Nekromanti Migrerings status.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Vi vet att folk inte gillar vB5 och vi har under en längre tid tittat på att byta plattform. Ni har säkert hört att vi har meckat lite – men vart ligger vi egentligen i det hela?

– Vad har ni gjort egentligen?
Spider Jerusalem har gjort en migrering från vB5 till vB4, samt från vB4 till Discourse, där Spider Jerusalem har lyckats få med all data som vi tror att vi vill ha.

– Så varför har ni inte flyttat forumet?
Just nu håller Spider på att gå igenom all data så att allt har konverterats rätt; att det inte har blivit problem med taggar, teckenöversättning, o s v. Just nu finns denna migrering på Spiders hemdator, eftersom han som sagt måste testa olika script för att få allt helt rätt.

– Så ni har det inte ens på en test server?
Nej, det har vi inte. Planen är att när Spider Jerusalem eller Lupus Maximus har tid ska vi slänga upp det på en sådan, så att redaktionen samt kanske även moderatorerna kan testa och utvärdera. Just nu har dock Spider mycket att göra utöver jobb och rollspelande. Spider hoppas på att under Kristi flygare få tid till att sätta upp testservern för verifiering.

– Så vad blir det istället för vB5?
Troligen vB4 då det är en stabil plattform. För avvägning av möjligheter kommer vi dock även göra en test av Discourse.

– Så när byter vi?
Det finns ingen tidsplan nu, då vi som sagt inte har gått på testerna än. Vi hoppas dock få upp det snarast, men naturligtvis måste vi säkerställa funktionaliteten först och därmed minska eventuella risker. Ju mindre strul desto bättre.

– ... Men alltså, varför går det inte fortare?
Just nu är det bara Spider och Lupus som fixar med forumet. Vicotnik tar backupper av databasen ibland, men fungerar i övrigt primärt som koordinator – inte tekniker. Och eftersom vi är volontärer – och faktiskt har riktiga liv och jobb – får forumet den tid som blir över av det.

Det är läget just nu.

Hälsningar Teknikergruppen

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vicotnik;n90494 said:
samt från vB4 till Discourse
Efter en snabb koll på Discourse ser det helt fantastiskt ut. Så jag tänker hålla tummarna för att vi hamnar där till slut =)

I övrigt: YAY! Ni är bäst! Och andra positiva tillrop.

CapnZapp

Myrmidon
krank;n90510 said:
Efter en snabb koll på Discourse ser det helt fantastiskt ut. Så jag tänker hålla tummarna för att vi hamnar där till slut =)
Förutsatt det är http://www.discourse.org/ du spanat in, några spontana tankar i allmänhet:

"Why break conversations into awkward and arbitrary pages, where you have to constantly find the Next Page button?"
Jag har inga problem med traditionella forum sålänge man kan ställa in antalet poster per sida till ett antal som inte är löjligt litet (tips: 100 är ett bra antal).

(Att tvinga användaren byta sida ofta bara för att generera fler klicks är däremot givetvis förkastligt. För att inte tala om helt meningslöst eftersom den vane nätsurfaren givetvis blockerar annonser)

"We've replaced all that with the power of just-in-time loading. Want to read more? Keep scrolling down."
I teorin låter detta bra, men i praktiken har många "dynamiska" sidor problem, särskilt från mobiltelefoner. Om täckningen är fläckvis är det exempelvis mycket bättre att ladda mycket i taget, för att sedan sitta och läsa medan exvis tåget passerar förbi vita fläckar. Dynamiska sidor gör ofta konstiga saker med möjligheterna kopiera text etc... Jag är inte fientlig mot nymodigheter, men skeptisk =)

"Dynamic notifications"
Jag fattar inte. Sånt här har väl alla...?

Misstänksam mot vad de menar med "dynamiska" notifieringar...

"Discourse is a simple, flat forum"
Puh, vad skönt. Ju enklare desto 1) bättre 2) mindre risk för fel 3) mer fokus på grundfunktionen visavi onödigt lullull

"Expandable replies are attached to the bottom and top of each post"
Jag förstår inte vad de menar (inte ens efter att ha tittat på animationen) men jag hoppas på sålite sånt här som möjligt. Det skapar bara behov av att klicka en hel massa. Jag föredrar att den relevanta tråden laddas i sin helhet, men att ingenting annat laddas.

Specifikt hoppas jag verkligen att jag inte ska behöva klicka någonstans för att få fram citerad text i svar. När de skriver "so you can discover the fuller context of the conversation – without breaking your flow" låter det farligt nära bullshit. Jag vill inte utforska trådens fulla kontext (och där - i och med översättningen - gav bullshitmätaren fullt utslag); om du i ditt svar inkluderat textcitat ska det banne mig visas i sin helhet utan att jag gör någonting!

krank;n90510 said:
I övrigt: YAY! Ni är bäst! Och andra positiva tillrop.
+1

krank

CapnZapp;n90545 said:
Förutsatt det är http://www.discourse.org/ du spanat in
Japp. Och jag läste inte ens deras feature list, jag klickade bara på "Try Discourse" och gillade det jag såg, dvs en enkel rak lista med senaste inlägg, där kategorier funkar som filter snarare än, som nu, "underavdelningar". Trådarna presenteras platt, snyggt och minimalistiskt utan onödigt lullull som när användare registrerade sig och annan skit. Inlägg delas inte in i "sidor" utan nya inlägg laddas dynamiskt när man scrollar neråt. Så man slipper "Next page"-skit.

Så... pretty much det jag snackat om att jag vill ha tidigare, plus ett par saker jag inte ens tänkt på.

Troberg

Sinister eater
Föga förvånande så röstar jag för vB4, som har stöd för trådning.

Dessutom tycker jag Discourse känns som en "naken" Facebook-wannabe. Inte mycket features, och samma dåliga tänk som driver Facebooks design.

CapnZapp;n90545 said:
"We've replaced all that with the power of just-in-time loading. Want to read more? Keep scrolling down."
I teorin låter detta bra, men i praktiken har många "dynamiska" sidor problem, särskilt från mobiltelefoner. Om täckningen är fläckvis är det exempelvis mycket bättre att ladda mycket i taget, för att sedan sitta och läsa medan exvis tåget passerar förbi vita fläckar. Dynamiska sidor gör ofta konstiga saker med möjligheterna kopiera text etc... Jag är inte fientlig mot nymodigheter, men skeptisk =)
Infiniscroll är ett otyg. Jag ser mycket hellre att man kan sätta ett högt tal på antal inlägg som visas per sida, tex 10 000.

CapnZapp

Myrmidon
Troberg;n90597 said:
Infiniscroll är ett otyg. Jag ser mycket hellre att man kan sätta ett högt tal på antal inlägg som visas per sida, tex 10 000.
10000 funkar för mig =)

CapnZapp

Myrmidon
krank;n90558 said:
Japp. Och jag läste inte ens deras feature list, jag klickade bara på "Try Discourse" och gillade det jag såg, dvs en enkel rak lista med senaste inlägg, där kategorier funkar som filter snarare än, som nu, "underavdelningar". Trådarna presenteras platt, snyggt och minimalistiskt utan onödigt lullull som när användare registrerade sig och annan skit. Inlägg delas inte in i "sidor" utan nya inlägg laddas dynamiskt när man scrollar neråt. Så man slipper "Next page"-skit.

Så... pretty much det jag snackat om att jag vill ha tidigare, plus ett par saker jag inte ens tänkt på.
Jag fattar inte hur de visar replies.

Tag http://try.discourse.org/t/video-games-for-pre-teens/101 som exempel.

Inledningsposten har två replies, men ändå är det fler som skrivit i tråden.

Okej, så hur mojtar man om i forumet så detta indikeras i replyinlägget, inte i ursprungsinlägget?

Med andra ord, att mitt citat av Krank visas i samband med mitt svar. Inte att detta mitt svar visas i samband med Kranks inlägg.

Jag säger igen, jag vill inte behöva klicka för att se allt. Bara scrolla neråt.

Jag är medveten om att de två svaren återkommer i forumet. Jag är medveten om att gknauss och clay kanske aldrig gjort "reply with quote".

CapnZapp

Myrmidon
Eller, jag behöver inte fatta. Jag vill bara lyfta att detta är en inställning värd att säkra :)

krank

CapnZapp;n90618 said:
Jag är medveten om att de två svaren återkommer i forumet. Jag är medveten om att gknauss och clay kanske aldrig gjort "reply with quote".
Jag håller med om att det kunnat vara tydligare. Just den grejen ser ut som ett jädra otyg. Man vill ju ha platt på riktigt, inte nån jäkla trädad klickfest.

Troberg

Sinister eater
krank;n90628 said:
Jag håller med om att det kunnat vara tydligare. Just den grejen ser ut som ett jädra otyg. Man vill ju ha platt på riktigt, inte nån jäkla trädad klickfest.
Meh. Har jab betalt 49 spänn för en mus så vill jag ha valuta för pengarna. Att det dessutom ger överskådligare och tydligare diskussioner är bara ytterligare några plus.

krank

Troberg;n90687 said:
Meh. Har jab betalt 49 spänn för en mus så vill jag ha valuta för pengarna. Att det dessutom ger överskådligare och tydligare diskussioner är bara ytterligare några plus.

Vi har haft den här diskussionen tusen gånger tidigare, så jag nöjer mig med ett enda svar:

Framför allt ställer trådat forum upp aktiva hinder för mig att snabbt läsa igenom en tråds nya svar. I trådat måste jag antingen stå ut med en GRISFUL och helt oanvändbar layout där inläggen blir indragna jämfört med varandra vilket stör läsflödet, ELLER så måste jag klicka på varenda jämra nytt inlägg.

Det är för mycket overhead för den pyttelilla vinsten man eventuellt kan se i struktur. Min hobby är rollspel och att läsa om rollspel; att klicka är inte min hobby. Alltså vill jag ha minimalt antal klick och annan tid som spenderas med "navigering" och maximal tid som spenderas på att läsa text.

Om det nu hade handlat om hårdvaran: Min mus kostade 800 spänn. Jag vill helst att den ska hålla så länge som möjligt. Onödiga klick är inte "valuta för pengarna", det är "onödigt slitage" -- motsatsen till valuta för pengarna, alltså.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Att det inte skulle vara någon sidouppdelning låter avskyvärt. Om jag hade haft en snabbt och pålitlig internetuppkoppling och en snabb och pålitlig dator kanske det hade varit något. Men nu skulle det innebära ett jäkla rullande, väntande på att fler inlägg ska laddas, vänta på att datorn ska hinna ikapp. Visst, så långt är det ingen skillnad. Men vad händer när nått går snett och jag måste börja om från början igen? Så länge det är en sidoindelning kan jag bara klicka vidare till den sida jag var på.

Sen är det ju fasligt trevligt när det finns möjlighet för moderatorer att enkel bryta ut sidodiskussioner som uppstått i en tråd.

Troberg

Sinister eater
Rymdhamster;n90709 said:
Att det inte skulle vara någon sidouppdelning låter avskyvärt. Om jag hade haft en snabbt och pålitlig internetuppkoppling och en snabb och pålitlig dator kanske det hade varit något. Men nu skulle det innebära ett jäkla rullande, väntande på att fler inlägg ska laddas, vänta på att datorn ska hinna ikapp. Visst, så långt är det ingen skillnad. Men vad händer när nått går snett och jag måste börja om från början igen? Så länge det är en sidoindelning kan jag bara klicka vidare till den sida jag var på.
För att inte snacka om det fruktansvärt vanliga användningsfallet att man vill komma till slutet, för att se senaste inlägget.

azzmazzter300

Veteran
krank;n90696 said:
Vi har haft den här diskussionen tusen gånger tidigare, så jag nöjer mig med ett enda svar:

Framför allt ställer trådat forum upp aktiva hinder för mig att snabbt läsa igenom en tråds nya svar. I trådat måste jag antingen stå ut med en GRISFUL och helt oanvändbar layout där inläggen blir indragna jämfört med varandra vilket stör läsflödet, ELLER så måste jag klicka på varenda jämra nytt inlägg.

Det är för mycket overhead för den pyttelilla vinsten man eventuellt kan se i struktur. Min hobby är rollspel och att läsa om rollspel; att klicka är inte min hobby. Alltså vill jag ha minimalt antal klick och annan tid som spenderas med "navigering" och maximal tid som spenderas på att läsa text.

Om det nu hade handlat om hårdvaran: Min mus kostade 800 spänn. Jag vill helst att den ska hålla så länge som möjligt. Onödiga klick är inte "valuta för pengarna", det är "onödigt slitage" -- motsatsen till valuta för pengarna, alltså.
Är trådat redditvarianten? För i så fall är jag emot.
-Jag håller med, jag tycker det är jobbigt att läsa text såhär​
-Vad menar ni? Det går ju jättebra.​

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
En gång i tiden var jag stor förespråkare av trådat. Nu för tiden vänder jag direkt när jag kommer in på ett sådant forum =) Enda funken jag saknar är lättheten att bryta ut deltrådar och göra en egen tråd av dem, men jag är övertygad om att det går ordna en smidig lösning för det även i platta forum, om bara plattformen stödjer det.

Snow

Swashbuckler
Det bör vara valbart hur många inlägg per sida man ser. Jag ser bra användningsområden med alla.
Den som vill ha 10 får ha det.
Den som vill ha 100000 får ha det.
Den som vill autobläddra utan att klicka ställer in det.

Platt visning tack. Så mycket enklare att scrolla genom. Med trådad visning och man inte hade tid att läsa allt i en giganttråd var det ett helvete att hitta intressanta användare och försöka läsa deras inlägg i någon sorts kontext. Vilket inlägg svarade detta på? (eftersom hälften inte citerade var man tvungen att scrolla upp och ner som en galning).

Det bör vara snorenkelt att bryta ut deltrådar (antingen av den som skriver ett inlägg eller trådägaren).

Snow

Swashbuckler
Och just det. Att jag är en Glorius Bacon of light efter 317 inlägg känns snett. Det bör vara lätt att få en eller två pinnar och svårt att få de sista. För mig var det tvärtom. Första pinnen tog lång tid att få, sen small det till bara. Om jag förstått rätt är det för att röster från en användare som själv är Bacon of light räknas högre. Det känns logiskt på ett teoretiskt plan men funkar dåligt i praktiken. Efterhand som vi får fler höga användare accelererar hela systemet.