Nekromanti Militärkampanj i den stora arkipelagen. Hjälp!

Rekishi_UBBT

Veteran
Hejsan!

Jag är helt ny till denna sidan och detta forumet men tänkte direkt utnyttja er kunskap och visdom. Mitt namn är Patrik och jag håller på att skapar min första kampanj till Eon.

Kampanjen, vilken jag för tillfället döpt till "Kampen om Ön", skall utspela sig i militärmiljö. Här kommer ett utdrag ur vad jag skrivit hittils om första delen av kampanjen. Detta är väldigt generellt och översiktligt och ärligt talat långt ifrån klart. Jag skulle behöva er hjälp till att skapa ett intressant innehåll och göra det hela mer djupt och spännande. Mina spelledarerfarenheter är ganska knappa, så all hjälp uppskattas.

"
Del 1, Kapplöpningen
Rollpersonerna har på olika vägar funnit en plats i den Cirefaliska armén med bas i ölandet Melorion. Denna armé ägs av en kurfurste vid namn <namn>. Denna kurfurste drivs av en stor vilja att utvidga sin makt och har därför bestämt att skicka sin inhyrda armé av legoknektar och milismän till en av de mer avlägsna öarna utanför Takalorr, Tirakernas hemvist. Detta är ett mycket farligt och våghalsigt drag från hans part, men belöningen är en allt för stor lockelse. Ön, vid namn <namn> ryktas nämligen innehålla, förutom utomordentlig odlingsmark, en stor mängd guld. Det stora berget som ligger i öns norra del sägs vara sprängfyllt av denna ädla metall och infödingarna (<folkras>) skall tydligen ha hela hus av guld. I alla fall enligt de få resande som rest den långa omvägen runt Takalorr, och kommit tillräckligt nära ön för att få en skymt av infödingarnas boningar längst kusterna. I själva verket är detta bara ett rykte, infödingarna bor mycket spartansk om dock civiliserat. Guld finns det visst, i berget och i byarna. Tillräckligt för att befolkningen skall kunna leva gott på de få handelsresande som kommer förbi under året. Dock bryr sig inte invånarna sig särskilt mycket om detta guld då det inte har någon egentlig användning i byarna förutom till att lura korkade utlänningar på varor.

Det är inte bara kurfurste <namn> som hört talas om denna ”guld-ö” utan även hans ärkerival, handelsherren <namn> av Sabrierna har hört talas om detta fynd. Antagligen från samma källor. Han bestämmer sig därför för att också ta sig till ön och därmed börjar en kapplöpning över havet. Den som kan komma fram först får lagen på sin sida och därför äganderätt över ön (Ingen bryr sig egentligen om de ”vildar” som redan bor på ön, utan dessa ses mer som gratis arbetskraft).

Denna sjöfärd kommer bli den första etappen i rollpersonernas äventyr. De kommer hamna i en storm, de kommer komma i kontakt med handelsherren <namn>s skepp vilka de kapplöper emot och de kommer att möta på ett elakt havsmonster. Hur de handlar och beter sig i dessa situationer har egentligen ingen betydelse utan ger bara spelarna en chans att testa på sina rollpersoner i olika situationer. Kanske kan man här ha ett sidouppdrag på båten. Någon kanske blir förälskad i kaptenens dotter och vill försöka förföra henne, allt utan att fadern uppmärksammar det. Kanske är det någon som förlorat för mycket pengar i hasardspel och på något vis måste lösa detta. En eld bryter ut på grund av någon av rollpersonerna, denna måste släckas och man måste lösa situationen med vem som är den skyldige. Båten är rejält stor i alla fall, och det finns mycket frihet röra sig med. Färden kommer sluta med att man tror att rivalens skepp gått under och man kommer först fram till ön. Beroende på hur det gått i de olika etapperna under färden kan man hamna på olika ställen på ön vilka har olika för och nackdelar.
"

Som ni kan läsa är det fortfarande väldigt kliché aktigt och det är mycket som fattas i grundstoryn som namn och mer specifik info.

De böckerna jag har tillgång till är Spelarens bok (version 1 och 2), Spelledarens guide (version 2) samt Krigarens väg och Monster och varelser från Eon version 1. Jag har läst på, och kommer fortsätta göra så i dessa böcker. Men det är mycket info som fattas. Vilka är till exempel Sabrierna som Cirefalierna slåss mot. Vart kommer de ifrån och vilken typ av folk är de?

All hjälp och idéer välkomnas, kommentarer och förslag på ändringar likså. Vad skulle man till exempel kunna göra för att göra en storm mer intressant att rollspela? Vilka utmaningar skulle spelarna kunna möta där?

Tack så hemskt mycket för er hjälp!

Mvh,
Patrik

LordTengel

Swordsman
Min första fråga är: Har du möjlighet att skaffa fler böcker? Tror att du skulle ha nytta av Sjöfarare & pirater här.

Rekishi_UBBT

Veteran
Rent tekniskt borde det ju inte vara helt omöjligt att göra det nej. Dock äger jag inte resten av böckerna, och att köpa en bok och inte resten känns lite dumt. Jag tror jag får klara mig utan dem, om de inte finns som pdf på nätet eller liknande.

Ymir

Liten kantbaron
Åh, någon som spelar i Arkipelagen, godawesome!

Till att börja med, som andra redan påpekat; du borde verkligen köpa Sjöfarare & Pirater. Den innehåller massor av bilder på, info om och stats på skepp, roliga regler för segling och sjöfärder, med mera - den har varit helt oumbärlig i min Arkipelagkampanj.

Min spelgrupp spelar två kampanjer i Stora Arkipelagen, och har gjort oerhört mycket med den. Jag kan inte redogöra för några jättestora mängder material i nuläget eftersom det kan komma att bli en officiell modul i framtiden, men är det specifika saker du undrar över, vill veta mer om någon av sakerna jag kommer babbla om nedan, vill ha tips om något eller har idéer du vill bolla så står jag gärna till tjänst.

Och jag kan bjuda på detta:
Politisk karta (preliminär)

Terrängkarta (eftersom den officiella är fucked up jämfört med beskrivningarna i Geografica och Encylopedia Mundana).

Två olika ögrupper hade kunnat passa för ditt scenario, rent spontant. Den ena är kung Hannos rike i söder. (Märk väl, du får självfallet göra precis vad du vill med Stora Arkipelagen, jag bara redogör för vad vi kör på i min spelgrupp i hopp om att inspirera dig). Detta befolkas framförallt av folkgruppen Ok'oaru, ett högrest krigarfolk som är typ en grov korsning av zulu och maorier, med lite aztek- och hellenistiska amazoner-bös going on på ett hörn. De har levt isolerat väldigt länge och har en ganska "primitiv" kultur, men de är ättlingar till det folk från Forion, Phunguwe, som en gång erövrade Arkipelagen, och anser sig dessutom ha blod från det sjunkna riket Kiva i sina ådror. Ok'oarus enda skriftspråk är orongohongo, en mystisk symbolskrift som eventuellt härstammar från Kiva, och deras högsta gud är Yama. De har också många viktiga fågelgudar, såsom Ogwela, och dyrkar de darkenska dödsgudarna De Nio. De praktiserar människooffer, men bara i Yamas och De Nios kulter, och det förr mäktiga prästerskapet har kommit på kant med Ok'oarus nye konung, Hanno Shokei, som gradvis erövrat och enat öarna och berövat prästerskapet mycket av deras makt. Hanno Shokei är fet och excentrisk, men i själva verket en machiavellisk och kompetent härskare. Under hans ledning har mycket hänt i Ok'oarus rike; de har kontaktats av ambassadörer både från de mer 'civiliserade' folken i norra Arkipelagen och från sabrier och mûhadiner, men alla vill egentligen bara åt en sak; Ok'oarus rikes metallfyndigheter. Det är nämnligen så att nästan all metall i norra Arkipelagen tagit slut under årtusendena, och sabrierna upprätthåller dessutom ett embargo för att kväsa Fraktionen som nu styr från Garandor. Kung Hanno sitter på Arkipelagens rikaste järn-, koppar- och guldgruvor och anses formligen bada i rikedomar, men hans folk har inte den teknologiska kunskapen att exploatera dessa rikedomar fullt ut, så blotta ryktet om dem får det att vattnas i munnen på norröna köpmän och makthavare. Det sägs att eliten bland Hannos krigare bor i Dahabu, en stad med pyramider byggda av guld, men ingen utomstående har bevittnat denna; Hannos ö Usula är mycket avlägsen och tar sällan emot besökare.

De Yttre Öarna, det vill säga Hannos rike, har ett subtropiskt till varmtempererat klimat med stora skogar. Faunan domineras av olika typer av fåglar, däribland de gigantiska Abobofåglarna och den likaledes gigantiska, och livsfarliga, Hakawai-örnen. Ok'oaru-folket är goda sjöfarare med katamaraner som kan korsa oceaner, så valar, halkyoner etc är också djur som spelar stor roll i deras kultur.

Den andra större kulturen med 'primitiv' teknologinivå i Arkipelagen är Lamarerna på ön Lamar med omnejd. De är ett kortvuxet, kolsvart folk men utan darkenernas platta näsor och fylliga läppar, och ibland ljust hår, och tros vara rester av Tainoa, Arkipelagens invånare innan Phunguwe kom. Deras koncept är svårare att beskriva kort än Ok'oarus, men säg en korsning av Maya, negritos, voodoomagiker och Cthulhukannibalerna i senaste King Kong... de har rika traditioner och behärskar möjligen Arkipelagens uråldriga skriftspråk orongohongo bättre än några andra folk, men deras materiella kultur är enklare än även Ok'oarus, och de brukar sällan eller aldrig rustningar, har inget storskaligt jordbruk, etc. Det finns en del som tyder på att lamarerna hade en mycket "högre" materiell nivå i forntiden, och på något sätt degenerat, eller själva sökt sig, tillbaka till en mer "primitiv".

Lamarerna bor närmare Arkipelagens 'civiliserade' kulturer än vad Ok'oaru gör och har därför mycket mer kontakt med dem; det finns bland annat en stor lamarisk befolkning i Garandor, där de förmodligen möter en hel del fördomar. Detta beror inte bara på att lamarerna svartsjukt bevakar sina egna öar och är extremt fientliga mot alla som överhuvudtaget stiger i land på Lamar, utan är nära förknippat med lamarernas dyrkan av den uråldriga gudomen Gorzarzyna, som Arkipelagens övriga folk har både respekt, fruktan och förakt för. Gorzarzynas kult förknippas med schamanism, hedonism, kannibalism, morbida ritualer och skumma transcendentala övningar.

Lamarerna är textbook-exemplet på missförstådda; de har bevarat traditioner från en dimhöljd forntid alla andra har glömt, och har så ofta fått lida i mötet med andra kulturer att de vänt taggarna utåt och självmant isolerat sig på sina öar. Detta har på sätt och vis bara gjort saker värre, och det går allsköns mer eller mindre fantasifulla rykten om vad som egentligen försigår på Lamar, men en sak är så gott som säker: där finns inget guld. (Fast för din kampanjs syften kan det ju tex gå rykten om enorma guldskatter under Gorzarzynas tempel). Lamar har därför, och av fruktan för Gorzarzynas vrede, lämnats därhän medan världen sprungit lamarerna förbi, men vem vet vilken roll de kan komma att spela? Lamar har av historiska skäl rätten att skicka en representant för Gorzarzyna till Örådets inre cirkel i Garandor, vilket de facto ger lamarerna inflytande i Arkipelagen.

Hoppas det där inspirerar lite grann. Jag ska försöka ge respons på andra delar av ditt inlägg senare, just nu var jag bara så oemotståndligt sugen på att få babbla lite om Arkipelagen.

k7e9

Hero
Rekishi said:
Rent tekniskt borde det ju inte vara helt omöjligt att göra det nej. Dock äger jag inte resten av böckerna, och att köpa en bok och inte resten känns lite dumt. Jag tror jag får klara mig utan dem, om de inte finns som pdf på nätet eller liknande.
Eon (och de flesta andra rollspel) är "modulära" på så sätt att man kan lägga till de böcker som man är intresserad av och som passar till ens kampanjen. Alla böcker är dessutom kompatibla med de olika utgåvorna av Eon. Sjöfarare & Pirater känns ju väldigt relevant för din kampanj, då det nog kan bli en del sjöfarande i en kampanj kring stora arkipelagen. Cirefalier kan ju vara en annan intressant bok, eftersom alla rollpersoner kommer därifrån. Jag la till nya böcker efterhand de behövdes när vi började spela Eon.

Hoppas kampanjen går bra, det ser ut som intressanta grejer. :gremsmile:

Laowai

Hero
Visste att du skulle posta i den här tråden och har väntat som ett barn innan julafton på ditt inlägg.
Du levererar, som alltid.

Rekishi_UBBT

Veteran
Tack Ymir, det här är precis vad jag behöver för inspiration och organisering! Mina idéer har varit ganska flummiga hittils och baserats i stora delar på det lilla som står i grundböckerna om Cirefalierna, stora arkipelagen och kampen om öarna med Sabririen. Vilket är väldigt torftigt.

Det ända jag egentligen hade tänkt var att ön de skulle till skulle vara ganska avlägsen, ganska nära Takalorr och man skulle nästan kunna tro att den är obebodd. Men detta är inget jag känner att jag måste hålla fast vid, utan det skulle fungera nästan bättre att lägga in denna ön i ett av de riken du beskriver. Jag antar att Cirefalierna och Sabrierna ändå anser att de kan kolonisera dessa öar även fastän de tillhör ett rike eftersom de ändå är de "civiliserade" och dem med makt.

Det jag tänkt skall utspela sig på ön är sedan följande, i stora drag; Det skall finnas tre fraktioner på ön som kämpar om herraväldet. Den ena skall vara den som rollpersonerna från början anländer med, Cirefalierna. Den andra skall vara Sabrierna och den tredje skall vara den ursprungliga befolkningen. Ganska direkt när rollpersonerna anländer har jag tänkt att hären de ingår i skall bli överfallen av ursprungsbefolkningens inhyrda Tiraker och i princip bli slaktade till sista man. Rollpersonerna skall då behöva fly för sina liv. Eventuellt skall de i sin flykt stöta på Sabrierna som också kommit under attack av Tirakerna på en annan del av ön. Om rollpersonerna hjälper dem, eller sympatiserar med urbefolkningen är upp till dem. Jag har nämnligen tänkt att Tirakerna skall få för sig att de vill behålla ön för egen vinning och på så vis skapas tre nya fraktioner. Sabrierna, Tirakerna och ursprungsbefolkningen.

Kapplöpningen till själva ön med allt vad det innebär i faror på öppet hav samt flykten och valet av fraktion är de delar jag tänkt börja med. Som en inledning till framtida äventyr i och runt denna ö. Hur rollpersonerna än väljer kommer de starta som bottenskrapet i den armé de allierar sig med, och jag tror man kan skapa många intressanta äventyr där rollpersonernas ultimata mål är att antingen stiga i rankerna eller ta sig från ön på något vis. Allt är som sagt fortfarande väldigt provisoriskt. Jag vill skapa en lättgreppad plattform för mig själv, och andra spelledare i min kompisgrupp, att basera nya äventyr på.

Jag skall ta ert förslag och försöka införskaffa Sjöfarare & Pirater, samt eventuellt boken om Cirefalierna. Detta kommer inte vara sista gången jag är med och spelleder Eon, så varför inte investera i lite egna böcker för framtiden nu när ni säger det. Kan dessa böcker tänkas finnas på Sience Fiction bokhandeln i Göteborg kanske? Eller är det en utgången bok?

Tack så mycket för all hjälp, fortsätt kommentera och skriva så lovar jag att jag skall ge en utförlig beskrivning när äventyret väl är klart och genomspelat.

k7e9

Hero
Cirefalier finns i Göteborg enligt SF-bokhandelns hemsida dock inte Sjöfarare & Pirater. Annars har SF här i Göteborg ett ganska bra utbud av Eonböcker.

S&P finns på http://www.skuggspel.nu/ (Kim Vässmars, Neogames ägare, butik i Visby) till ett helt ok pris just nu, den verkar vara på erbjudande till och med.

Rekishi_UBBT

Veteran
Nice, jag kollade detta själv också men tack så mycket för hjälpen! Riktigt sjysst!

Skuggspel.nu har jag inte sett förut, skall kolla in den.

Rekishi_UBBT

Veteran
Nu har jag beställt böckerna. Dock fanns de inte inne i lager hos Sf. Skall eventuellt dit imorgon dock, så då kan jag köpa Cirefalier boken i alla fall. Skulle så sätt kunna köpa den andra från skuggspel.nu, dock har de bara mot postförskott och då blir priset det samma som från SF. Vi får se hur jag gör med detta.

Osbjer

Warrior
För att göra första delen lite mer intressant än att rollpersonerna råkar ut för en del klassiska saker, som dessutom är svåra att göra något rollspelande av, kan du testa att göra en fisktank ombord på skeppet. Sök på forumet om fisktankar som design av äventyr. .

Funderaut ett par karaktärer ombord och deras agendor, och definiera relationer mellan dessa. Du skulle kunna ha några ombord som är agenter åt den andra handelsmannen t.ex. Kaptenen kanske är skyldig någon väldig mycket pengar, eller kanske har haft ihjäl någon av besättningens bror vid en tidigare resa, och nu är ute efter hämnd. Du kan nog få hjälp av mer erfarna forumiter på den här frågan.

/j

Rekishi_UBBT

Veteran
Tack! Det är precis vad jag är ute efter. Göra det lite mer orginellt och intressant. Skall kolla upp detta med fisktank som du snackade om. Jag tar gärna emot mer tips, go go! :gremsmile:

Rekishi_UBBT

Veteran
Hej igen! Jag väntar fortfarande på mina böcker från SF-bokhandeln, dock skall de vara på ingång. Så länge kanske ni kan hjälpa mig med lite konkreta hädelser som kan tänkas hända under denna första sjöfärden. Bara för att vecka min fantasi lite. Håller även på att läsa in mig på fisktankar. Dock hade jag gärna tagit emot en länk till ett bra inlägg. Jag har just nu tusen flikar uppe efter min sökning på "fisktank" i forumet. :gremtongue:

Osbjer

Warrior
I denna tråd finns många bra länkar. Det hjälper dock föga om det just är att komma på fraktioner & agendor som är problemet. Ta då lite saker från tre olika äventyr i samma tema, t.ex. det här som handlar om en resa, men i ett helt annat rollspel med en helt annan setting. Du kan däremot sno något från det utan att man ser att det är taget från ett annat äventyr.

Ett annat sätt kan vara att slumpa fram saker: "Oj, det blev så att det kom med en ståtlig riddare som även är en varulv på skeppet, hur kan jag bygga vidare på det?".

/j

Rekishi_UBBT

Veteran
Tack! Finns det möjligtvis sådana här slumplistor eller generatorer tillgängligt? Eller skall man göra egna? Det finns ju en del slumplistor i böckerna så sätt men..

Regmolar

Swashbuckler
Tack! Finns det möjligtvis sådana här slumplistor eller generatorer tillgängligt? Eller skall man göra egna? Det finns ju en del slumplistor i böckerna så sätt men..
Du kan ju låta dig inspireras av händelse-/mötestabellerna i Spelledarens guide och improvisera fram något ur grundkoncepten. Det finns annars ett par slumpgeneratorprogram för lite allt möjligt som presenterats här på forumet, men jag har inte länk till någon av dem.

Osbjer

Warrior
Nej, det gör det nog inte. Jag har dock funderingar på att göra det eftersom jag känner att jag är lite i samma sits som du. Men som sagt, använd de böcker och resurser du har. Det viktigaste tror jag dock är att inte snabbt utesluta något som verkar opassande eller galet, se istället hur det kan få ditt äventyr att växa. Det får dock inte bli hur otroligt eller galet som helst, men gärna osannolikt och överraskande. Du kan inte slumpa fram hela äventyret, dock vissa fraktioner och/eller egenskaper.

/j

Rekishi_UBBT

Veteran
Det vore awesome att få tillgång till fler slumpgeneratorer och listor. Det är en av de sakerna som göra skapandet i Eon så roligt. Som du säger med att man inte skall bortse från en galen idé, jag håller helt med. Jag gick media under min gymnasietid och en av de första sakerna vi fick lära oss om filmskapande och brainstorming är att det inte finns några dumma idéer. Allt skall skrivas ned, för det kan tända en ännu bättre idé lite senare. Håller fortfarande på att läsa igenom alla tusen flikar jag har öppna här och i spelledarens bok med mera. Så att jag kommer igång lite mera.

Har även funderingar på att hålla introäventyr med alla spelarna en och en. Ett litet kort äventyr där vi båda får träna på att spela Eon och han får känna på sin karaktär och lära känna denna. Är det något ni andra gjort? Hur brukar ni i så fall göra detta?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Rekishi said:
Har även funderingar på att hålla introäventyr med alla spelarna en och en. Ett litet kort äventyr där vi båda får träna på att spela Eon och han får känna på sin karaktär och lära känna denna. Är det något ni andra gjort? Hur brukar ni i så fall göra detta?
En klok idé måste jag säga. Första gången jag spelledde Eon var det med 7 spelare, och den ända som läst på reglerna någorlunda var jag.

Det gick inget vidare för oss om man säger så. Kör på din en manna show för att komma in i det hela så tippar jag på att både du och dina kamrater lär sig allt mycket snabbare.

Korpa

Umenörd
Om jag skulle köra introäventyr med mina spelare så skulle jag spela hur de kommer in i kampanjen. Jag är en dålig människa som inte läst exakt hur du tänkt dig att det ska börja, men om det är så att de börjar på ett skepp lejda av någon så kan det vara en tanke att spela varför/hur de blir lejda eller varför de söker anställning just där. Kort och gott, förankra karaktärerna i kampanjen. :gremsmile: