Nekromanti Min artefakt [Megaspoiler: mina spelare]]

Ymir

Liten kantbaron
Jag har skrivit en artefakt jag tänkte pracka på rollpersonerna i min kampanj, och är nyfiken på input på den, särskilt de rent regelmässiga aspekterna. Hur balanserad är dess "wrath of heaven"-power? Och jag tyckte det verkar för lätt i DMG att få bra concordance, så jag gick in för att göra den här sura staven svårare att tillfredställa - finns det några problem rent balansmässigt med min approach?

Staven är intimt förknippad med Naresh, en ökenstad som en gång var helig och storslagen, med tempel åt många av världens gudar, men sedermera har förfallit i korruption, skabb och dekadens till nån slags Shadizar-stadium. Det är förvisso fortfarande en helig stad, men dess viktigaste gudar har gått från himlakungar och solgudinnor till fina typer som mörkerentiteten Toldoth, som basically är Satan, lössläpphetens gudinna Ashtet, demonfursten Khûru och den köttätande apkungen Begalgal, vars prästerskap numera styr stan ihop med lokala banditkungar. Det är inte så att staven har något större problem med onda gudar, men förfallet i Naresh kan den inte tolerera; något måste göras.

Aja, över till det relevanta:

The Broken Staff of Naresh Heroic level Artifact
A once-mighty artifact, but having losts its beautiful, bright orb in The Fall, it’s more than a little miffed that no one has endeavoured to return it. Accordingly, the staff has developed a bitter and sardonic outlook on life in general, and detests the fact that all of its wielders since then have been lesser men (i.e, below level 10 or so). Blessed by all gods of Naresh except Toldoth, the staff’s original powers was very diverse and useful, but has since devolved, out of spite and madness, into seemingly total randomness. It can still be quite powerful, but is ridiculously hard to please.
The Broken Staff of Naresh is a +2 quarterstaff. It can be used by anyone able to use staffs as an implement, but it’ll complain endlessly if they don’t worship at least one of the gods honored in Naresh in ancient times.
Enhancement: Attack rolls and damage rolls.
Critical: 1d8
Property: All divine and arcane powers cast using the staff as an implement has their damage type replaced with a totally random damage type at the start of every encounter. Roll a D10: 1- Acid, 2- Cold, 3- Fire, 4- Force, 5- Lightning, 6- Necrotic, 7- Poison, 8- Psychic, 9- Thunder, 10- Radiant
Property: The staff can be persuaded to (reluctantly) share its vast knowledge. It, accordingly, gives a +2 item bonus to Arcana, History, and Religion checks.
Power (At-will): Standard action. The wielder can force the staff to change its damage type, but he can not choose the new damage type; it’ll always be randomly determined.
Favor of the Gods (Encounter): Minor action. Close burst 10. All allies within 10 squares gain a +2 bonus to their next attack roll.
Wrath of Heaven (Daily, Fire or Psychic or Necrotic, Summoning): Standard action. The staff may, grudgingly, summon an Angel that is controlled by the wielder. It appears within 5 squares, has speed 6 and fly 6 (hover). The Angel’s nature depends on the staff’s mood, however. Roll a D10: 1-4: Angel of Fire, 5-7: Angel of Annoyance, 8-10: Angel of Malice.
For Angel of Fire, see the Invoker in PHB2.
The Angel of Annoyance can be given the following special commands:
Minor Action: Melee 1, targets one creature, Wisdom vs Will, 1d4 + wisdom modifier psychic damage, and target is dazed until end of its next turn.
Opportunity Attack: Melee 1, targets one creature, Wisdom vs Will, 1d8 + wisdom modifier psychic damage.
The Angel of Malice can be given the following special commands:
Minor Action: Melee 1, targets one creature, Wisdom vs Will, 1d4+ wisdom modifier necrotic damage, and target is weakened until end of its next turn.
Opportunity Attack: Melee 1, targets one creature, Wisdom vs Will, 1d8+ wisdom modifier necrotic damage.

Goals of the Broken Staff of Naresh:
- Be reunited with its shiny orb
- Restore the glory of Naresh
- Safeguard creation versus the outsiders and the primordial powers
- Inspire proper reverence for the gods of old
- Annoy its wielder

Roleplaying the Broken Staff of Naresh:
The staff can, unfortunately, speak, and does so gladly. It seldom deigns to use other languages than those it considers exalted, however, which would be Zharal-Ku, Esshun, Ashurian, Kahernian, Karrhyan, and the Dark tongue. It can not move by its own accord, but seem to have an uncanny ability to somehow randomly appear where it wants to be. It mostly desires to find its lost part, the shiny Orb of Naresh, and to remind its wielders of just how unworthy they are.

Alignment: Unaligned

Concordance:
Starting Score: 3
Owner gains a level: +1d8
Owner goes searching for the orb: +1d10
Owner does something for the benefit of Naresh: +2
Owner is a divine spellcaster: +1
Owner does something awesome: +1

Owner fails to find the orb: -1d10
Owner gets beaten by someone of higher level with divine power source: -2
Owner disrespects any god of Naresh except Toldoth: -1
The staff dissaproves: -1

Overjoyed (16-20)
The staff actually feels somewhat pleased at this level. It’ll be very responsive and summon powerful angels to aid its wielder, but unless he’ll go searching for the lost shiny orb sometime soon, it’ll quickly get grumpy again.
The staff’s enhancement bonus increases to +3.
Critical: 1d12
Property: The staff’s item bonus to Arcana, History and Religion checks increase to +4
Power (daily): Standard action. The wielder may choose one damage type for the staff for the rest of the encounter, without randomising.
Power: The Angel of Annoyance increases its attack damage dice to d6. The Angel of Malice increases its attack damage dice to d6. The Random Angel Table changes as follows: 1-4: Blade Angel, 5-7: Angel of Annoyance, 8-10: Angel of Malice.

Satisfied (12-15)
The staff starts to warm up to its wielder, and gives good advice more freely. It’s still grumpy, though.
Critical: 1d10
Property: The staff’s item bonus to Arcana, History and Religion checks increase to +3.
Power: The Angel of Annoyance gains a Disturbing Aura of 2 squares, any creature that starts its turn within this aura takes 3 psychic damage. The Angel of Malice becomes insubstantial. The Random Angel table changes as follows: 1-3 Angel of Fire, 4-6: Angel of Annoyance, 7-9: Angel of Malice, 10: Blade Angel.

Content (5-11)
The staff just barely tolerates its wielder - for the moment.

Displeased (1-4)
When displeased, the staff is more annoyed, but unfortunately not less talkative.
Property: The staff’s item bonus to Arcana, History and Religion checks decrease to +1
Power: The Random Angel Table changes as follows: 1-3: Angel of Fire, 4-6: Angel of Annoyance, 7-9: Angel of Malice. On a roll of a 10, the staff gets bored and summons an Angel of Valor to beat its wielder to a pulp; it’ll promptly attack, if not given a good reason not to.

Wroth (0 or lower)
The staff regards its wielder as an affront to the gods and a disgrace to Naresh, and seeks to liberate itself from his unworthy hands. Finally, though, it’ll stop talking.
Property: The staff actively tries to mislead its wielder, and gives a -1 penalty to Arcana, History, and Religion checks.
Power: The Random Angel Table changes as follows: 1-3: Angel of Fire, 4-6: Angel of Annoyance, 7-8: Angel of Malice. On a roll of 9, the Angel of Valor is summoned to vanquish the unworthy. On a roll of 10, it brings 1d4 Angel of Valor Cohorts lvl 8 to root for it.
- Ymir, lite hungrig

Craygh

Swordsman
Låter skitkul, tycker jag. Rikligt med krydda för vilken kampanj som helst.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag är helt värdelös som inte kan kommentera det regelmässiga som du bad om. Jag vet helt enkelt inte.

Jag vill bara säga att det här ä typ det coolaste jag sett på evigheter. Fy fan vad grymt!

Khaphaos

Veteran
Jag har aldrig skrivit in något på rollspel.nu förut, utan mest tittat runt på olika trådar. Efter att ha sett din supergrymma artefakt och din vädjan om input kunde jag dock inte hålla mig, utan kände mig tvungen att svara. :gremsmile:

Nå, jag ska kommentera på det jag kunde se:

- Först lite semantik. Din artefakt borde vara en +2 "Staff", inte en +2 "Quarterstaff". En "Staff" är ett implement som dessutom kan användas som ett vapen, medan en "Quarterstaff" bara är ett vapen. Med denna ändring borde du även kunna ta bort din kommentar som förklarar att den kan användas som ett implement.

- Din "Critical" ser ut att vara fel. Ett vapen brukar ha en tärning i extraskada per plus. Således borde din critical vara 2d8.

- Egenskapen som slumpar skadetyp är snygg, men skulle kanske behöva bli tydligare på vissa specialfall. Vad händer om du använder en kraft som gör två olika typer av skada, säg "fire and radiant" och staven slumpar fram "cold"? Om staven ersätter bägge så är det en STOR nackdel för besvärjaren, då en errata gör dubbel skadetyp rejält mäktigt.

- Din at-will kraft är bra, men faller under samma kommentar som ovan. Din Encounter är jag lite osäker på, men den ser rätt ok ut.

- Jag skulle råda dig att balansera om din Daily. Tanken är fin, men dina egenskapade änglar är för närvarande väldigt bra. Problemet är att deras vanliga attacker (minor-actions sakerna) orsakar kontroll effekter som inte ens level 29 summons kan göra varje tur (se PHB2 113). Antingen skulle jag göra om attackerna till "Standard-action" (och då skulle de fortfarande vara väldigt bra) eller så skulle jag byta ut effekterna till något mildare.

Nå, det var själva grundartefakten. Nu till din concordance:

- Först och främst så ser jag inget problem alls med att börja på en lägre concordance än vanligt. Jag skulle även vilja säga att du lyckats göra det svårt att bli vän med staven... (jag tittat på "The Staff Dissaproves -1" :p)

- Nackdelarna vid låg concordance är ganska markanta, men här spelar balans faktiskt ingen roll enligt mig. Det som spelar roll är att staven blir karaktärsfull, och det har du lyckats med.

- Även dina Fördelar är markanta. De är mestadels fullt balanserade. Jag vill bara påpeka att "insubstansial" är en enorm fördel som du bör vara varsam med att dela ut. Å andra sidan slumpar man ju änglar, så det kanske balanseras av det... jag vet inte.

- Återigen tycker jag dock att dina criticals är fel. Samtliga borde vara 2dX (och dessutom bli 3dX när man når "Overjoyed" och får en +3 Enhancement).

- Ängelsslumptabellen vid "Overjoyed" känns lite konstig om man jämför med den innan... borde det inte vara typ: 1-4: Angel of Annoyance, 5-7: Angel of Malice, 8-10: Blade Angel?

Nu ska vi se... jag tror jag fått med allt. Om du känner för det skulle det vara intressant att se hur du planerar för den att "Gå vidare" som det uttrycks i DMG. I övrigt hoppas jag att artefakten kommer att bli en karaktärsfull del av din kampanj, men i och för sig kan jag inte se hur den skulle kunna misslyckas med det. :gremsmile:

// Khaphaos

Ymir

Liten kantbaron
Först lite semantik. Din artefakt borde vara en +2 "Staff", inte en +2 "Quarterstaff". En "Staff" är ett implement som dessutom kan användas som ett vapen, medan en "Quarterstaff" bara är ett vapen. Med denna ändring borde du även kunna ta bort din kommentar som förklarar att den kan användas som ett implement.
Ah, ajj see. Ska fixa direkt.

Din "Critical" ser ut att vara fel. Ett vapen brukar ha en tärning i extraskada per plus. Således borde din critical vara 2d8.
Ah, umm, jag fattar det nu. Ska fixa det också direkt.

Egenskapen som slumpar skadetyp är snygg, men skulle kanske behöva bli tydligare på vissa specialfall. Vad händer om du använder en kraft som gör två olika typer av skada, säg "fire and radiant" och staven slumpar fram "cold"? Om staven ersätter bägge så är det en STOR nackdel för besvärjaren, då en errata gör dubbel skadetyp rejält mäktigt.
Hur kommer det sig? Att dubbel skadetyp är rejält mäktig alltså?
Men det här är väl lätt fixat iaf - vid dubbel skadetyp ändrar staven båda två helt slumpmässigt. Med en standard action kan man tvinga staven att ändra båda av dem, slumpmässigt, eller kanske bara en av dem per standard action...hmm...förslag här?

Jag skulle råda dig att balansera om din Daily. Tanken är fin, men dina egenskapade änglar är för närvarande väldigt bra. Problemet är att deras vanliga attacker (minor-actions sakerna) orsakar kontroll effekter som inte ens level 29 summons kan göra varje tur (se PHB2 113). Antingen skulle jag göra om attackerna till "Standard-action" (och då skulle de fortfarande vara väldigt bra) eller så skulle jag byta ut effekterna till något mildare.
Jag lutar nog åt att göra om dem till standard actions då, att de ska orsaka störiga statuseffekter känns liksom lite som änglarnas koncept ('Angel of Annoyance'...). Eller så kunde man kanske byta ut 'dazed' och 'weakened' mot, jag vet inte, säg 'stunned' och 'slowed', de är väl inte lika negativa för den som drabbas? Ang. ''insubstantial' som Angel of Malice får på högre concordance tänkte jag väl att visst, den är mäktig, men hög concordance är svårt att få med den här staven och Angel of Annoyance får en schysst aura som kompenserar...men nej, jag vet inte. Jag är öppen för alla former av förslag på hur 'Angel of Annoyance' och 'Angel of Malice' skulle kunna fungera, även sådana som gör om de från grunden - så länge de gör namnen rättvisa somehow.

Först och främst så ser jag inget problem alls med att börja på en lägre concordance än vanligt. Jag skulle även vilja säga att du lyckats göra det svårt att bli vän med staven... (jag tittat på "The Staff Dissaproves -1" :p)
Jag letade länge efter mer objektiva, D&D:iga termer för det där sista, men i slutändan bara...näh, bestämmer jag att staven blir sur så blir den det :gremgrin:

Nackdelarna vid låg concordance är ganska markanta, men här spelar balans faktiskt ingen roll enligt mig. Det som spelar roll är att staven blir karaktärsfull, och det har du lyckats med.
:gremgrin:

Ängelsslumptabellen vid "Overjoyed" känns lite konstig om man jämför med den innan... borde det inte vara typ: 1-4: Angel of Annoyance, 5-7: Angel of Malice, 8-10: Blade Angel?
Blade Angel får Invokern på lvl 9, och jag tänkte väl somehow att den är kraftfullare än de andra - jag kanske som du påpekat har fel i det, dock. I vilket fall var idén med uppdelningen att Angel of Annoyance och Angel of Malice alltid skulle ha samma sannolikhet att dyka upp, fast det är klart...staven är kanske inte lika Annoyed med sån här concordance :gremsmile:

Du har rätt i att stavens 'Moving On' vore intressant, men jag måste fundera på det i lugn och ro lite, så jag gör ett tillägg med det i tråden lite senare, ikväll eller så. Tills dess; tack så jättemycket för din input!

- Ymir, hungrig nu

Khaphaos

Veteran
Hur kommer det sig? Att dubbel skadetyp är rejält mäktig alltså?
Men det här är väl lätt fixat iaf - vid dubbel skadetyp ändrar staven båda två helt slumpmässigt. Med en standard action kan man tvinga staven att ändra båda av dem, slumpmässigt, eller kanske bara en av dem per standard action...hmm...förslag här?
Jo, låt mig förklara. Innan erratan kom delades skadan jämnt mellan de två elementen. Alltså skulle en attack som gjorde 15 "radiant & fire damage" göra 8 radiant samt 7 fire. Detta skulle innebära att:

- En vanlig fiende skulle ta 15 skada.
- En fiende med (resist 10 fire) skulle ta 8 skada.
- En fiende med (resist 10 fire, 5 radiant) skulle ta 3 skada.

Erratan har ändrat detta till att attacken kombinerar elementen till att vara så förödande för fienden som möjligt. Detta innebär alltså i samma scenario (15 "radiant & fire damage") att:

- En vanlig fiende skulle ta 15 skada.
- En fiende med (resist 10 fire) skulle också ta 15 skada! Dess resist ignoreras helt!
- En fiende med (resist 10 fire, 5 radiant) skulle ta 10 skada!

Detta gör dubbelskadetyp mer än dubbelt så bra som det var tidigare, och förödande mot monster som är kraftigt resistenta mot enskilda elementartyper.

Källa: http://www.wizards.com/dnd/files/UpdatePH.pdf

För övrigt tycker jag personligen att det roligaste för spelarna skulle vara att man med ett standard action i så fall kan välja att ändra antingen ett valfritt eller bägge skadetyperna. Detta då det skulle uppmuntra spelarna att använda kraften i hopp om att få en bra kombo. Men egentligen så fungerar alla alternativ bra.

Jag lutar nog åt att göra om dem till standard actions då, att de ska orsaka störiga statuseffekter känns liksom lite som änglarnas koncept ('Angel of Annoyance'...). Eller så kunde man kanske byta ut 'dazed' och 'weakened' mot, jag vet inte, säg 'stunned' och 'slowed', de är väl inte lika negativa för den som drabbas? Ang. ''insubstantial' som Angel of Malice får på högre concordance tänkte jag väl att visst, den är mäktig, men hög concordance är svårt att få med den här staven och Angel of Annoyance får en schysst aura som kompenserar...men nej, jag vet inte. Jag är öppen för alla former av förslag på hur 'Angel of Annoyance' och 'Angel of Malice' skulle kunna fungera, även sådana som gör om de från grunden - så länge de gör namnen rättvisa somehow.
Hmm, ok. Som sagt jag tycker om tanken med änglarna. Problemet är att bägge de effekterna är typiska "en gång per encounter" effekter. Låt mig illustrera genom ett scenario:

-Gruppen möter en "Young Blue Dragon";
-En "Angel of Malice" frammanas och går i strid mot draken.

Eftersom ängeln slår med magikerns stats borde den i en balanserad encounter träffa kanske... varannan gång?

Låt oss förutsetta att ängeln anfaller varje tur. I så fall kommer draken vara "weakened" varannan tur. Och ängeln försvinner troligen inte tills striden är slut... Om attacken dessutom är minor behöver magikern inte ens offra sin egen förmåga att anfalla.

Helt plötsligt har vi en kraft som i alla fall på papper tar bort 1/4 av drakens totala skada. Angel of Annoyance är inte mycket bättre, då den i bästa fall skulle tvinga draken att välja mellan att gå eller anfalla, och i sämsta hindra draken från att använda eventuella minor attacker, vilket skulle sänka drakens skada drastiskt. Återigen, varannan tur...

Nu spånar jag bara... men ett alternativ till att ta bort effekterna helt skulle kunna vara att ändra till något i stil med:

Annoyance:
Minor Action: Melee 1, targets one creature, Wisdom vs Reflex, 1d6 + wisdom modifier psychic damage, and make a second attack: Wisdom -2 vs Will, the target is dazed until end of its next turn.

Malice:
Minor Action: Melee 1, targets one creature, Wisdom vs Fortitude, 1d6+ wisdom modifier necrotic damage, and make a second attack: Wisdom -2 vs Will, the target is weakened until end of its next turn.

Detta skulle göra effekterna till en fin bonus då och då, istället för ett säkert sett att låsa ner en fiende. Eller, jag tror i alla fall det, jag vill inte påstå att jag är expert på området eller något...:p Vad tycks?

Blade Angel får Invokern på lvl 9, och jag tänkte väl somehow att den är kraftfullare än de andra - jag kanske som du påpekat har fel i det, dock. I vilket fall var idén med uppdelningen att Angel of Annoyance och Angel of Malice alltid skulle ha samma sannolikhet att dyka upp, fast det är klart...staven är kanske inte lika Annoyed med sån här concordance smile
Ok, saken är den att jag tyckte att det såg ut som om de låga slagen verkade ge svagare änglar än de höga slagen. Jag tolkade då din "Satified" lista som att "Blade Angel" skulle vara den bästa ängeln och därmed vara värd tian. Jag tyckte således att din "Overjoyed" lista var konstig då "Blade Angel" helt plötsligt hoppade ner och blev den första ängeln, när den tidigare var den sista... Men då räknade jag i och för sig inte med buffarna "Overjoyed" ger de andra änglarna.

Du har rätt i att stavens 'Moving On' vore intressant, men jag måste fundera på det i lugn och ro lite, så jag gör ett tillägg med det i tråden lite senare, ikväll eller så. Tills dess; tack så jättemycket för din input!
Ingen orsak, jag tycker bara det är roligt att hjälpa till. :gremsmile: Hoppas mina inlägg är till hjälp.

Och jag ser fortfarande fram emot att se din "Moving On" för Staven. Om du gör försvinnandemomentet lika grymmt som själva momentet att inneha staven skulle jag bli riktigt imponerad. Men du behöver ju inte skynda, förhoppningsvis kommer spelarna ha staven länge. ^^

// Khaphaos

Ymir

Liten kantbaron
Okej, lite threadomancy här va. Hoppas folk ser det ändå. Jag har skrivit stavens 'Moving On' nu, och försökt bygga om änglarna lite, den kritiska ändrade texten är kursiverad. Vore tacksam för kommentarer, jag känner själv fortfarande att ängel-summonsen inte riktigt är balanserade, men för bra eller för dåliga, jag vet inte riktigt.

Wrath of Heaven (Daily, Fire or Psychic or Necrotic, Summoning): Standard action. The staff may, grudgingly, summon an Angel that is controlled by the wielder. It appears within 5 squares, has speed 6 and fly 6 (hover). The Angel’s nature depends on the staff’s mood, however. Roll a D10: 1-4: Angel of Fire, 5-7: Angel of Annoyance, 8-10: Angel of Malice.
For Angel of Fire, see the Invoker in PHB2.
The Angel of Annoyance can be given the following special commands:
Minor Action: Melee 1, targets one creature, Wisdom vs Reflex, 1d4 + wisdom modifier psychic damage, and target takes a -2 to all defenses until the end of the staff wielder’s next turn. .
Opportunity Attack: Melee 1, targets one creature, Wisdom vs Reflex, 1d8 + wisdom modifier psychic damage.
The Angel of Malice can be given the following special commands:
Standard Action: Melee 1, targets one creature, Wisdom vs Will, 1d4 + wisdom modifier necrotic damage, and target is weakened until the end of the staff wielder’s next turn.
Opportunity Attack: Melee 1, targets one creature, Wisdom vs Will, 1d8+ wisdom modifier necrotic damage.

Moving On
If the staff is eventually reunited with its shiny orb, it’ll start shaking and shining with ancient power. It has become an epic tier item, and as such needs to move on to a worthy wielder, if such people yet exist in the world. If the staff still feels any sympathy for it’s puny former wielder (it probably should, if the orb was found), it’ll reward him or her in some way before summoning an Angel of Retrieval lvl 22 to carry it on to the next host. However, if it is truly displeased with it’s wielder until now, it’ll settle with an Angel of Vengeance lvl 19, to rid the world of that sorry excuse for a hero once and for all.

If the orb is not found, the staff will eventually get bored. Its constant complaining and whining will become even more unbearable, until it simply declares it has had enough. It will summon an Angel of Valor lvl 8 (that's the best it can manage at this point, really) to carry it away to some forgotten temple in Naresh where it will lie moping until some other promising type comes around. If the former wielder returns for the staff at some point, it just might be convinced to rejoin him, but that would take an impressive skill challenge indeed.

Ymir

Liten kantbaron
Jag är öppen för idéer :gremlaugh:

Mest passande hade kanske nån form av permanent boost a'la Rewards-systemet i DMG2 varit, men jag har inte tagit ställning till om jag ska köra med det än, givet att mina spelare tycks bli så neggo så fort jag säger att jag vill skära ned på/skippa magic items...

- Ymir, är

Snow

Swashbuckler
En kraftfull allierad i en strid, någon gång framöver, "Say my name and aid you will get".

Kan vara något som är mer specialisert än enbart en stridande ängel. En ängel som kan flyga iväg med en till valfri plats inom 100 km.

En annan möjlighet är en ny permanent encounter eller daily power. Kanske att man får änglavingar och kan flyga en runda. Eller att ens attacker blir radiant under resten av striden.

I min kampanj hittade gruppens Zehiranhängare (Zehir är den onda lönnmördarormguden) Book of the night (eller vad vi nu kallade den). Den gav förutom lite bonusar på stealth och giftmotstånd en slumpvis daily varje dag. Något med ormar eller att hålla sig dold. En dag kunde han en gång teleportera sig mellan två skuggor. En annan dag kunde han spotta gift på sina vapen. En tredje dag kunde han förvandla sig till en stor orm. Ju bättre humör boken var på desto högre mod fick man när man slumpade förmågan. Så de blev kraftfullare och kraftfullare. När boken stack iväg fick man behålla den senaste förmågan som en ny daily.

Ymir

Liten kantbaron
En kraftfull allierad i en strid, någon gång framöver, "Say my name and aid you will get".

Kan vara något som är mer specialisert än enbart en stridande ängel. En ängel som kan flyga iväg med en till valfri plats inom 100 km.
Det där är skitbra idéer, dels för att de ger mer spelarmakt över plotten, men framförallt för att ett sånt koncept hade gett en belöning till liksom hela possen, snarare än bara stavbäraren. Det blir ju en konst att se till att de andra spelarna inte känner sig förfördelade när en rollis springer runt med en fet artefakt, och sånt där stoff hade onekligen hjälpt...

- Ymir, gillar