Rekishi_UBBT
Veteran
Hejsan!
Jag är helt ny till denna sidan och detta forumet men tänkte direkt utnyttja er kunskap och visdom. Mitt namn är Patrik och jag håller på att skapar min första kampanj till Eon.
Kampanjen, vilken jag för tillfället döpt till "Kampen om Ön", skall utspela sig i militärmiljö. Här kommer ett utdrag ur vad jag skrivit hittils om första delen av kampanjen. Detta är väldigt generellt och översiktligt och ärligt talat långt ifrån klart. Jag skulle behöva er hjälp till att skapa ett intressant innehåll och göra det hela mer djupt och spännande. Mina spelledarerfarenheter är ganska knappa, så all hjälp uppskattas.
"
Del 1, Kapplöpningen
Rollpersonerna har på olika vägar funnit en plats i den Cirefaliska armén med bas i ölandet Melorion. Denna armé ägs av en kurfurste vid namn <namn>. Denna kurfurste drivs av en stor vilja att utvidga sin makt och har därför bestämt att skicka sin inhyrda armé av legoknektar och milismän till en av de mer avlägsna öarna utanför Takalorr, Tirakernas hemvist. Detta är ett mycket farligt och våghalsigt drag från hans part, men belöningen är en allt för stor lockelse. Ön, vid namn <namn> ryktas nämligen innehålla, förutom utomordentlig odlingsmark, en stor mängd guld. Det stora berget som ligger i öns norra del sägs vara sprängfyllt av denna ädla metall och infödingarna (<folkras>) skall tydligen ha hela hus av guld. I alla fall enligt de få resande som rest den långa omvägen runt Takalorr, och kommit tillräckligt nära ön för att få en skymt av infödingarnas boningar längst kusterna. I själva verket är detta bara ett rykte, infödingarna bor mycket spartansk om dock civiliserat. Guld finns det visst, i berget och i byarna. Tillräckligt för att befolkningen skall kunna leva gott på de få handelsresande som kommer förbi under året. Dock bryr sig inte invånarna sig särskilt mycket om detta guld då det inte har någon egentlig användning i byarna förutom till att lura korkade utlänningar på varor.
Det är inte bara kurfurste <namn> som hört talas om denna ”guld-ö” utan även hans ärkerival, handelsherren <namn> av Sabrierna har hört talas om detta fynd. Antagligen från samma källor. Han bestämmer sig därför för att också ta sig till ön och därmed börjar en kapplöpning över havet. Den som kan komma fram först får lagen på sin sida och därför äganderätt över ön (Ingen bryr sig egentligen om de ”vildar” som redan bor på ön, utan dessa ses mer som gratis arbetskraft).
Denna sjöfärd kommer bli den första etappen i rollpersonernas äventyr. De kommer hamna i en storm, de kommer komma i kontakt med handelsherren <namn>s skepp vilka de kapplöper emot och de kommer att möta på ett elakt havsmonster. Hur de handlar och beter sig i dessa situationer har egentligen ingen betydelse utan ger bara spelarna en chans att testa på sina rollpersoner i olika situationer. Kanske kan man här ha ett sidouppdrag på båten. Någon kanske blir förälskad i kaptenens dotter och vill försöka förföra henne, allt utan att fadern uppmärksammar det. Kanske är det någon som förlorat för mycket pengar i hasardspel och på något vis måste lösa detta. En eld bryter ut på grund av någon av rollpersonerna, denna måste släckas och man måste lösa situationen med vem som är den skyldige. Båten är rejält stor i alla fall, och det finns mycket frihet röra sig med. Färden kommer sluta med att man tror att rivalens skepp gått under och man kommer först fram till ön. Beroende på hur det gått i de olika etapperna under färden kan man hamna på olika ställen på ön vilka har olika för och nackdelar.
"
Som ni kan läsa är det fortfarande väldigt kliché aktigt och det är mycket som fattas i grundstoryn som namn och mer specifik info.
De böckerna jag har tillgång till är Spelarens bok (version 1 och 2), Spelledarens guide (version 2) samt Krigarens väg och Monster och varelser från Eon version 1. Jag har läst på, och kommer fortsätta göra så i dessa böcker. Men det är mycket info som fattas. Vilka är till exempel Sabrierna som Cirefalierna slåss mot. Vart kommer de ifrån och vilken typ av folk är de?
All hjälp och idéer välkomnas, kommentarer och förslag på ändringar likså. Vad skulle man till exempel kunna göra för att göra en storm mer intressant att rollspela? Vilka utmaningar skulle spelarna kunna möta där?
Tack så hemskt mycket för er hjälp!
Mvh,
Patrik
Jag är helt ny till denna sidan och detta forumet men tänkte direkt utnyttja er kunskap och visdom. Mitt namn är Patrik och jag håller på att skapar min första kampanj till Eon.
Kampanjen, vilken jag för tillfället döpt till "Kampen om Ön", skall utspela sig i militärmiljö. Här kommer ett utdrag ur vad jag skrivit hittils om första delen av kampanjen. Detta är väldigt generellt och översiktligt och ärligt talat långt ifrån klart. Jag skulle behöva er hjälp till att skapa ett intressant innehåll och göra det hela mer djupt och spännande. Mina spelledarerfarenheter är ganska knappa, så all hjälp uppskattas.
"
Del 1, Kapplöpningen
Rollpersonerna har på olika vägar funnit en plats i den Cirefaliska armén med bas i ölandet Melorion. Denna armé ägs av en kurfurste vid namn <namn>. Denna kurfurste drivs av en stor vilja att utvidga sin makt och har därför bestämt att skicka sin inhyrda armé av legoknektar och milismän till en av de mer avlägsna öarna utanför Takalorr, Tirakernas hemvist. Detta är ett mycket farligt och våghalsigt drag från hans part, men belöningen är en allt för stor lockelse. Ön, vid namn <namn> ryktas nämligen innehålla, förutom utomordentlig odlingsmark, en stor mängd guld. Det stora berget som ligger i öns norra del sägs vara sprängfyllt av denna ädla metall och infödingarna (<folkras>) skall tydligen ha hela hus av guld. I alla fall enligt de få resande som rest den långa omvägen runt Takalorr, och kommit tillräckligt nära ön för att få en skymt av infödingarnas boningar längst kusterna. I själva verket är detta bara ett rykte, infödingarna bor mycket spartansk om dock civiliserat. Guld finns det visst, i berget och i byarna. Tillräckligt för att befolkningen skall kunna leva gott på de få handelsresande som kommer förbi under året. Dock bryr sig inte invånarna sig särskilt mycket om detta guld då det inte har någon egentlig användning i byarna förutom till att lura korkade utlänningar på varor.
Det är inte bara kurfurste <namn> som hört talas om denna ”guld-ö” utan även hans ärkerival, handelsherren <namn> av Sabrierna har hört talas om detta fynd. Antagligen från samma källor. Han bestämmer sig därför för att också ta sig till ön och därmed börjar en kapplöpning över havet. Den som kan komma fram först får lagen på sin sida och därför äganderätt över ön (Ingen bryr sig egentligen om de ”vildar” som redan bor på ön, utan dessa ses mer som gratis arbetskraft).
Denna sjöfärd kommer bli den första etappen i rollpersonernas äventyr. De kommer hamna i en storm, de kommer komma i kontakt med handelsherren <namn>s skepp vilka de kapplöper emot och de kommer att möta på ett elakt havsmonster. Hur de handlar och beter sig i dessa situationer har egentligen ingen betydelse utan ger bara spelarna en chans att testa på sina rollpersoner i olika situationer. Kanske kan man här ha ett sidouppdrag på båten. Någon kanske blir förälskad i kaptenens dotter och vill försöka förföra henne, allt utan att fadern uppmärksammar det. Kanske är det någon som förlorat för mycket pengar i hasardspel och på något vis måste lösa detta. En eld bryter ut på grund av någon av rollpersonerna, denna måste släckas och man måste lösa situationen med vem som är den skyldige. Båten är rejält stor i alla fall, och det finns mycket frihet röra sig med. Färden kommer sluta med att man tror att rivalens skepp gått under och man kommer först fram till ön. Beroende på hur det gått i de olika etapperna under färden kan man hamna på olika ställen på ön vilka har olika för och nackdelar.
"
Som ni kan läsa är det fortfarande väldigt kliché aktigt och det är mycket som fattas i grundstoryn som namn och mer specifik info.
De böckerna jag har tillgång till är Spelarens bok (version 1 och 2), Spelledarens guide (version 2) samt Krigarens väg och Monster och varelser från Eon version 1. Jag har läst på, och kommer fortsätta göra så i dessa böcker. Men det är mycket info som fattas. Vilka är till exempel Sabrierna som Cirefalierna slåss mot. Vart kommer de ifrån och vilken typ av folk är de?
All hjälp och idéer välkomnas, kommentarer och förslag på ändringar likså. Vad skulle man till exempel kunna göra för att göra en storm mer intressant att rollspela? Vilka utmaningar skulle spelarna kunna möta där?
Tack så hemskt mycket för er hjälp!
Mvh,
Patrik