Nekromanti Miljö & stämning i Khelataar

solvebring

Superhero
Hallå!

Jag har gjort en sökning om Khelataar här på forumet, men trådarna där rollspelet nämndes var otaliga. Det fanns hur mycket som helst, men det verkade dock inte finnas någon djupare diskussion om spelet i sig. De flesta frågor handlade om rättigheterna idag. Det är dock inte det som jag undrar över.

Det är så att jag just betalt och väntar på en Khelataar-box i detta nu. Läste lite kort om det på wikipedia. Jag intresserar mig för världen speciellt. Jag får en känsla av att den är lite Conan. Dock är jag ingen Conan-expert, har sett någon film någon gång. Men miljön som beskrivs kring spelet på wikipedia ger mig en bild av något slags low-fantasy där alla episka klychor är borttagna, och att man lever i en ganska primitiv och hård miljö?
Detta kanske inte stämmer alls, därför undrar jag vad ni personligen har att säga om Khelataar?

Krille

Super Moderator
Jag får en känsla av att den är lite Conan. Dock är jag ingen Conan-expert, har sett någon film någon gång. Men miljön som beskrivs kring spelet på wikipedia ger mig en bild av något slags low-fantasy där alla episka klychor är borttagna, och att man lever i en ganska primitiv och hård miljö?
Det är en hård miljö, men den är inte Conan. Conan är sandaler, onda magiker och urgamla ruiner med onämnbara fasor. Det är inte Khelataar.

Khelataar är däremot väligt mycket järnåldersstammar. Du har förmodligen större nytta av att titta på gamla kelter och germaner innan romarna körde över dem.

Arfert

Facit
Krille tog upp kelterna, typ irland innan kristendomen.. vilket nog ligger nära.. blanda in lite island/korpen flyger... fast allt med en egen stil...

järnålder, klaner, ja du hajar... sen skissade/skrev man på en större grannö (jag gjorde en karta) som skulle vara mer riddarfantasy... men den kom aldrig i tryck.

solvebring

Superhero
Skulle vi alltså kunna säga Brave Heart-miljö?

Förekommer det något slags fantasy i Khelataar över huvud taget då - eller är det mer ett historiskt rollspel i en fiktiv värld?

Organ

Out of time, out of mind
Det finns både magi, trollkarlar och monster i Khelataar. Dessa grejor är dock mycket mer nedtonade än i andra fantasyspel. Ej heller finns det andra folkslag än människor.

/Anders

Nightowl

Champion
Eerek Saarine uttalar sig

Nja, Conan är nog lite att cykla. Om du sett filmen Korpen flyger är den närmare.

Du får gärna kolla in Lancelot-listan; förutom åratal av snack kring Khelataar finns det en hel del PDF-filer om framförallt världen att ladda ner. Här är listarkivet. För att läsa de senare måste man vara registrerad på listan.

Jag hoppas du kollat upp Åke Rosenius hemsida: här. Där finns bland annat i stort sett alla äventyr som publicerats i fanzines och dylikt.

Sedan finns ju min urgamla hemsida med material om religion och kult på Khelataar: här

Jag var inkopplad på den aldrig utgivna 2a utgåvan, och Åke illustrerade mycket Khelataarmaterial, deltog i utvecklingen av spelet, och skrev tre moduler till det. Den tredje av dem är en landsmodul, och den gavs inte ut innan Lancelot konkade; den finns här. På samma sida (kolla till vänster) kan du läsa en novell från Khelataar och en artikel om hur man spelar nekothiana, ett av folken på Khelataar - med lite mer regelgrunkor än som brukar finnas till spelet.

Det jag och Åke skrivit de senaste åren är det närmaste man kommer "offentligt" material till spelen, så håll till godo. :gremwink:

Erik

Nightowl

Champion
Tyvärr var inte spelet konsekvent. Man plockade ut typiska "fjantasy"-inslag men sade aldrig egentligen vad man skulle göra istället; de bästa infon om vad äventyr var tänkt att handla om i Khelataar kom i ett antal artiklar till spelet i tidningen Rubicon, och jag anser att landsmodulen Weamhis - som enbart finns publicerad i nätform - är den första äventyrsbakgrunden som är "khelataarisk".

Erik

solvebring

Superhero
Re: Eerek Saarine uttalar sig

Jag säger bara härligt, härligt - att så mycket material finns bevarat tack vare eldksjälar som er. Tycker alltid det är positivt vad det kommer till äldre något glömda rollspel. Tycker det är synd att de skall glömmas över huvud taget. Fast det kanske är en del av charmen som gör att just jag fattar tycke för dem. Jag verkar ha en slags förkärlek till äldre, svenska rollspel.

Vad kan du säga om det i övrigt?
Vad jag har förstått skall systemet vara väldigt omständigt, inte minst för strid och rollpersonen?

Jag väntar ju som sagt på en box, så jag undrar om det skall vara värt att börja spela så fort man kan. Dock väntar jag också på Mutant : UA vilket jag tänkt att börja spela så fort jag kan. Det kommer bli lite att prioritera, men Khelataar verkar så pass häftigt i mina öron att jag borde satsa på det också rätt snart. :gremwink:

Nightowl

Champion

Vad kan du säga om det i övrigt?
Khelataar är för stort för mig för att jag enkelt ska kunna sammanfatta det. Även när jag spelade andra spel eller pulade med andra spel påverkade det mitt tankesätt inom hela min hobby, vilket på den tiden var hela mitt liv, så mycket att det är svårt att beskriva.

Det blir en essä, snarare än ett inlägg, och det orkar jag tyvärr inte skriva. :gremsmile:

Som fan kan jag väl dock säga att man, trots att fan ju just betyder fanatiker, blir mer än medveten om spelets svagheter, och att de kanske inte är dylika för en casual observer - och detsamma med dess styrkor.

Erik

Storuggla

Champion
Khelataar är typ det svenska Tekumel - ett spel med massor av kulturinfo och skumma seder som ingen spelar för att det inte är standardfantasy.
Fast Khelataar har inga fyrbenta vandrande tunnor, vilket jag antar är ett plus.

Storuggla, unhelpful post is unhelpful

solvebring

Superhero

Okej, så du är en fanatiker. Men det är väl ändå alltid härligt. Att vara fanatisk av ett spel finns det väl inga nackdelar med (förutom att det blir svårt för folk att säga emot en), man brukar i alla fall kunna spela det väldigt väl efter ett tag.

Jag tycker i alla fall att Khelataar verkar häftigt. Dock så verkar det ganska mycket att hålla reda på vad man kan få ut av svaga antydningar från folk som orkat skriva något om spelet.
Jag undrar främst, är det pissmycket så att man överlastas för att kunna spela det bra, eller överlastas man lagom så att man kan ge en bra och detaljrik spelupplevelse till sina spelare...

kefka

Hero
Eftersom jag har listat Khelataar som mitt favoritspel sà kanske jag borde skriva ett svar. Du har ju redan fàtt lite allmäna beskrivingar och länkar till mer information, sà jag tänkte istället beskriva hur jag har spelat Khelataar.

Min första Khelataar "omgàng" var av mer "klassiskt" snitt med ett äventyrargäng som harkade runt. Mycket äventyrande i vildmarken, farlig fauna och fredlösa. Att ständigt vara främlingar var ocksà ett tema, folk utanför klanen gàr ju inte att lite pà... De officiela äventyren spelades ocksà igenom.

Den andra omgàngen utspelades mer stationärt och alla rollpersonerna kom fràn samma storfamilj. Här var det mer ren grisodlarfantasy, men ocksà en del fejder och action. Ett tema som jag tyckte var intressant att spela med var skyldigheter mot familj och släkt. En Khelataar màste ju alltid stà pà sin släkts och sin klans sida, men hur ska man ställa sig i den moraliska dilemmat om när det är uppenbart att det är ens egen sida som är den felande parten?

Tillsist nàgra saker som är Khelataar för mig, boskapsrejder och envigar, lànga anföranden pà tingen om vem som har rätt till betesmarken, släktheder, klanfejder och blodshämnd.

solvebring

Superhero
Det låter vekligen intressant, och det verkar som om det går att variera det hela en del.

Tillsist nàgra saker som är Khelataar för mig, boskapsrejder och envigar, lànga anföranden pà tingen om vem som har rätt till betesmarken, släktheder, klanfejder och blodshämnd.
...Och detta var detaljer som verkligen lät skojiga.

kefka

Hero
Om du tycker att det verkar intressant sà tycker jag att du borde läsa igenom, Weamhis. Dà för du bàde en bra känsla över hur världen fungerar och tillräckligt mycket bakgrundsmaterial för att dra igàng en kampanj. Jag tycker nog att Weamhis är det bästa som skrivits till Khelataar. Klankrig beskrivs som ganska ovanligt i världsboken, men de förekommer ju och jag skulle nog säga att de är den arketypiska bakgrunden för en Khelataarkampanj. Sedan gillar jag själv riktiga grisodlar"äventyr", vilket Khelataar passar bra för, fast det gàr ju enkelt att bortse fràn om man inte gillar sàdant.