Nekromanti Militärfetischism kontra cyberpunk

Hybris

Veteran
Jag tror att svårigheten med att spela cyberpunk är att det krävs mycket av spelledaren, på alla plan. Det är ganska svårt att spelar i en "dark future" när allas bilder av framtiden är olika. Vissa gillar mycket teknik, och cyber-tech, andra vill ha agenter, multiföretag och konspirationer, det finns de som tycker det är intressant med små smuttsiga krig i utvattnade u-länder eller varför inte privatdeckare i en storstad. Jag gillar personligen en väldigt sliten värld där det finns high-tech men den är dyr och svåråtkomlig. Sen är det just det att tekniken är väldigt svår att beräkna in i ett äventyr, det är svårt att göra nåt utan att på ett eller annat sätt bli filmad, påkommen eller upptäckt. Att luras, ljuga, förklä sig eller gömma sig blir otroligt svårt när tekniken är så avancerad som den är. Jag vet att man altid kommer att kunna gå runt alarm och teknik men det är jävligt svårt som spelledare att hitta en bra ballans i det hela. Det kanske blir så att många tröttnar och ist ägnar sig åt hack `n slach fast med kulor och IR, inte svärd och magi. Ett stort problem dyker upp igen, det finns där alltid:
Speledaren har haft hur lång tid som helst att skapa ett problem/intrig, spelarna har kanske en halvtimme på sig att komma upp med en lösning till skillnad från i spelet där ens rollperson kanske har dagar eller veckor på sig. Detta hände mig alldeles nylign när vi spelade ADVENTURE med en av mina bästa vänner som spelledare. Det var sista delen i en minikampanj och det var upplagt för hjältedåd, han hade trott att vi skulle ta oss in i en undervattens bas på ett visst sätt och planerat allt ut ifrån detta perspektiv, när vi sedan inte gjorde så blev det ett antiklimax på hela kampanjen och vi vandra de alla hem med en känsla av att vi hade blivit snuvade på konfekten, tyvärr, för det var ett jävligt coolt slut han hade planerat, men som sagt blev det inte så.

Krille

Super Moderator
En bättre fråga

"Finns det något i reglerna som uppmanar till ett cyberpunkigt spel? Kan man t.ex råka slå fram en karaktär som är replikant (eller motsvarande) utan att själv veta om det? Beskrivs det hur en AI resonerar och kan spelledas? Kan man offra sina barndomsminnen för att jobba som kurir? Kan man bli ghost-hackad? Har multinationella bolag mer kontroll över folk än staten? Finns det stöd för att följa någons digitala spår (banktransaktioner, kreditchip m.m)?"

Är dessa handlingar cyberpunkiga och i så fall varför, eller är de bara handlingar plagierade från filmer och romaner som säger sig tillhöra cyberpunkgenren?

Det är inte handlingarna i sig som gör cyberpunkgenren, utan det underliggande temat som i sin tur resulterar i handlingarna. Men handlingar och tema har inte ett ett-till-ett-förhållande: temat kan leda till handlingar som är till synes totalt ocyberpunkiga, och handlingarna behöver inte komma från cyberpunk-temat. Ett typexempel: i böckerna och filmerna "2001 - en rymdodyssé" och "2010 - andra rymdodyssén" beskrivs hur en AI resonerar, men ingen av dem kan anses vara cyberpunk.

Man bör därför koncentrera sig på temat i ens Neotech-kampanj, och se attributen som förekommer i spelet som just attribut.

Vindhand

Myrmidon
Re: En bättre fråga

Är dessa handlingar cyberpunkiga och i så fall varför, eller är de bara handlingar plagierade från filmer och romaner som säger sig tillhöra cyberpunkgenren?

det är ju något av en smaksak... IMHO är det exempel på saker man skulle kunna vilja göra i ett cyberpunkigt spel, precis som ljussabelsstrid är något man skulle kunna vilja göra i en rymdopera eller demonåkallan i ett skräckrollspel.... Kanhända är det bara att skrapa ytan på CP-genren (heh) men yta skall inte föraktas.

"Skrapar man bort ytan får man bara mer yta" - Cordelia i serien Angel ;)

Man bör därför koncentrera sig på temat i ens Neotech-kampanj, och se attributen som förekommer i spelet som just attribut.

Borde inte spelet göra _något_ för att faktiskt uppmuntra till / underlätta för den genre den faktiskt säger sig syfta till? Annars blir det ju som Vampires skräckrollspelsstatus: en del passande yta nedskrapat i lättsmälta portioner men ingen egentlig substans som faktiskt stödjer genren.

Om det är t.ex. människa vs. maskin som är temat borde spelet stödja detta på ett lämpligt vis. Om det är samhällets förfall och medborgarnas likgiltighet som är intressant borde man ha en "bry sig" stat o.s.v.

Om inget egentligt stöd ges för något annat än sf-action så borde spelet inte heller kallas något annat än sf-action...

Disclaimer: jag har fortfarande inte läst NT(2) och mina kommentarer är därför mer av generell natur än specifikt om detta spel. Vad jag vet kan NT mycket väl ha sida upp och sida ned med direkt stöd för CP.iga teman... :gremsmile:

Krille

Super Moderator

"Om inget egentligt stöd ges för något annat än sf-action så borde spelet inte heller kallas något annat än sf-action... Disclaimer: jag har fortfarande inte läst NT(2) och mina kommentarer är därför mer av generell natur än specifikt om detta spel. Vad jag vet kan NT mycket väl ha sida upp och sida ned med direkt stöd för CP.iga teman... :)"

Tja, framförallt så utger sig inte N2 för att vara enbart cyberpunk. N2 är cyberpunk och technothriller och "sf-action" och intrigspel på toppnivå och vanlig teknikporr och stridssimulering à la Phoenix Command och...

...well, you get the point. Precis som med fantasy är det dumt (ur förlagssynpunkt, alltså) att begränsa sig till en viss specifik subgenre. Och problemet med att inte begränsa sig blir ett lite mer schizofrent rollspel som folk har svårt att placera i fack, eller komma på ett (1) tema som spelet har. Alternativet hade varit att låsa sig vid ett specifikt tema i en specifik subgenre och tappa kunderna i alla andra subgenrer - ett ur ekonomiskt synsätt ohållbart alternativ.

Personligen tycker jag att Neotech är en del cyberpunk och en del technothriller, men ser man på det som är utgivet så finns det egentligen inget "stöd" för någondera. Vad som finns är en kasse med regler och en kasse med världsbeskrivning, men några speciella tips för spelledaren eller hintar om hur man spelar det ena eller det andra fick inte plats. Dessvärre innebär det att just nu krävs det att man vet vad cyberpunk är för att man ska spela cyberpunk, annars är risken stor att det blir mörk framtidsaction av alltihop. Dessvärre kan jag inte komma på något sätt att åtgärda det utan att stoppa in ytterligare ett femtiotal sidor med spelledartips, inskjutna textrutor med mer tips, ännu mer världsbeskrivning och ett eller två bra introäventyr - och det sker i så fall på bekostnad av alla andra möjligheter att spela i Neotechs värld.

En av de roligaste Neotech-kampanjerna som jag har spelat var med fyra högt uppsatta personer: den amerikanske presidentens säkerhetsrådgivare, en av toppcheferna på IBM-Fuji, Ryska Federationens militärattaché i Japan samt bossen (bossan? boss-san?) för en av Japans mäktigaste yakuza-familjer. Det blev en väldigt deckaraktig technothriller-jakt på femtioåriga stulna ryska kärnvapen som hamnat i händerna hos ultranationalister, som såg ett slags "nationellt seppuku" i form av en atombomb i Tokyo som det enda sättet att bryta bandet med USA och rensa Japan från all vanheder som USAs dominans över Japan innebar (och ett rätt praktiskt sätt att tvinga Japan att dra tillbaka alla utlandsresurser för att bygga upp Tokyo igen och därmed i princip fälla hela västs ekonomi). Den var spännande, fantastiskt rolig, mycket annorlunda men inte en centimeter cyberpunkig, och det är ändå en av de kampanjer som formade en av de mer inflytelserika officiella spelledarpersonerna i Neotech - och därmed så att säga en del av konceptet Neotech. Det säger lite om hur fritt Neotech är.

Sen har jag ju en fördel framför dig - jag var med i projektet från början och bakom kulisserna, så jag "vet" hur Neotech "ska" spelas (jefligt korkat uttryckt, men jag hoppas du förstår vad jag menar).

Vindhand

Myrmidon

Dessvärre innebär det att just nu krävs det att man vet vad cyberpunk är för att man ska spela cyberpunk, annars är risken stor att det blir mörk framtidsaction av alltihop.

Jag misstänker att du har rätt... Eon är ju t.ex. dark-fantasy på ungefär samma sätt: allt nödvändigt finns där men det krävs en del jobb och målmedvetenhet för att få till...

Dessvärre kan jag inte komma på något sätt att åtgärda det utan att stoppa in ytterligare ett femtiotal sidor med spelledartips, inskjutna textrutor med mer tips, ännu mer världsbeskrivning och ett eller två bra introäventyr - och det sker i så fall på bekostnad av alla andra möjligheter att spela i Neotechs värld.

Kanske något som passar bättre i form av codex-artiklar? (cyberpunk, vad är det och hur får man till det i NT2 + regelmoddar)? Alternativt som en minimodul/äventyrssamling som kombinerar storytrådar, tips och litet rekvisita (slps, företag, bakgrunder?)...

Sen har jag ju en fördel framför dig - jag var med i projektet från början och bakom kulisserna, så jag "vet" hur Neotech "ska" spelas (jefligt korkat uttryckt, men jag hoppas du förstår vad jag menar).

Rosen brukar väl säga något liknande om Kheletaar? :)

Tack för förklaringen... jag måste nog i.a.f. titta igenom spelet någon gång men jag känner litet mer upplyst nu. :gremsmile: