Nekromanti Militära Grader

solvebring

Superhero
Jag skulle vilja ha hjälp med de militära graderna. Jag kan dem inte alls. Var snäll och numrera dem på något vis från högst till lägst, jag måste också ha reda på vad som står under vad i rätt led. :gremtongue:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Militära Grader (rätt svar)

Från toppen till botten;

General
Generallöjtnant
Generalmajor
Brigadgeneral
Överste
Överstelöjtnant
Major
Kapten
Löjtnant
Fänrik
Sergeant
Furir
Korpral
Menig

---

Och så hoppas jag att frågan inte dyker upp igen, för nästa person som frågar tänker jag fanimig stycka!

- Vulf

Krille

Super Moderator
Därför

"Har det hänt förut eller?"

Jupp. Så det där är en sån där fråga som bäst besvaras med en Farbror Frej:

Hej, alla barn, nu blir det barnprogram
Och nu ska vi se vad Farbror Frej tar fram
En stycken sök-knapp och nu ska ni höra
Vad man med en sök-knapp kan göra
Ett tryck på knappen och snittelisnätt
Hittar man inlägg lekande lätt

Magnus L

Hero
Re: Militära Grader (rätt svar)

Från toppen till botten;

General
Generallöjtnant
Generalmajor
Brigadgeneral
Överste av 1:a graden
Överste
Överstelöjtnant
Major
Kapten
Löjtnant
Fänrik
Sergeant
Furir
Korpral
Menig

Krille

Super Moderator
Överste 1

Överste 1 utfasas just nu. Jag tror att det finns ett par kvar, men de flesta har blivit brigadgeneraler.

Överste 1 är en kul grad. Den tillkom enbart för att "brigadgeneral" var för provocerande för Sovjetmakten - vi hade för många generaler. Så de gjordes om till överste 1 hela bunten, varvid Sverige inte längre hade några brigadgeneraler,varvid antalet generaler var mer lagom.

I internationella sammanhang så brukade dock överste 1 översättas till brigadgeneral.

Jake Steele

Warrior
Re: Militära Grader (rätt svar)

Ärligt talat, är folk så lata att de inte ens kan kolla upp en så här enkel sak i en uppslagsbok? Och är det egentligen mindre jobb att ställa frågan här, med tanke på att det tar tid för annat folk?

-A

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Rätta mig inte om du har fel

Nej, Överste 1. används inte längre. Ingen blir utnämnd till det.

- Vulf

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Överste 1

Intressant att ryssarna blev så provocerade av mängden högdjur. Tja de kanske trodde att vi då hade en större krigsmakt än vi verkligen hade, och att vi återigen skulle inta Moskva (och den här gången faktiskt behålla det med). =^_^=

Tycks ju nu som om våra kära politiker tycks vilja fasa ut hela militära verksamheten.

/Ulfgeir

Krille

Super Moderator
Re: Överste 1

"Intressant att ryssarna blev så provocerade av mängden högdjur."

Rättelse: Sverige införde överste 1 eftersom Sverige var rädda att Sovjet skulle bli provocerade av mängden generaler. Det var alltså inte nödvändigtvis Sovjet som var provocerade, det var Sverige som var rädda att Sovjet skulle bli provocerade.

"Tycks ju nu som om våra kära politiker tycks vilja fasa ut hela militära verksamheten."

Vilken militär verksamhet? Vi har ju bara en partipolitisk arbetsmarknadslekstuga riktad mot att skaffa röster i diverse politikers hemkommuner, juh.

Magnus L

Hero
Re: Rätta mig inte om du har fel

Ingen utnäms till det och det kan vara en föråldrad grad. Men det finns några kvar. Då används det väl eller?

Jag visste inte att det inte används längre men vi hade en där jag gjorde lumpen för 2 år sen. Så nog finns det kvar alltid.

Troberg

Sinister eater
Re: Rätta mig inte om du har fel

Ingen utnäms till det och det kan vara en föråldrad grad. Men det finns några kvar. Då används det väl eller?
Jag visste inte att det inte används längre men vi hade en där jag gjorde lumpen för 2 år sen. Så nog finns det kvar alltid.
Jag tror att gradens status är utredd. Om man sedan definierar det som föråldrad eller inte är rätt likgiltigt.

King Kromm

Hero
Men flottan da? (och ytterligare en rättning)

Om man skall vara petig så har faktiskt Vitulv rätt, men sin lista utan Överste av första graden, eftersom denna graden är "borttagen" och ingen längre blir befodrad till detta, man blir stället direkt brigadgeneral. Men det finns ett fåtal gamlingar som fortfarande har kvar graden.

Dessutom får vi inte glömma bort flottans gossar, och alla dess grader, nästan viktigast överhuvudtaget!

King Kromm

Hero
Pah!

Jag gick runt och var Furir i 6-7 månader, som värnpliktig, nu är jag istället Sergant, så allt är Furir en grad alltid.

Däremot så finns inte längre Överfurir eller Fanjunkare!(delar av gamla underofficerssystemet)

Troberg

Sinister eater
Skulle en oallmänbildad typ kunna få svar på en sak till? Det är: Vem gör vad i vad?
Det var en jäkligt bra fråga! Att hitta uppräkningen av rangordningen är enkelt, men info om typiska ansvarsområden och uppgifter för olika grader är både svårare att hitta och bra mycket mer användbart.

Rangordningen säger bara vem som kan skälla på vem, inte vad de gör. I ett rollspel är det intressantare att veta deras praktiska sammanhang.

Krille

Super Moderator
En grov uppställning:
<table border=1><tr><td>Befälsgrad</td><td>Befälsgrad, flottan</td><td>Armén</td><td>Mantal</td><td>Flottan</td><td>Flygvapnet</td></tr><tr><td>Fältmarskalk</td><td> </td><td>Armégrupp</td><td> </td><td> </td><td> </td></tr><tr><td>General</td><td>Amiral</td><td>Armé</td><td> </td><td> </td><td> </td></tr><tr><td>Generallöjtnant</td><td>Viceamiral</td><td>Kår</td><td>20000-50000</td><td> </td><td> </td></tr><tr><td>Generalmajor</td><td>Konteramiral</td><td>Division, fördelning</td><td>7000-18000</td><td> </td><td> </td></tr><tr><td>Brigadgeneral/överste 1</td><td>Flottiljamiral/Kommendör 1</td><td>Brigad</td><td>2500-7500</td><td>Flottilj</td><td> </td></tr><tr><td>Överste</td><td>Kommendör</td><td>Regemente*</td><td>1000-2000</td><td> </td><td>En flottilj om två till fem divisioner</td></tr><tr><td>Överstelöjtnant</td><td>Kommendörkapten</td><td>Bataljon</td><td>400-1200</td><td> </td><td>En division om tolv flygplan</td></tr><tr><td>Major</td><td>Örlogskapten</td><td>Bataljon</td><td>400-1200</td><td>Lägsta för att bli fartygschef</td><td>En grupp om två rotar (fyra flygplan)</td></tr><tr><td>Kapten</td><td>Kapten</td><td>Kompani/pluton</td><td>150-200</td><td> </td><td>En rote om två flygplan</td></tr><tr><td>Löjtnant</td><td>Löjtnant</td><td>Pluton</td><td>30-50</td><td> </td><td>Ett flygplan</td></tr><tr><td>Fänrik</td><td>Fänrik</td><td>Tropp</td><td>10</td><td> </td><td> </td></tr></table>

Hunk

Hero
Hur placerar sig äldre grader som korpral, fanjunkare och sergant i skalan? För oss okunniga vore det säkert intressant att veta var "den böhmiske korpralen" skulle placera sig...

Krille

Super Moderator
"Hur placerar sig äldre grader som korpral, fanjunkare och sergant i skalan?"

Nere på underbefäl. Underbefäl är ett samlingsnamn på alla dem som inte är meniga och som inte har gått någon form av officersutbildning. Där hamnar sergeanter, fanjunkare, korpraler, furirer å annat.

Ordningen där är, nerifrån och upp, korpral, furir, överfurir, kadett, sergeant och fanjunkare.