G
Guest
Guest
Efter att ha läst PH igen (har kommit till Classes) så tycker jag följande 4 är grunden i en grupp om 6 (jag utgår ifrån att vi skippar multiclassing!):
Fighter (Ftr), Rogue (Rog), Wizard (Wiz), Cleric (Clr).
Ingen av dem kan egentligen bytas ut. Kanske kan Ftr bytas mot Paladin (Pal) eller Barbarian (Bbn), samt Wiz mot Sorcerer (Sor). Rog och Clr särskilda förmågor gör dem faktiskt ovärderliga.
För dessa 4 är de optimala Races följande (i rangordnad följd):
Ftr: Human, Dwarven.
Rog: Halfling, Human, Elven, Half-Elven, Dwarven.
Wiz: Tiefling, Human, Elven, Half-Elven.
Clr: Human, Half-Elven, Elven (vet ej om Tiefling får vara Clr, men de borde vara bra!).
Sen blir det svårare. En typisk D&D grupp har ju 6 PCs. Alltså 2 kvar. Efter att noggrant ha läst igenom PH tycker jag att det står mellan Brb, Pal, Sor, Ranger (Rgr). Med en gång ser vi att det är 3 st klasser som lämpar sig för strid, och en för magi (Sor). Här handlar det helt enkelt vilken filosofi man har som spelare. Förlitar man sig mer på magi och list, eller mer på strid och aktion. I och för sig har jag ju redan i kärngruppen en Wiz och en Clr som kan magi, och väljer jag någon eller båda av Pal och/eller Rgr, så kan ju de också använda spells, om än i mindre utsträckning. Pal har också bra särskilda förmågor som är viktiga. Brb är dock väldigt tung i strid, särskilt om man tar Half-Orc som ras. Jag är dock inte så förtjust i Half-Orcs och de kan leda till problem för gruppen då man möter Alver eller Dvärgar, eller andra goda folk vars goda vilja är av vikt. Således väljer jag Pal (Human) som 5:e PC. Efter att ha uteslutit Brb är det således endast Sor och Rgr kvar. Jag tycker att det finns bra magi-användare representerade redan, och då en stor del av D&D utspelas i terrängen tror jag faktiskt att en riktig Rgr kan komma väl till pass. En PC som specialiserar sig på att spåra, tyda tecken i vildmarken, finna proviant/vatten, varna för fällor/bakhåll, kommunicera med djur, samt utgöra en duktig bågskytt/avståndsvapen. För Rgr lämpar sig Elven bäst. Min grupp blir således enligt följande (jag sprider raserna så gott jag kan):
Dwarven Fighter
Halfling Rogue
Tiefling Wizard (alt. Human eller Elven om man inte kör med Tieflings)
Human Cleric
Human Paladin
Elven Ranger
Fredrik
Fighter (Ftr), Rogue (Rog), Wizard (Wiz), Cleric (Clr).
Ingen av dem kan egentligen bytas ut. Kanske kan Ftr bytas mot Paladin (Pal) eller Barbarian (Bbn), samt Wiz mot Sorcerer (Sor). Rog och Clr särskilda förmågor gör dem faktiskt ovärderliga.
För dessa 4 är de optimala Races följande (i rangordnad följd):
Ftr: Human, Dwarven.
Rog: Halfling, Human, Elven, Half-Elven, Dwarven.
Wiz: Tiefling, Human, Elven, Half-Elven.
Clr: Human, Half-Elven, Elven (vet ej om Tiefling får vara Clr, men de borde vara bra!).
Sen blir det svårare. En typisk D&D grupp har ju 6 PCs. Alltså 2 kvar. Efter att noggrant ha läst igenom PH tycker jag att det står mellan Brb, Pal, Sor, Ranger (Rgr). Med en gång ser vi att det är 3 st klasser som lämpar sig för strid, och en för magi (Sor). Här handlar det helt enkelt vilken filosofi man har som spelare. Förlitar man sig mer på magi och list, eller mer på strid och aktion. I och för sig har jag ju redan i kärngruppen en Wiz och en Clr som kan magi, och väljer jag någon eller båda av Pal och/eller Rgr, så kan ju de också använda spells, om än i mindre utsträckning. Pal har också bra särskilda förmågor som är viktiga. Brb är dock väldigt tung i strid, särskilt om man tar Half-Orc som ras. Jag är dock inte så förtjust i Half-Orcs och de kan leda till problem för gruppen då man möter Alver eller Dvärgar, eller andra goda folk vars goda vilja är av vikt. Således väljer jag Pal (Human) som 5:e PC. Efter att ha uteslutit Brb är det således endast Sor och Rgr kvar. Jag tycker att det finns bra magi-användare representerade redan, och då en stor del av D&D utspelas i terrängen tror jag faktiskt att en riktig Rgr kan komma väl till pass. En PC som specialiserar sig på att spåra, tyda tecken i vildmarken, finna proviant/vatten, varna för fällor/bakhåll, kommunicera med djur, samt utgöra en duktig bågskytt/avståndsvapen. För Rgr lämpar sig Elven bäst. Min grupp blir således enligt följande (jag sprider raserna så gott jag kan):
Dwarven Fighter
Halfling Rogue
Tiefling Wizard (alt. Human eller Elven om man inte kör med Tieflings)
Human Cleric
Human Paladin
Elven Ranger
Fredrik