att en tekniker från teknikergruppen kommer att skicka ett PM för att fråga de som detta berör om konton ska slås ihop. Troligtvis kommer en verifieringsfråga ställas för att säkerställa att vi inte slår ihop konton som inte hör ihop.

Jag postar detta för att ni ska veta att ett sådant PM är på gång, och inte bli oroliga om/när det dyker upp. Om ni har frågor kan ni alltid posta de här.

MVH

/Magnus

zonk

muterad
Hoppla! Här händer det grejer! Fina fisken alltså!

Lukas

Mannen i Gult
Om man som jag hade ett annat visningsnamn (och ett tredje inloggningsnamn) kommer det då vara möjligt att få ens konton ihop kopplade?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Lukas;n198114 said:
Om man som jag hade ett annat visningsnamn (och ett tredje inloggningsnamn) kommer det då vara möjligt att få ens konton ihop kopplade?
Ja, det kommer man kunna få.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Björn Wärmedal;n198133 said:
Nej alltså jag menar vilka i redaktionen och teknikergruppen som sitter och gör allt jobb :)
Just nu är det Lupus och Vicotnik samt en av mina proggisar på jobbet som sliter mest.

/M

Vicotnik

Den onde
Staff member
Som Seter redan nämt så kommer en del av er bli kontaktade via pm då era alias finns på både gamla siten samt nya men under olika mailadresser. Detta kommer att ske ifrån ett ny registrerat konto (site_tekniker) som jag är ansvarig för. Anledningen till detta är att jag inte vill ha dryga 200 pm konverationer över mina vanliga i min inkorg på forumet. Samt att det gör det lättare för oss att i slutet av migreringen att ta bort kontot helt.

Jag kommer troligtvis under dagen börja skicka ut pm till berörda användare.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Vicotnik;n198172 said:
Som Seter redan nämt så kommer en del av er bli kontaktade via pm då era alias finns på både gamla siten samt nya men under olika mailadresser. Detta kommer att ske ifrån ett ny registrerat konto (site_tekniker) som jag är ansvarig för. Anledningen till detta är att jag inte vill ha dryga 200 pm konverationer över mina vanliga i min inkorg på forumet. Samt att det gör det lättare för oss att i slutet av migreringen att ta bort kontot helt.

Jag kommer troligtvis under dagen börja skicka ut pm till berörda användare.
Nu är samtliga berörda användare kontaktade.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Krille;n198406 said:
Vad gör ni om de inte svarar inom rimlig tid?
Vi pratar om att maila den aktiva mailadressen. Om vi inte får svar från det så kommer det skapas ett "dubblett" konto som senare kan migreras ihop om användaren hör av sig.
Tidsramen för det hela kommer helt och hållet bero på hur resten av migreringsarbetet går, detta eftersom hopslagningen av dessa konton inte påverkar resten av jobbet vi gör.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Jag har inte fått nått mail eller pm så då kan jag garanterat räkna med att jag använder samma adress nu som på old wurrnu? Jag vill ju migrera med mig själva och expa och bli en mäktigare Konrad Konvalj!

Vicotnik

Den onde
Staff member
Konrad Konvalj;n198425 said:
Jag har inte fått nått mail eller pm så då kan jag garanterat räkna med att jag använder samma adress nu som på old wurrnu? Jag vill ju migrera med mig själva och expa och bli en mäktigare Konrad Konvalj!
De som fått pm är de som har olika mailadresser på nya och gamla sidan.
Många användare kommer inte få dessa pm då vi redan lyckats identifiera att deras konton hör ihop.

Även flera av de som fått mail är användare vi är rätt så säkra på är samma person, men då vi vill vara 100% säkra på att rätt konton slås ihop så har vi vidtagit denna åtgärd. Detta eftersom vi inte vill att fel personer ska få åtkomst till pm som inte är deras.