Nekromanti Min 24 år gamla dator funkar! …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Testade på kul min gamla Commodore SX-64 (från 1984), och lo and behold! – den funkar fortfarande.

Värsta nostalgitrippen! (Bättre än härsken madeleinekaka.)

Nu ska jag rota igenom alla 1541-skivor för att se vilka spel det är jag har. Kanske blir det 64-turnering på nästa DanCon.

Christoffer

It's all pig.
Härligt! Nu blev jag sugen på att dra fram min sextiofyra igen, ett hett tips om du aldrig spelat det, Mayhem in Monsterland . Otroligt bra, bästa plattformaren oavsett plattform?!

Foggmock

Myrmidon
Vadå, typ två färger? :gremgrin: Vi hade en dator på gymnasiet som pratade BASIC som hade svart bakgrund och orange "grafik" och åt 5.25-disketter via två stationer. Man fick swappa helt sjukt ofta, 180 kb programinstruktioner tar slut fort. Den såg ut ungefär sådär också.

Foggmock

Myrmidon
Nu när jag kollat närmare på den visar det ju sig att grafiken inte alls var så dum. Det är ändå ganska imponerande vad man kan göra av en hög kretsar med relativt låg nivå.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
64ans grafik var iofs ohyggligt prisvärd, men där den verkligen sken var på ljudfronten.

Musiken från 20 år gamla spel och demon lever vidare. Både i form av remixar som slayradio.com men också i sin ursprungliga form, som på kohina.com. Ni som rockat lös till Machinae Supremacy har hört ljudchippet från C64 i mer nutida musik.

DVBF.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Power at your fingertips …

»Designed for the movers of this world«, minsann. :gremgrin:

Attachments

DesertRain

Hero
Den datorn är visserligen äldre än vad jag är, men man kan inte låta bli att fascineras av hur oerhört snabbt den teknologiska utvecklingen har gått de senaste typ 30 åren.

Johan K

Gammal & dryg
Är ju inte annat än lite imponerad över att du fått igång den hela.. Inte annat är att spelutvecklingen gått lite mer frammåt.. =)
Är nästan värt at ta sig upp till DanCon, bara för att få se denna apparat i action.