Nekromanti Military fiction; Step On Up?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Okej, så trådtiteln är inte så tydlig som den kan bli. Suck it up.

Jag har på senaste tiden kollat på en del military fiction med fantastiska inslag. Först TV-serien Falling Skies, sedan Battle Los Angeles.

Jag har också de senaste åren, börjat omvärdera min syn på "tråkiga militäruppdrag". Jag har blivit alltmer intresserad av "öppen problemlösning" som genre, och militäruppdrag i den form jag tvingades spela som ung rollspelare minns jag såsom ofta varandes sådana; ett militärt problem eller situation som behöver lösas. Spelarnas uppgift är att kunna eller kunna sluta sig till nog med vettig militär eller annan taktik för att lösa problemet. Inte alltid genom ren rak strid; positionering och cleverness är viktigare element. Observera fienden, göra något smart.

Det slår mig som en smula ironiskt att när jag mest ville spela en person och hitta på bakgrudnshistorier, så ville mina kamrater spela taktiska militäruppdrag. och nu när jag har en grupp som gillar att spela rollpersonsfokuserat, så är jag sugen på militär taktik.

But I digress.

Det jag egentligen vill fundera över är:

- Vilka regelsystem finns det som har vettigt stöd för military fiction?

- Måste ett sådant system vara detaljistiskt? Twilight 2000 är ju faktiskt helt ospelbart, liksom Phoenix Command. Ur min synvinkel, alltså. Finns det några rules-light system som funkar för milfic? Skulle jag köra en sån kampanj överväger jag nog ett lite avskalat Vo|t; men finns det spel med mindre fokus på hexagonala rutnät och exakta mått på räckvidder och mer på öppen problemlösning, med SL-tips för hur man bygger situationer och "encounters"?

- Vilka indiespel finns det som fokuserar på krigsfilms/military fiction-type berättelser? Några måste det väl finnas? Press, offra sig för varandra, slåss mot överväldigande odds...

Mogger

Hipsteranka
Jag kommer på två:
3:16, där du spelar soldater i ett meningslöst krig. Lättmoddat och lagom taktiskt men med fötterna i sim.
Det andra är ett hack av AW som inte är klart än så det är kanske dumt att rekomndera, men det är möjligt att det har blivit klart. Jag har inte hållt mig uppdaterad. Från samma konstruktör som skrev Lady Blackbird, John Harper. Är nog lättgooglat.

Hur var Falling Skies? Har sett piloten och den var väl hyfsad.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Måns said:
Hur var Falling Skies? Har sett piloten och den var väl hyfsad.
Värd att se; bättre och mer intressant än väldigt mycket annan postapok; en genre jag annars känner riskerar att bli hemskt trist. Milfic med mänsklighet, och aningen mindre patrioptiskt trams än man förväntar sig av en serie om amerikanska soldater som fajtas mot aliens.

Xyas

Swashbuckler
Måns said:
Det andra är ett hack av AW som inte är klart än så det är kanske dumt att rekomndera, men det är möjligt att det har blivit klart. Jag har inte hållt mig uppdaterad. Från samma konstruktör som skrev Lady Blackbird, John Harper. Är nog lättgooglat.
The Regiment

Och det ær inte klart tyværr.

Genesis

Ni dés ni maître
Måns said:
3:16, där du spelar soldater i ett meningslöst krig. Lättmoddat och lagom taktiskt men med fötterna i sim.
Men 3:16 saknar helt planeringstänket. Det är småtaktiskt (fast inte så taktiskt som man kan tro) i själva striderna, men att planera operationer finns inget stöd för.

Tråden påminner mig om en gammal pärla. Jag ställer en försynt fråga: "Hur blir det kul att jaga bonusar?" och Rising kommer med ett briljant spelighetsinlägg till svar. Om man är sugen på att själv knåpa ihop något, snarare än att använda existerande system, tror jag att det kunde vara värt att kolla på.