Minskat valdeltagande ger större utslag
Tankvärda ord som du skriver (trots de akademiska termerna
).
"
Jag personligen ser inte politik som svart-vitt, utan finner fördelar och nackdelar med alla de stora partierna. Så jag låter bli att rösta helt enkelt för att jag inte tror att jag skulle lida om jag fick en utslagsröst och singlade slant om vilket block som jag skulle låta vinna.
Du är kanske som jag?"
När jag säger till folk att jag inte går och röstar så börjar de "Men det är ju din rättighet; du borde i alla fall gå dit och rösta blankt". Det är bara det att rösta blankt innebär att man säger "Jag stödjer röstningens utfall, oavsett hur det går".
Jag tycker det är smart att du jämför med naturen, för jag köper ekologisk mjölk i grunden endast för att jag vill känna mig bättre till mods. Någonstans kanske jag tänker att jag kan påverka någon annan till att också börja köpa ekologisk mjölk, så att priset kanske kan sänkas med en krona till det normala mjölkpriset så att fler kan köpa ekologisk mjölk. Det var smart och träffande jämförelse, för då gav du ett exempel i något som jag bryr mig om, till skillnad från röstningen.
Men om vi går tillbaka till röstningen och folk som säger att man ska rösta blankt. För min del så hade jag lika gärna välja ett parti helt slumpmässigt som att rösta blankt, eftersom min röst knappt är en piss i havet ändå. Det viktigaste är väl ändå att jag röstar och på så sätt får fler att rösta, så att vi alla kan känna att vi tillhör den här samhörigheten som faktiskt röstningen innebär.
Fast här tycker jag det kommer in en annan tankesnubbling; nämligen oroandet över det låga valdeltagandet. Likt du säger om sandkornen så är ens roll i sandhögen större ju färre man är, så med andra ord så har man större påverkan i röstningen om bara de intresserade röstade. Det innebär att det vore vettigare om de med ett
högre intresserade fick en större vikt än de totalt ointresserade som bara går och slentrianröstar. Så blir också fallet om slentrianröstarna skiter i att rösta.
Så vill ni stödja det demokratiska samhället, så skit i att rösta!
Det visar att ni lägger händerna i personer som kan någonting, precis som folk säger sig göra med politikerna när de röstar på dem.
/
Han som nu förstod varför England endast räknar majoriteten i varje distrikt