Nekromanti Miljöer

Attisen

Veteran
Var i mundana hittar man en typisk nordisk miljö med stora gran och tallskogar, folk med blonda skägg osv?

Jag undrar också om min syn att Sunari och länderna runtom har ett medelhavsklimat. Stämmer detta?

Krille

Super Moderator
"Var i mundana hittar man en typisk nordisk miljö med stora gran och tallskogar, folk med blonda skägg osv?"

Skulle nog vara Kamor i så fall.

"Jag undrar också om min syn att Sunari och länderna runtom har ett medelhavsklimat. Stämmer detta?"

Sunari har inte riktigt medelhavsklimat, eftersom bergen pressar ut en massa fukt i form av regn över området. Det är snarare varmt tempererat. Däremot är det mer medelhavsklimat i kustområdet.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Utöver Kamor så kan du nog betänka Eyren skogarna.

Dessutom så kanske Mithera inte ligger så långt norrut, men det är kryotropiskt högmagiskt och därmed ganska så kallt. Å andra sidan så är det så smällkallt om vintern i Mithera att det inte går att skaffa permanenta bosättningar där, så det blir inga stora människor med blondt hår där.

Hur miljöerna är i norra Consaber är jag lite osäker på, men i Alarin (hjälp, hur stavas Alarin ? 1 eller 2 L?) så har man hur som helst typiskt höglands klimat.

Krille

Super Moderator
"Hur miljöerna är i norra Consaber är jag lite osäker på, men i Alarin (hjälp, hur stavas Alarin ? 1 eller 2 L?) så har man hur som helst typiskt höglands klimat."

Norra Urma Bréann är väldigt mycket hedlandskap, på samma sätt som Alarinn (stavas med ett L och två N) fast inte lika mycket och med mer björk och al än barrskog. Det finns vissa fläckar med barrskog, till exempel i östra delen av hertigdömet Uriens, från vilka väldiga furor huggs ned för att bli master i Konungens flotta.

Södra Urma Bréann är väldigt mycket bok- och ekskog och odlat land, fast mängden ek minskar ganska stadigt iom skeppsbyggandet.

Ezping Orm

Hero
Västmark?

Vad har Västmark (landet i Mundana) för klimat på vintern? Med tanke på djunglerna, så lär det knappast bli särskilt kallt.. eller? Jag håller för tillfället på med en kampanj i Västmark och har lite svårt att se miljön framför mig.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Västmark

Jag har lite svårt att se Västmarks tänkta djungler framför mig överhuvudtaget, i min bild av Mundana finns de inte där :)

- Ymir, som inte kan få sig själv helt bekväm med tanken på djungel på ena sidan bergen och helt annat klimat på andra

Ymir

Liten kantbaron
"Var i mundana hittar man en typisk nordisk miljö med stora gran och tallskogar, folk med blonda skägg osv?"

- Skulle jag vilja ha en kampanj i en sådan miljö skulle jag förlägga den till Gordrion eller Henok, men även Kamor och andra trakter kring de breddgraderna torde fungera fint. Norra Consaber och Colonan upplever jag dock med mer alpint klimat, a'la Schweiz.

- Ymir, säger sitt.

Moonshadow

Warrior
Re: klimat

Asharien är lite vilda västern klimat tycker jag och i soldarn bor Ivanehoe. Jargien är också bekivämt för det kan ju variera men liger väl åt lite tyskland frankrike hållet kanske. Något som är riktigt skumt är att mitt tokon är som skottland medan colonan som liger på ungefär samma bredgrad har italienskt klimat. jag vet att det låter konstigt själv blev jag mycket förvånad när jag hittade på det här.

Ezping Orm

Hero

Nej, det är lite det som jag har problem med också.. Men det hjälper en smula om man tänker på Mundana annorlunda jämfört med våran egen planet.

Ymir

Liten kantbaron

Gör det inte alls. Samma förutsättningar borde gälla där som här, åtminstone i mina ögon.

- Ymir, föredrar naturvetenskapligt trovärdig fantasy.