Nekromanti Min första DDM-match

Krille

Super Moderator
Tja, det var ett intressant upplägg: med de få figurer som fanns tillgängliga så grabbade min motståndare Martin ihop alla de 67 poäng Chaotic Good som fanns tillgängliga, och diametralt motsatt som jag var så pusslade jag ihop 66 poäng Lawful Evil. Kronan var för min del en Green Dragon för 28 poäng.

Lustigt nog så saknade båda krigsbanden någon ledare, och det visade sig vara direkt avgörande, eftersom moralslag skickade iväg fyra av mina sju gubbar och en av Martins fyra.

Utöver det så åt jag upp hans alv, medan han bankade ihjäl tre av mina låglevelkräk, så han vann, även om läget hade sett mycket annorlunda ut om draken hade fått in den där syrasprejen.

Betyget blir väl att det var kul som tidsfördriv, men som seriöst taktikspel så krävs det förmodligen att man tar sig en jefla massa energi för att lära sig alla miljoner möjliga kombinationer.

Jag kommer förmodligen att fortsätta att spela DDM, men inte i turnering, utan med någon slags modererad återkommande dungeonröjarkampanj med hjälp av WorldWorkGames dungeonbyggarblock i spelföreningen. Sen får vi se hur långt gänget kommer innan de dör.

Två regelfrågor infann sig.

<ul type="square">[*]Range på diagonalen. Räknas det som förflyttning (varannan diagonal räknas som två steg), som antal rutor, eller på något annat sätt?
[*]Om någon dabbar ett moralslag och börjar kuta hem, börjar han kuta hem nästa gång han aktiveras eller omedelbart?[/list]

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Svar på frågorna …

Diagonal räckvidd räknas precis som vid förflyttning: 1, 2, 1, 2 osv.

Den figur som torskar ett moralslag börjar springa hem omedelbart.

Lambi

Swordsman
Go Krille!

Grattis till... ehm.. förlusten... äh, du verkar ju ha haft skoj iaf. Grattis till allt skoj!

Jag är inte heller intresserad av att turnera land och rike runt. Men om det dras ihop något på ett DanCon eller så kan jag ju tänka mig att hoppa in, bara för att få spela om inte annat. Jag lirar casual, eller vad man nu kan kalla det.

Diagonal räknas varannan 1, varannan 2.
Man måste ha en commander inom line of sight för att sluta springa.

Ram

Skev
Welcome to the addiction. :gremlaugh:

Ett tillägg till de range-svar du redan fått: En spell eller effect som är av typen Line räknar lite annorlunda. Du väljer ett hörn i rutan som källan står i och ett hörn i målets ruta. Lägg en sytråd (tipz) mellan punkterna och räkna rutorna som tråden skär igenom. Fortsätt bortom målet tills du kommer till 12 berörda rutor. Alla de berörda rutorna (och ev. innehåll) påverkas av effekten. Finns fint beskrivet med bild och allt i regelboken, sid 33.

Rising

Vila i frid
Häftigt att du har en grön drake, man ska helt klart ha någon tuff och cool pjäs för att känna att man diggar sitt warband.

Jag tänkte utveckla lite om det här med att springa hem. Bäst är att gå efter devisen:

Dabbar en figur sitt moralslag så sticker den omedelbart sin dubbla förflyttning i närmaste möjliga väg mot exit.

Alltså, man bör inte tänka på aktivationer och hastighet i vanlig ordning. Exempel:

Om en figur har speed:8 och försöker springa 15 rutor mot en fiendepjäs, men blir slagen av en AoO från en annan fiende på den 14:e rutan, varpå den tappar mer än hälften av sin tålighet för att därefter förlora sitt moralslag, då ska man inte tänka "jaha, då har den två rutors förflyttning kvar när den börjar kuta hemåt" utan den drar verkligen hemåt med sexton rutors förflyttning på en gång. Man ska inte haka upp sig på att figuren rör sig djäkligt fort i just denna omgång.

Posta bilder av dina figurer på de där häftiga pappersmiljöerna, förresten, jag har blivit assugen på att försöka göra sådana själv. (jag känner mig lite lökig som inte har några Warhammerhobby-skills, för egentligen så ser jag inte någon anledning till att inte börja göra minisspelplaner på samma sätt som deras miljögrejer)

Krille

Super Moderator
"Posta bilder av dina figurer på de där häftiga pappersmiljöerna, förresten, jag har blivit assugen på att försöka göra sådana själv."

Ska bara ragga upp en digitalkamera. Jo, jag är så lökig att jag varken har kameranalle eller riktig digitalkamera.

Ja, åsså ska jag pilla ihop en klase terräng att spela i, förstås. Och spela lite. Och... eh, ja.

alepulp

Veteran
den enda komplikationen med diagonaler är i samband med "difficult" terräng. Då räknas varje diagonal som 3 steg. Men det gäller bara förflyttning, inte avståndsberäkning.

Guy Fullerton har förklarat hur den terräng fungerar i samband med normal terräng. Exemplet är - börja på normal terräng - gå tre diagonaler, sen en diagonal på svår terräng och en till ut på normal terräng. det räknas då 1, 2, 1, 3, 1 - man börjar alltså om igen.

DODswe4

Hero
jag känner mig lite lökig som inte har några Warhammerhobby-skills, för egentligen så ser jag inte någon anledning till att inte börja göra minisspelplaner på samma sätt som deras miljögrejer
finns bara en svårighet, alla dessa förbanade små rutor som du måste göra över alla jäkla saker som du nu vill sätta in på denna miljö

Krille

Super Moderator
"finns bara en svårighet, alla dessa förbanade små rutor som du måste göra över alla jäkla saker som du nu vill sätta in på denna miljö"

Inbyggt i WorldWorksGames grunkor.

Dimfrost

Special Circumstances
Förslag om man har få minis tillgängliga:

Strunta i alignments. Lägg alla minis i en hög. Turas om att välja en mini ur högen. Bygg 100-poängsband av de minis ni har valt (eller någon annan lämplig poängsumma beroende på hur mycket figurerna kostar totalt). Om man inte har någon commander låter man sin billigaste figur få commanderrating 0. (Man behöver ha sina figurer under command för att man ska kunna flytta dem på normalt sätt.) Det sistnämnda är hur det fungerar när man spelar sealed deck, alltså direkt ur paketen.

Om det blir enformigt kan man ha två högar, och så draftar man först klart den ena innan man fortsätter med nästa.

/Dimfrost

DODswe4

Hero
problemet kvarståt om man nu itne vill att tornet alltid ska stå på ungefår samma sätt man kan inte sätta tornet på sneden ena slaget sen nästa rakt fram. ilr ens slå ut hur det ska stå. vilket man gör med Warhammer sakerna. Fast bara man vill så går det ju

Lambi

Swordsman
Där sa du något!

Så borde man ju köra ofta! Någon slänger fram en hög folk och sen slår man turordning för att välja och skiter i alignments. Man kan ju lägga commanders i en speciell hög om man har ett gäng, annars kan man köra med att en får commander 0 (tycker man kan köra med att valfri pjäs under 30 poäng eller liknande får det, så man slipper ha sin cobold miner som commander till sin chraal :tekopp:)

Tror det är mellan tokroligt och olagligt roligt att köra så här. Man kan ju för en gångs skull blanda alignments. Hur många gånger har man inte velat blanda in en vild CE-jeppe i sitt LG-band? En wand expert i sitt LE-band? En X i Y-bandet? En iller i hermelin-VM i Tyskland?

Ska garanterat testas!

Tack!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Betyget blir väl att det var kul som tidsfördriv, men som seriöst taktikspel så krävs det förmodligen att man tar sig en jefla massa energi för att lära sig alla miljoner möjliga kombinationer.
Efter att ha testspelat kan jag bara konstatera att jag håller med. På testspelarnivå ser man inte riktigt de taktiska finesser som säkert finns där någonstans. Och när man (som vi gjorde) testade med ganska enkla figurer blir det mest att de båda lagen letar reda på varandra och köttar loss. Det var inte så intressant att jag vill lägga ner en massa pengar på det, men tillräckligt intressant för att jag ska spela det igen om någon ställer det framför mig.

/tobias