medhåll och förslag (till RiotMinds)
Jag varken tycker eller tror att RiotMinds kommer att ha med de "traditionella" (i DoD-sammanhang i alla fall) svartfolken i sin monsterbok. Den lär ju bli ett officiellt Trudvang-tillbehör och då passar det inte speciellt bra med inofficiella varelser.
Det är givetvis svårt att göra alla nöjda och RiotMinds förtjänar eloge för att de vågar göra något nytt av DoD. Sedan är det som sagt en annan sak vad man själv gillar och inte gillar - men annorlunda blir det i alla fall! (För att dra en parallell så är Chronopia minst lika nytänkande, speciellt för att vara DoD, vilket också tydligt visar på riskerna att utveckla DoD i riktning bort från standard-fantasy. Vi får väl hoppas att DoD6 och Trudvang inte råkar ut för samma öde som Chronopia, dvs en svekdebatt där DoD-fansen känner sig förrådda.)
Jag föreslår faktiskt samma sak som med ankorna. Nämligen att RiotMinds kan ha alternativa varelser på sin hemsida. Det skulle kunna göras såväl snyggt som bra, eftersom man uppenbarligen har tillgång till tidigare utgivet bild- och textmaterial. (Nisses svartfolk är t ex mycket välgjorda, tycker jag, och Svartfolk-modulens beskrivningar är rätt populära bland DoD-spelare, vad jag förstår. Det är mest en fråga om att konvertera materialet till DoD6-reglerna.) Ett annat alternativ är att någon får göra en "officiell" svartfolkssida där orcher, svartalfer, resar, vättar och inte minst svartnissar beskrivs. Informationen är dels intressant för den som vill använda raserna i en egen spelvärld till DoD6, och dels till den som vill använda tidigare kampanjvärldar med DoD6-reglerna. Slutligen skulle man kunna lägga upp information om hur svartfolken skulle kunna inkorporeras i Trudvang på bästa sätt. (Som ett helt inofficiellt alternativ för den som vill ha svartfolk, helt enkelt.)
Det blir nog svårt att göra alla nöjda, men jag tror i alla fall att förslaget ovan skulle kunna dämpa en eventuell svekdebatt av Chronopia-slag.
/Baldyr
<A HREF="
http://www.hobbyspel.com" target="_new">
http://www.hobbyspel.com</A>