Nekromanti Min 6-manna grupp!

G

Guest

Guest
Efter att ha läst PH igen (har kommit till Classes) så tycker jag följande 4 är grunden i en grupp om 6 (jag utgår ifrån att vi skippar multiclassing!):

Fighter (Ftr), Rogue (Rog), Wizard (Wiz), Cleric (Clr).

Ingen av dem kan egentligen bytas ut. Kanske kan Ftr bytas mot Paladin (Pal) eller Barbarian (Bbn), samt Wiz mot Sorcerer (Sor). Rog och Clr särskilda förmågor gör dem faktiskt ovärderliga.

För dessa 4 är de optimala Races följande (i rangordnad följd):

Ftr: Human, Dwarven.
Rog: Halfling, Human, Elven, Half-Elven, Dwarven.
Wiz: Tiefling, Human, Elven, Half-Elven.
Clr: Human, Half-Elven, Elven (vet ej om Tiefling får vara Clr, men de borde vara bra!).

Sen blir det svårare. En typisk D&D grupp har ju 6 PCs. Alltså 2 kvar. Efter att noggrant ha läst igenom PH tycker jag att det står mellan Brb, Pal, Sor, Ranger (Rgr). Med en gång ser vi att det är 3 st klasser som lämpar sig för strid, och en för magi (Sor). Här handlar det helt enkelt vilken filosofi man har som spelare. Förlitar man sig mer på magi och list, eller mer på strid och aktion. I och för sig har jag ju redan i kärngruppen en Wiz och en Clr som kan magi, och väljer jag någon eller båda av Pal och/eller Rgr, så kan ju de också använda spells, om än i mindre utsträckning. Pal har också bra särskilda förmågor som är viktiga. Brb är dock väldigt tung i strid, särskilt om man tar Half-Orc som ras. Jag är dock inte så förtjust i Half-Orcs och de kan leda till problem för gruppen då man möter Alver eller Dvärgar, eller andra goda folk vars goda vilja är av vikt. Således väljer jag Pal (Human) som 5:e PC. Efter att ha uteslutit Brb är det således endast Sor och Rgr kvar. Jag tycker att det finns bra magi-användare representerade redan, och då en stor del av D&D utspelas i terrängen tror jag faktiskt att en riktig Rgr kan komma väl till pass. En PC som specialiserar sig på att spåra, tyda tecken i vildmarken, finna proviant/vatten, varna för fällor/bakhåll, kommunicera med djur, samt utgöra en duktig bågskytt/avståndsvapen. För Rgr lämpar sig Elven bäst. Min grupp blir således enligt följande (jag sprider raserna så gott jag kan):

Dwarven Fighter
Halfling Rogue
Tiefling Wizard (alt. Human eller Elven om man inte kör med Tieflings)
Human Cleric
Human Paladin
Elven Ranger

Fredrik
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
Okej, om vi skippar multiclassing ( :gremfrown: :gremfrown: ) så är min grupp nog såhär:

En fighter
En barbar
En cleric
En rogue
En sorcerer
En bard

Fightern, clericen, och roguen motiverade du ju själv så de skippar jag.

Varför väljer jag en sorcerer framför en wizard. Jo, wizarden är inte lika flexibel. Javisst, han får en nya spells en level innan sorcerern, men sorcerern kan använda alla sina utan att "memorisera dem", det gör sorcerern bättre i mina ögon.

Varför en barbar? Ingen aning... De är hårigast? Nej, men på barbarplatsen hade man lika gärna kunnat sätta en monk. Mitt mål med det var att få lite exotisk klang på gruppen. Det funkar givetvis lika bra med en fighter till.

Barden, då? Jag är av den enkla åsikten att en grupp inte klarar sig utan en bard. Han är mångsidig, och helt bäst. Han kan hela, trolla och slåss. Han kan mycket väl vara bra på att luska fram information eller för all del, vilken som helst av de sociala skillsen. Därför tycker jag barden är självklar.
 

Boobis

Warrior
Joined
14 Mar 2002
Messages
253
Location
STHLM
Nästa följdfråga blir ju varför försöker du lista ut den optimala änventyrargruppen?

Är det inte roligare med en grupp som inte kan flyta igenom alla äventyr bara för att de har rätt förmågor? En grupp som behöver tänka till lite ...

/J
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Nästa följdfråga blir ju varför försöker du lista ut den optimala änventyrargruppen?
Som en intellektuell utmaning. Det finns ju inget som säger att man måste spela med den.
 

Noir

Veteran
Joined
17 Sep 2002
Messages
45
Location
Gästrikland
1 Fighter, alv
1 Rogue, alv
1 Cleric, alv
1 Druid, alv
2 Wizards, alv

Krigare är överlag mindre användbara pga sin ensidighet, därför behöver gruppen bara en vars främsta uppgift kommer att vara att agera kanonmat.

En rogue behöver alla grupper.

En cleric som agerar helare och krigare där krigaren inte räcker till.

En druid som agerar helare, ranger och hjälper krigaren när det behövs med närstridandet.

Två wizards då de tillsammans är oerhört kraftfulla och mångsidiga.

Alla är självklart alver.
 

Carl Ö

Warrior
Joined
31 Jan 2003
Messages
231
Location
Västerås
Barden är en lämplig femte karaktär!

Jag håller med om att Clr, Ftr, Rog, Wiz är de fyra första valen. På femte plats placerar jag Barden.

Men som vissa har framhållit, den här diskussionen är inte helt nödvändig (vilka diskussioner är det?). Faktorer som kampanjvärld, äventyr och spelargrupp är viktigare än "vad man kan läsa ut av reglerna". Så hoppas jag att det är i alla fall.

Jag kan tänka mig väldigt trevliga äventyr där alla rp har samma yrken. Det kan vara en god grund för sammanhållning - och inre kamp - i gruppen. Rollspel med andra ord.
 
G

Guest

Guest
Svar på din fråga

Jo, självklart är ju underhållningsvärdet det viktiga. Personligen tycker jag det är intressant med så olika karaktärer som möjligt. Jag ville med min frågeställning helt enkelt se om den mest underhållande kombinationen PCs (mångfald) också är den mest effektiva enligt D&D spelare. Om du läser trådarna så ser du att det finns en mängd olika förslag på kompetenta grupper om 6 PCs, men majoriteten framhåller mångfalden. Det tycker jag är kul!
 
G

Guest

Guest
Instämmer om barden, men...

Barden är helt klart underskattad. Hans mångsidighet gör honom helt klart åtråvärd för en grupp. Jag valde nog Ranger istället pga kompetens i vildmarken.

Däremot tar jag hellre en Wizard än Sorcerer. Sor är ju så strikt begränsad för antal spells som han kan välja mellan. Även om Wiz får kasta färre spells per dag, så gör den i princip obegränsade tillgången på typ av spells honom oerhört mäktig.
 
G

Guest

Guest
Re: Barden är en lämplig femte karaktär!

Absolut! Jag tycker bara att det är intressant att se vad andra tycker om de olika klasserna - svagheter och styrkor.
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Det vore väl tuffare om alla var halvorcher. Lika svårt att rollspela på social nivå, men betydligt mindre fjolliga :gremcool:

Jag ska nog spela en halvorchisk wizard nästa gång...
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Nej, nej... Såhär ska det vara:

Half-orc Barbarian
Tiefling Blackguard
Halfling Assassin
Drow Cleric of Shar/Vecna
Human Red Dragon Disciple
Human Red Wizard

:gremsmile:

Jo, basklasserna bland basklasserna är väl Fighter, Cleric, Rogue och Wizard/Sorcerer.
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Utan multiclassing:

1. H-orc barbarian
2. Sorcerer
3. Rogue
4. Cleric
5. Psion
6. Ranger

: Blir en flexibel och relativt snabbrörlig grupp..
Tre av dem slåss hyfsat, fyra kan kasta spells med urval från det mesta, rangern och tjuven fungerar som bra spanare.
 

Lord_Crucificer

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
99
Location
Göteborg
rolig tråd med många intressanta idéer. Men det tråkiga med en sex-manna grupp är att man är så många. Då blir inte varje karaktärs förmågor lika viktiga. Om man tar, som de flesta har sagt, clr/wiz/ftr/rog i grund och lägger till till exempel en druid och en paladin. Då är närstridsförmågan som fightern har inget speciellt, eftersom pal och delvis även druid och cleric kan slåss.
Om vi gör gruppen lite annorlunda, och säger att man är så lite som tre personer, vad får vi då? Då tänker jag först: vad behövs. En som helar, en som kastar magier, en som smyger, en som pratar, och en som slåss. I ett sånt läge skulle jag säga att man behöver en munk (för smygandet och slåssandet), en fighter, och en druid. Valet av druid istället för cleric är att
1. druiden klarar sig i naturen
2. druiden har skademagier i större ustsräckning en cleric.

okej, nu pratar jag säkert massa goja, men klockan är 03.45 och jag har inte sovit sen i förgår.
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
"En som helar, en som kastar magier, en som smyger, en som pratar, och en som slåss."

För talandet: Både klerken och sorken vinner på att ha hög karisma
För helandet: Självklart en klerk.
Kasta magier: Sorken, och till viss del clericen.
Battandet: Klerken.
Smygandet: Tjuv.

3-manna grupp:
Klerk, med fokus på strid
Sork
Tjuv, med fokus på strid
 
Top