Nekromanti Militära Grader

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ordningen där är, nerifrån och upp, korpral, furir, överfurir, kadett, sergeant och fanjunkare.
Hmm... det kan väl inte riktigt stämma. Sergeant blir man ju på 15 månaders värnplikt medan man kallas kadett under den tid man går officersutbildning, inte sant?

Med allt tal om grader som är föråldrade idag kan vi väl passa på att nämnaatt överfurir och fanjunkare inte är kvar i systemet om jag inte är ute och cyklar.

Krille

Super Moderator
"Hmm... det kan väl inte riktigt stämma. Sergeant blir man ju på 15 månaders värnplikt medan man kallas kadett under den tid man går officersutbildning, inte sant?"

Jag skrev bara av vad som stod i min Svensk Soldat från 1994.

DeBracy

Åhå. Ja, vi litar ju på den då. [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Oldtimer

Slava Ukraini!
Ordningen där är, nerifrån och upp, korpral, furir, överfurir, kadett, sergeant och fanjunkare.
När jag gjorde lumpen (strax efter att dinosaurierna dök upp på jorden) var det vicekorpral, korpral, furir, överfurir, sergeant och fanjunkare. Någon kadett såg jag aldrig till. Ärligt talat tror jag att vicekorpral var bortstädad rent praktiskt, men den omnämndes fortfarande. Vicekorpral hade ett streck på kragen, korpral två, furir tre och överfurir fyra.

Själv var jag korpral fram till muck, då jag blev furir. Av våra underbefäl fanns där en överfurir, en sergeant och en fanjunkare.

/Mikael

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag litar på Vitulv...

...oavsett hur många här som gjort lumpen eller läst i en bok, är ju faktiskt Vitulv yrkesofficer. Typ han gör det där för pengar. Som yrke. Jobb alltså.

Jag tror att han har koll.

M:

DeBracy

Re: Jag litar på Vitulv...

Jag tror att han har koll.
Givet att mannen har koll. Dock fanns ju inte kadetterna med på hans lista alls (vilket väl inte är så konstigt kanske, det är ju som sagt gäller de som genom officiersutbildning och inte är någon "fältgrad") och det var väl liksom den vi grunnade över på det här hörnet av tråden. :gremsmile:

Magnum_UBBT

Warrior
Vicekorpral (den lägsta formen av befodran) är egentligen ganska löjlig men har faktiskt ett syfte. Om man har en hög med toffelnissar (meniga) och dessa skall åka fordon, ja då kan en av dem befodras till Vicekorpral. Anledningen är att det måste finnas någon som har befälsrätt (ansvar) över de meniga i fordonet. Om jag minns rätt så används graden mest hos Mek Infanteri.

/Magnum "kavallerist, ja visst!"
*smäller ihop klackarna och viftar med sablen*

Cybot

Mest spelbar
Vice kopral används inte alls idag, speciellt inte inom det mekaniserade infanteriet. Alla enheter med fordon har som lägst ett gruppbefäl, och gruppbefälet är kopral eller högre.

Bombu

Hero
Re: Jag litar på Vitulv...

Typ han gör det där för pengar. Som yrke. Jobb alltså.

man blir glad när det förklaras ordentligt .....

*hehe*

är överste av 1sta graden samma sak som

överste av värsta sorten?

Jag är inte militär och har svikit vårt land genom att inte göra lumpen så jag har egentligen ingen koll alls....

Vet någon hur gamla titlar som Major, överste är?

Magnum_UBBT

Warrior
Noterat

Ah, ok. Tja det va ett tag sen man gjorde gröntjänst så det kan ha hänt lite sen sist. Vill bara minnas att jag snackade med en Vice Korpral som hade kommit bort sig på en övning i Älvdalen.

/Magnum.
"Tänk om jag hade en sabel, tänk om jag hade en häst. Med sabeln skulle jag hugga, sticka, skära och slå!" -Snappsvisa

Cybot

Mest spelbar
Re: Noterat

Måste ha varit ett BRA tag sen, eftersom vi slutade använda rangen vice korpral överhuvudtaget 1972, tillsammans med ranger så som Rustmästare, Förvaltare, Ryttmästare och Fältmarskalk

Magnum_UBBT

Warrior
Oviktigt vetande

Du har ratt. Rangen Ryttmästare är, svar ja, borttagen MEN "titteln" Ryttmästare finns kvar år 2005 inom kavaleriet i Försvarsmakten. Regementschefen på K1 (i detta fallet en Major) Tittuleras Ryttmästare. K1 är föö ett av europas älsta förband och har anor tillbax till 1770-talet.

Fel av mig, K1 har anor ända tillbaks till 1536 men skapades som förband 1770, om man ska vara korrekt.

Gällande Vice Korpral har du oxå rätt. Officiellt är rangen borttagen MEN den används till viss del ändå. Exempel är när en grupp saknar utbildat gruppbefäl så kan denne ibland befodras till Vice kropral. Detta är att öka självsäkerheten hos gruppchefen samt att tydliggöra att det är han som är gruppchef. Kragspeglar (med bara ett sträck) används ej heller, ...officiellt.

Men som sagt, så togs rangen VKrp och Ryttmästare ur det svenska befälssystemet (1972) men används fortfarande som tittlar.

/Magnum som kännde för att visa sig lite på den styva linan.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Noterat

Måste ha varit ett BRA tag sen, eftersom vi slutade använda rangen vice korpral överhuvudtaget 1972
...och där stod det pinsamt klart hur länge sedan det var jag gjorde lumpen... :gremblush:

/Mikael - dinosaurie