Hybris
Veteran
Jag tror att svårigheten med att spela cyberpunk är att det krävs mycket av spelledaren, på alla plan. Det är ganska svårt att spelar i en "dark future" när allas bilder av framtiden är olika. Vissa gillar mycket teknik, och cyber-tech, andra vill ha agenter, multiföretag och konspirationer, det finns de som tycker det är intressant med små smuttsiga krig i utvattnade u-länder eller varför inte privatdeckare i en storstad. Jag gillar personligen en väldigt sliten värld där det finns high-tech men den är dyr och svåråtkomlig. Sen är det just det att tekniken är väldigt svår att beräkna in i ett äventyr, det är svårt att göra nåt utan att på ett eller annat sätt bli filmad, påkommen eller upptäckt. Att luras, ljuga, förklä sig eller gömma sig blir otroligt svårt när tekniken är så avancerad som den är. Jag vet att man altid kommer att kunna gå runt alarm och teknik men det är jävligt svårt som spelledare att hitta en bra ballans i det hela. Det kanske blir så att många tröttnar och ist ägnar sig åt hack `n slach fast med kulor och IR, inte svärd och magi. Ett stort problem dyker upp igen, det finns där alltid:
Speledaren har haft hur lång tid som helst att skapa ett problem/intrig, spelarna har kanske en halvtimme på sig att komma upp med en lösning till skillnad från i spelet där ens rollperson kanske har dagar eller veckor på sig. Detta hände mig alldeles nylign när vi spelade ADVENTURE med en av mina bästa vänner som spelledare. Det var sista delen i en minikampanj och det var upplagt för hjältedåd, han hade trott att vi skulle ta oss in i en undervattens bas på ett visst sätt och planerat allt ut ifrån detta perspektiv, när vi sedan inte gjorde så blev det ett antiklimax på hela kampanjen och vi vandra de alla hem med en känsla av att vi hade blivit snuvade på konfekten, tyvärr, för det var ett jävligt coolt slut han hade planerat, men som sagt blev det inte så.
Speledaren har haft hur lång tid som helst att skapa ett problem/intrig, spelarna har kanske en halvtimme på sig att komma upp med en lösning till skillnad från i spelet där ens rollperson kanske har dagar eller veckor på sig. Detta hände mig alldeles nylign när vi spelade ADVENTURE med en av mina bästa vänner som spelledare. Det var sista delen i en minikampanj och det var upplagt för hjältedåd, han hade trott att vi skulle ta oss in i en undervattens bas på ett visst sätt och planerat allt ut ifrån detta perspektiv, när vi sedan inte gjorde så blev det ett antiklimax på hela kampanjen och vi vandra de alla hem med en känsla av att vi hade blivit snuvade på konfekten, tyvärr, för det var ett jävligt coolt slut han hade planerat, men som sagt blev det inte så.