Nekromanti Millennium = 1000

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,125
Location
The Culture
Wow, 1000 inlägg. Det känns inte som det var speciellt länge sedan jag satt med 10 inlägg och kände att det var en evighet kvar till 25, då man får en mer inspirerande titel än Grisodlare.

Som genom ett hoppsan är det här precis rätt tillfälle att presentera version 2 av mitt rollspel Millennium. För er som inte vet vad det rör sig om: Det är ett fantasyspel i nutid, inspirerat framför allt av serien "Sandman", men även andra liknande berättelser, som till exempel "Harry Potter". Version 2 skiljer sig mest från version 1 genom att reglerna är lite annorlunda och (enligt min egen åsikt) betydligt bättre. De flesta BRP-sjukdomarna har skrapats bort. Nu följer alla Egenskaper, Färdigheter och Kunskaper samma skala och går att jämföra med varandra. Jag inbillar mig att det gör spelet lättare och mer överskådligt. Sekundära färdigheter och deras godtyckliga skalor är borttagna. Magisystemet har ändrats, så att det inte bara är en billig kopia av "Mage" längre. Det finns dessutom några andra nyheter lite här och där.

Och, just ja! Layouten är mycket snyggare också!

[color:\\"blue\\"]När jag ändå håller på och skriver inlägg nummer tusen kan jag ju passa på att tacka lite folk. I vanlig ordning skulle jag vilja tacka alla som skrivit här -- till och med idiotinläggen med osammanhängande meningsbyggnad brukar vara kul att läsa (och det förekommer inte så många av den typen) -- men jag nöjer mig med några speciella personer.

Tack till Dimfrost, Feuflux, Han, Walium och Yassilus för en omgång Feng Shui på Linköpingsforumsträffen.
Tack till Krille, Rising och troberg, som slösar bort dagarna på att skriva en oändlig mängd inlägg som man kan läsa.
Tack till de som gav positiva kommentarer första gången jag presenterade Millennium.
Tack till Snow som var beredd att spelleda Millennium i rollspelsbaren på GothCon (och som skrev en bra recension i rollspelaren).
Tack till alla människor med kul färg på namnen, som gör den här sidan möjlig.

Usch vad sentimental jag känner mig. Jag kanske skulle ha kört talet jag förberett för när jag vinner en Oscar istället: "Jag vill inte tacka någon, allt är min förtjänst!" :gremcool:

Tack för uppmärksamheten, ha en bra dag![/color]

Och glöm inte att huvudsyftet med det här inlägget var att puscha för version 2 av Millennium. Jag skulle ha skickat med det med det här inlägget, om bara forumet tillät attachments på 17,8 MB! (Var lugn, det finns en lågupplöst version på hemsidan.)

/tobias
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,636
Location
Fallen Umber
Åhå, det är därför man inte har sett dig på ett tag, du har smugit omkring med 996 inlägg eller så och väntat på rätt tillfälle. :gremgrin:

Men det ser ju bra ut, jag ska ta och läsa igenom spelet (åtminstone det mesta) och kommentera mer en annan dag, för just nu har jag tyvärr inte tid.


/Dimfrost
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,125
Location
The Culture
Åhå, det är därför man inte har sett dig på ett tag, du har smugit omkring med 996 inlägg eller så och väntat på rätt tillfälle.
Faktiskt helt riktigt. Jag har låtit bli att skriva inlägg, som jag normalt skulle ha skrivit, under den senaste veckan, för att inte råka komma för nära 1000.

Nu ska jag försöka skriva klart ett gangsterrollspel till inlägg 1500! :gremwink:

/tobias
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Underbart!

Äntligen någon som inte bara säger "jo, ehm, jag skriver alltså rollspel... ibland... vill någon hjälpa till?"

Här får vi en färdig, mysig och proffsig produkt rakt i ansiktet. Mycket trevligt.

Kommentarer:
*Jag bläddrar hastigt igenom materialet, och ser siffror på minst 70% av uppslagen som dyker upp. Många av dem är beskrivningar av skalor för olika färdigheter/egenskaper, men för en sifferdyslektiker som jag verkar det skrämmande. Det behöver dock inte vara representativt för det övriga materialet, så se inte detta som kritik. Inte ännu :gremwink: (Ska läsa lite noggrannare först.)

*Bilderna. Ser väldigt bra ut. Lite den typ av stil som man ofta ser i Flash animationer. Men vad gäller grafiken så är det sidbårderna jag är mest imponerad av. Väldigt snygga, med slingrande ormar, djävlar och annat. Förmedlar spelets stämning, antar jag.

*Produkten. Jag gillar inte Neil Gaiman allt för mycket och tycker, även om Sandman har en hel del sköna koncept, att det inte riktigt håller hela vägen. Men eftersom Millenium bara är inspirerat av den nämnda författaren så kanske det kan tilltala mig ändå. Så, grattis, du har fått mig att tanka hem ett indie-spel. Första gången på länge kan tilläggas...

Och du kommer givetvis få en noggrannare analys när jag studerat det närmare.

Spontant säger jag: bra jobbat!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,125
Location
The Culture
Jag bläddrar hastigt igenom materialet, och ser siffror på minst 70% av uppslagen som dyker upp. Många av dem är beskrivningar av skalor för olika färdigheter/egenskaper, men för en sifferdyslektiker som jag verkar det skrämmande. Det behöver dock inte vara representativt för det övriga materialet, så se inte detta som kritik. Inte ännu (Ska läsa lite noggrannare först.)
Jag har faktiskt inte ens tänkt på det tidigare, men du har rätt: det är en hel del siffror. De flesta är dock ganska ofarliga sådana, det är inte många siffror man behöver hålla reda på under själva spelandet. Ganska många av siffrorna i speler är a) engångskostnader som man betalar när man skapar en rollperson, b) värdena för en exempelperson som är där för att skapa lite stämning, eller c) exempel på hur bra man är på en färdighet vid ett visst färdighetsvärde.
(Nu måste jag förresten ta och bläddra igenom några av de rollspelsregler jag har hemma, för att se hur stor andel av texten som innehåller siffror. Jag har som sagt aldrig reflekterat över det tidigare.)

Så, grattis, du har fått mig att tanka hem ett indie-spel. Första gången på länge kan tilläggas.
Tack så mycket! Vi får se om du fortfarande låter lika positiv när du läst det! :gremwink:

/tobias
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Okej, that's it! Nu ska jag bara hitta en skrivare som tål att skriva ut 152 sidor, sedan ska Millenium spelas hela lovet!

Tack för mer underbart arbete, det ser bra ut! :gremsmile:
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Instämmer... Jag blir bara så avis att jag inte har läst klart mina regler än och att det tar sån tid men ni ska få ett nytt rollspel inom sinom tid. Jag snackar inte, jag gör. Lycka till med Millenium!

/Niklas
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Så häftigt att det gör ont.

Jag älskar att bläddra i mina gamla DoD- och Mutantböcker. Ofta förklarar jag detta beteende med att dessa gamla spel har nostalgiska värden för mig och att det är därför jag gillar dem så mycket, men ibland tror jag att det är något annat. Att dessa gamla spel har en sorts naiv enkelhet över sig, och att de därför tycks gå hand i hand med läsaren när denne bläddrar i materialet för första gången. Det finns också en sorts avväpnande charm med dessa spel; de försöker inte vara så balla eller smarta, utan de är mer som anspråkslösa lekkamrater.

Jag får samma känsla när jag bläddrar i Millennium. Rubrikerna är satta i runda, mjuka bokstäver och jag älskar de mysiga bilderna som ofta förmedlar bus- och lekfullhet på samma sätt som i mina första rollspel. Det känns faktiskt som att sitta och bläddra i något av ens gamla rollspel mellan varven, och det menar jag verkligen som en komplimang.

I andra avseenden känns det nämligen väldigt nytt, kittlande och fräscht. Bara Millennium-loggan i sig är ju fullkomligt lysande, och jag älskar effekten av att ha stilistiskt linjerena och inbjudande bilder insprängda bland texterna, medan varje enskilt kapitel får presenteras av en egen laverad blyertsskraffsig helbildsillustration. Dessa var förresten genomgående underbart snygga och festliga ("Världen"-bilden var särskilt lysande; faktiskt en av de ballaste bilder jag någonsin sett i ett rollspel; med sin enkla anspråkslöshet i vilken de absurda detaljerna framträder på ett så självklart komiskt sätt) och när man sedan koncentrerar sig på texten och får läsa kuligheter som att Intelligens: 5 (ett lågt värde) är att jämföra med "deltagare i Big Brother" så fnissar man gärna till litet mellan varven.

Överhuvudtaget tycker jag att texten verkar ligga på en bra nivå; det blir aldrig ansträngt eller spexigt, men heller inte stelt eller formellt på ett tråkigt sätt. Det finns hela tiden någon liten "knorr" som gör att man hajar till i läsningen, även om det hela ändå är upplagt för att vara lätt att använda när man behöver hitta det man söker efter. Det syns att det är ett gediget "bruksrollspel" som verkligen är tänkt att spelas, inte bara för att locka till sig kommentarer från folk som gluttar igenom det.

Nå, det är lite svårt att se vad som är nytt i den nya versionen, förutom att layouten är en fullkomlig tiopoängare som verkligen gör det hela mer inbjudande, utan att det tappar sin lekfulla charm någonstans på vägen.

En sak jag saknar dock är möjligheten till negativa specialiseringar. Om jag vill göra mig själv som rollperson så skulle jag exempelvis ta Omdöme:9 och ha specialiseringarna "blondiner", "brunetter" och "rödhåriga", men när jag sedan skaffar Viljestyrka:4 så skulle jag kanske vilja ta den negativa specialiseringen "koncentrationssvårigheter" för att visa att min rollperson verkligen aldrig blir färdigt med något han ger sig in i, även om viljestyrkan i övrigt inte behöver vara så förfärligt låg.

...och jag skulle mycket väl kunna tänka mig en rollperson som har hög status bland Demoner, men som samtidigt har låg status bland älvor.

Fanns det någon anledning till att du skippade negativa specialiseringar? Kanske för att det skulle bli kluddrigt på rollformuläret om man hade för mycket specialgrejer....

Förresten; Status, Rykte och Omdöme är tillgångar som jag har en del problem med: Rykte går från "okänd" till "berömd", men det finns inget läge för "ökänd". På något sätt tycker jag också att ett högt omdöme borde göra så att man blir känd, och att kändisskap i sig faktiskt borde kunna ses som en egenskap som kan vara något både bra och dåligt (så var det ju förut!). Omdöme och Status tycker jag förresten borde kunna slås ihop. Finns det någon anledning att skilja på vad dödliga och odödliga tycker? Borde man inte kunna sköta det i så fall via vanliga specialiseringar? Det är ju ändå så att man i slutändan kommer få behandla dessa värden som lösa riktlinjer när man spelar, behöver man verkligen två stycken värden för dessa?

Jag jämför de båda versionerna nu medan jag bläddrar vidare, och tycker att mycket har ändrats till det bättre. Särskilt valet av X-kunskaper har blivit bättre. (Kultur X var myyycket bra. Men du, jag skulle personligen föredra om du skrev X-kunskaperna med ett kolon mellan kunskapen och området. Det är enklare att läsa "Kultur: Målning, Kultur: Dans", inbillar jag mig. Jag tycker iaf att jag tappar bort mig hela tiden när jag försöker läsa om vad för kunskaper som exempelrollpersonerna har. Förresten: Älvan Burv Stinkvinge har Kultur: Vals = 6 och Kultur: Tango = 6, ska det inte vara "Kultur: Dans = 4 (Tango, Vals)", alltså Dans som område och Tango resp. Vals som två olika specialiseringar? Eller är det jag som inte fattar hur systemet funkar? (kan du inte skriva länder med versaler, förresten, så att "juridik usa" får bli "Juridik: USA"?) Hela det avsnittet har i vilket fall som helst blivit mycket lättare att läsa i den nya versionen, den gamla uppdelningen med nivåerna I, II, och III ter sig ju faktiskt rätt pladdrig i jämförelse med hur du lyckats få det nu.

Den förändringen måste du vara rejält nöjd med själv, eller hur? Det känns mycket ledigare och öppnare nu. Det är förresten något man kan säga om hela rollspelet. Förut såg det ut som en teknisk manual (även om det var ett väldigt imponerande projekt då också), men nu har det blivit ett riktigt rollspel som är skrivet med inbjudande och överskådliga textstycken. Jag tror verkligen att Millennium kommer nå en stor skara intresserade spelare nu, det har ju blivit så mycket enklare att komma in i spelet.

Förresten; har man ingen egenskap/tillgång för utseende? Du har ju tagit bort gamla Karisma!!! Du har visserligen "sexig" som fördel, men det finns ju ingen möjlighet att bara slå ett slag för vad en person kan ge för första intryck bara genom att visa sig för någon. Jag tycker att det hade känts bättre om det hade funnits "Utseende" som en Tillgång, med olika specialiseringar för "sexig", "förtroendeingivande", "auktoritär" osv.

Eller? Om man vill kolla hur en rollperson ser ut så tycker iaf jag att det skulle kännas bättre om man hittade det när man tittade bland omdöme, rykte och status (som ju påminner om utseende i sättet de kan påverka spelsessionerna) än om det ska gömma sig bland konstiga Fördelar som Sann Magi, Nattsyn och Magiskt Föremål.

Varför övergav du Karisma, egentligen? Och har du undvikit någon variabel för att avgöra karaktäres utseende/utstrålning med flit? Hur har du resonerat?

---

Sidorna med de olika klasserna är helt klart det fetaste med Millennium. Det är de sidorna som verkligen fängslar en. Jag tyckte jag kände igen det mesta sen tidigare, har något gjorts här? Du har bytt namn på några klasser, märker jag, och jag tycker det var bra ändringar. Särskilt "väktare" istället för "agent", då det gamla var lite begränsande och riskerade att blandas ihop med vanliga agenter. Hmm, du har friserat beskrivningarna också, märker jag nu:

"Männen i svart är det vanliga fotfolket i organisationen. För specialuppdrag används Männen i grönt, eller de mycket fruktade Männen i ljusblått."

-Oaha ha ha ha! Till och med bättre än förut. Åh, nu måste jag läsa alla nya klassbeskrivningar, bara för det. Kul att du har tagit dig tid att gå igenom sådana här saker också, fastän du lagt ner så mycket energi på de stora, omvälvande förändringarna.

På tal om omvälvande (eller kanske "omälvande") förändringar: Älvorna har förbättrats markant. Jag kommer ihåg att de tidigare hade en rätt stel uppdelning i troll, sländor, satyrer och en massa andra olika raser. Det var nog klokt i att ta bort den uppdelningen och låta spelarna få hitta på en ras själva som passar tillsammans med vad de har valt för egenskapsvärden.

På något sätt tycker jag att älvornas omtalade skämtlynne och fallenhet för practical jokes borde kunna bli en egen särskild nackdel för dem. Eller är det i så fall tänkt att man ska använda Drift för detta ändamål? Jag skulle gärna ha sett att det broderades ut i en egen nackdel.

---

Hmmm, nu orkar jag inte titta på magi- och stridsreglerna. Jag borde kanske ha skyndat mig förbi de tidigare delarna, om det nu finns mycket nytt i dessa. Jag märkte ju iofs att en del begrepp svischade förbi som jag inte kände till tidigare (såsom Flux, och bland Sann Magi hittade jag ett par kategorier för olika effekter (normala, omöjliga, osv) som jag tyckte såg väldigt intressanta ut, de kommer jag inte ihåg sedan tidigare... Läste något exempel om tusenfotingar ur munnen och gjorde en mental anteckning om att jag ska läsa hela kapitlet ordentligt senare), men jag tror att man kanske måste spela spelet på riktigt för att verkligen märka hur dessa fungerar i praktiken.

Men... tja, vad kan man säga? Nu måste jag ju bara lira det.

Hoppas du har vett att göra reklam för dig själv och ditt spel nu, mer än vad du gjort tidigare. Om inte, så kommer jag göra det, för nu ser det ju rent osannolikt bra ut. Det vore ett hån mot spelet att inte pusha för det så att folk kan få upp ögonen för det.

/Rising
som försöker hjälpa till och säger att djurkapitlet skulle kunna utökas med en del typiska fiskar (såsom vithaj), men även den typen av djur som visserligen inte är farliga i strid, men som det står att olika klasser kan förvandla sig själva (eller andra) till: Padda, råtta, fladdermus (det står ju att en vampyr ska kunna bli en sådan), uggla, katt osv.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,125
Location
The Culture
Re: Så häftigt att det gör ont.

Tack så mycket! Det var ju en rätt POSITIV recension, sådant gillar jag! :gremlaugh:

Fanns det någon anledning till att du skippade negativa specialiseringar?
Negativa specialiseringar var något jag funderade på att lägga in. Jag valde att låta bli, eftersom det känns svårt att avgöra hur stort område en sådan begränsning måste omfatta för att den verkligen ska utgöra en begränsning. Eftersom jag inser att det resonemanget är lite tveksamt finns det chans att jag tar med dem vid ett senare tillfälle, när jag funderat lite mer på dem.

Förresten; Status, Rykte och Omdöme är tillgångar som jag har en del problem med: Rykte går från "okänd" till "berömd", men det finns inget läge för "ökänd". På något sätt tycker jag också att ett högt omdöme borde göra så att man blir känd, och att kändisskap i sig faktiskt borde kunna ses som en egenskap som kan vara något både bra och dåligt (så var det ju förut!).
Just Rykte och Omdöme (för er som läser det här och inte har läst reglerna: Rykte avgör hur känd man är, Omdöme avgör vad personer har för inställning till en) är jag inte 100%-igt nöjd med. Jag har inte lyckats komma på något riktigt bra lösning (som är konsekvent med övriga Färdigheter) på hur dessa bör förhålla sig till varandra vad gäller poängkostnad. Så som det fungerade tidigare var ju Rykte en fördel om man hade ett positivt Omdöme, medan det var en Nackdel om man hade ett negativt Omdöme. Nu kostar Rykte poäng oavsett vilket Omdöme man har.
En variant jag funderade på var att låta Rykte vara gratis. Man väljer helt enkelt ett värde i den utan att betala poäng för det. Rykte kan ju utgöra både en fördel och en nackdel på alla nivåer.
Sammanfattningsvis valde jag till slut att lita på att spelarna köper förnuftiga värden i Färdigheterna, så att inga enorma konstigheter uppstår.

Omdöme och Status tycker jag förresten borde kunna slås ihop. Finns det någon anledning att skilja på vad dödliga och odödliga tycker? Borde man inte kunna sköta det i så fall via vanliga specialiseringar? Det är ju ändå så att man i slutändan kommer få behandla dessa värden som lösa riktlinjer när man spelar, behöver man verkligen två stycken värden för dessa?
Ja, det finns en bra anledning (tyckte jag i alla fall när jag skrev det). Många odödliga är två helt olika personer mot vanliga människor och mot andra odödliga. En odödlig vet kanske att personen han pratar med är Oden Allfader som offrade sitt öga för visdom i Mimers källa, medan en vanlig människa bara tror att personen är Oden Bengtsson, professor i fornnordiska språk på Stockholms universitet.

Men du, jag skulle personligen föredra om du skrev X-kunskaperna med ett kolon mellan kunskapen och området. Det är enklare att läsa "Kultur: Målning, Kultur: Dans", inbillar jag mig.
Jag tyckte att jag hade en bra anledning att skriva det på det sättet en gång i den grå forntiden, men jag kan inte riktigt minnas vad den var längre. Jag tror att det gick ut på att en kolon är en starkare separator i en text än ett komma och att det skulle göra färdighetslistorna svårlästa. Så är det naturligtvis inte. Du har helt rätt i att det skulle vara lättare att läsa med kolon. Jag får se om jag ändrar det. Samma sak med versalerna i namn.

Förresten: Älvan Burv Stinkvinge har Kultur: Vals = 6 och Kultur: Tango = 6, ska det inte vara "Kultur: Dans = 4 (Tango, Vals)", alltså Dans som område och Tango resp. Vals som två olika specialiseringar? Eller är det jag som inte fattar hur systemet funkar?
Jag tycker att båda varianterna är rätt. Färdigheten är ju ganska öppen och det är upp till spelaren att bestämma vilket kulturområde han vill vara bra i. Jag valde att köpa danserna separat eftersom jag inbillar mig att man inte nödvändigtvis blir bra på en sorts dans bara för att man är bra på en annan, medan en person som till exempel kan sjunga opera antagligen kan sjunga en hårdrockslåt också. Det är en smakfråga (och en fråga om hur mycket man vet om kulturformen -- sjunga och dansa är exempel på saker jag inte är bra på).

Den förändringen måste du vara rejält nöjd med själv, eller hur? Det känns mycket ledigare och öppnare nu.
Absolut. Det var det nya färdighetssystemet som fick mig att skriva den nya versionen. Alla andra förändringar ramlade på som en följd av det.

Varför övergav du Karisma, egentligen? Och har du undvikit någon variabel för att avgöra karaktäres utseende/utstrålning med flit? Hur har du resonerat?
Jag resonerade att karisma egentligen inte används till något, det är förmågan att övertala eller bluffa som fyller någon funktion i ett rollspel. I just situationen när man ska få ett första intryck av en person har man nytta av ett värde för utseende/karisma, men inte annars. Orsaken till att det inte finns något sådant värde är helt enkelt att jag inte brukar slå sådana slag när jag spelleder och därför inte tycker att färdigheten behövs.

Du har bytt namn på några klasser, märker jag, och jag tycker det var bra ändringar. Särskilt "väktare" istället för "agent", då det gamla var lite begränsande och riskerade att blandas ihop med vanliga agenter.
Orsaken till namnbytet där är roligare än så: Jag ville inte att agent/väktare skulle vara den första klassen man stötte på om man bläddrade igenom klasserna, eftersom den inte känns speciellt representativ. Därför bytte jag namn på den till något som inte började på a. Magiker fick byta namn till besvärjare så att jag skulle kunna använda ordet magiker om en person, vem som helst, som använder magi. Den telepatiska parasiten förändrades gradvis från telepatisk parasit till tarasitande och sedan bara till ande, eftersom det faktiskt är vad det rör sig om och det kändes bättre med konsekventa regler för andar och besätta. (I första upplagan fanns det tre olika regler för detta beroende på vilken typ av varelse det rörde sig om.)

På något sätt tycker jag att älvornas omtalade skämtlynne och fallenhet för practical jokes borde kunna bli en egen särskild nackdel för dem. Eller är det i så fall tänkt att man ska använda Drift för detta ändamål? Jag skulle gärna ha sett att det broderades ut i en egen nackdel.
Det är en bra idé. Jag har tänkt skriva lite mer om älvor och älvornas rike. Det kan nog komma med där.

Hoppas du har vett att göra reklam för dig själv och ditt spel nu, mer än vad du gjort tidigare. Om inte, så kommer jag göra det, för nu ser det ju rent osannolikt bra ut. Det vore ett hån mot spelet att inte pusha för det så att folk kan få upp ögonen för det.
Nu ska jag göra reklam för det så fort jag får chansen. Jag har hållit mig lite lugn sedan jag lovade det förra gången, men det beror på att jag inte ville pusha för mycket för den gamla versionen när jag visste att den nya snart var klar. Ett inlägg som det du skrivit hjälper förhoppningsvis till en del för att få folk att läsa det. Jag kanske borde lägga en blaffa med "Så häftigt att det gör ont. -Rising" på omslaget? :gremwink:

som försöker hjälpa till och säger att djurkapitlet skulle kunna utökas med en del typiska fiskar (såsom vithaj), men även den typen av djur som visserligen inte är farliga i strid, men som det står att olika klasser kan förvandla sig själva (eller andra) till: Padda, råtta, fladdermus (det står ju att en vampyr ska kunna bli en sådan), uggla, katt osv.
Det är en bra idé, som jag själv inte tänkt på. Jag ska se vad jag kan göra.

/tobias
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Så häftigt att det gör ont.

"En variant jag funderade på var att låta Rykte vara gratis."

Det tycker jag låter bäst.

"Ja, det finns en bra anledning (tyckte jag i alla fall när jag skrev det). Många odödliga är två helt olika personer mot vanliga människor och mot andra odödliga."

Ah, yes, du har övertygat mig. Och jag tycker ditt resonemang om Karisma var bra också. Men jag skulle gärna vilja att Utseende flyttades från att vara en statisk fördel (=sexig) till att bli något som man kan vara bra på i olika gradskillnader.

"Det är en smakfråga (och en fråga om hur mycket man vet om kulturformen -- sjunga och dansa är exempel på saker jag inte är bra på)."

Okej. Fördelen med att ha sådana här fria förmågor är ju att man ska kunna tolka dem på lite olika sätt och kunna vara just flexibel, så det var ju lite dumt av mig att försöka påtvinga dem någon sorts struktur.

"Ett inlägg som det du skrivit hjälper förhoppningsvis till en del för att få folk att läsa det. Jag kanske borde lägga en blaffa med "Så häftigt att det gör ont. -Rising" på omslaget?"

He he, gärna det. Jag kommer säkert att prata en hel del om Millennium även fortsättningsvis, för nu ser det ju verkligen ut som ett rollspel som jag skulle ha velat gjort själv.

Jag ska försöka sätta mig in i resten av reglerna på allvar så fort som tillfälle ges. Då blir det mer respons.

/Rising
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,125
Location
The Culture
Re: Så häftigt att det gör ont.

"En variant jag funderade på var att låta Rykte vara gratis."
Det tycker jag låter bäst.
Då blir det nog så. Det är 1,5 röster för, och det är majoritet just nu. Jag ska ta och ändra det när jag tänkt lite till på det.

Jag ska försöka sätta mig in i resten av reglerna på allvar så fort som tillfälle ges. Då blir det mer respons.
Det låter bra. All respons måttages med tacksamhet.

/tobias
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,636
Location
Fallen Umber
Ett utlovat svar

Nu har jag ögnat igenom spelet och läst vissa delar, och jag måste hålla med Rising: det här är otroligt bra. Visserligen har Rising redan sagt allt som behöver sägas, egentligen, men jag vet av egen erfarenhet att det alltid är kul med fler som säger samma sak.

Jag blir uppriktigt sugen på att spela Millennium, och det är inte många spel jag säger det om nuförtiden. Nu har jag inte hunnit sätta mig in i stridsreglerna, men i övrigt känns reglerna väldigt mysiga och genomtänkta. Konsekventa skalor är trevligt. Bilderna som inleder kapitlen är underbara, med en skön Ackegård-aktig stil. Jag funderar på om jag ska belasta min stackars skrivare med att skriva ut spelet, för det förtjänar en djupare genomläsning. Precis som Rising sa ligger det en härlig nostalgiaktig känsla över layouten, med bulliga typsnitt och tabeller som får mig att tänka på EDD. Man blir glad av att läsa, helt enkelt, speciellt med diverse roliga knorrar överallt.

Du måste se till att sprida det här ordentligt, för Millennium förtjänar uppmärksamhet, och mycket av den varan. Så bra är det.


/Dimfrost, som kanske kan producera lite konstruktiv kritik någon annan dag...
 
Top