Nekromanti Min första mp3-spelare

Sodivra

Champion
Tjenare! Jag har redan postat detta på ett tekniskt forum, men tänkte jag skulle nyttja den kollektiva kunskapen av rollspel.nu också.

Jag ska köpa en mp3-spelare, då, men jag har aldrig använt en förut, så jag har noll koll.
Jag ska använda den både till fots och kopplad till högtalare i hemmet, så det ska förstås inte vara kasst ljud.
Jag har fyra gig låtar, och alla ska in där. Kommer väl att bli mer allteftersom, men isåfall i långsam takt. Ifall alla låtar får plats är det bra. Ifall det går att lägga de jag egentligen inte lyssnar på på ett reservminne (Har inte regelbunden tillgång till dator) så funkar det också.
Behöver vara smidig att använda, med spellistor eller mappar eller så, så att jag kan spela en viss lista eller album.
Ifall det är möjligt att göra låååånga inspelningar (3-4 timmar) med den så är det ett litet extra plus, men inte en nödvändighet.

Jag är en fattig student, men just nu har jag pengar över. Upp till 2000 skulle jag kunna lägga på den om jag är riktigt nöjd med det jag hittar, men det behöver inte vara häftigare än att det är bra ljud, tillräckligt med minne och lätt att använda. Ifall jag kan hitta en på Tradera så är det ett stort plus.

Vilken modell skulle ni rekommendera?

krank

Går ondskans ärenden
Arfert said:
Jag skulle köpa en 8 gig iPod Nano... 1800 spänn
Jag håller nog med.

Numera behöver man ju inte ens dras med Apples pissiga programvara heller, det finns finfina program utan en massa bloat man kan använda för att föra över sin musik.

Själv är jag dock mer för MP3-spelare som helt enkelt dyker upp som helt vanliga USB-enheter. Det är något fel när man behöver extra programvara, i mina ögon.

Egentligen tycker jag att vilken mp3-spelare som helst av rätt storlek borde kunna funka. De flesta medger uppsortering i kataloger via filsystem, om inte annat.

Sodivra

Champion
krank said:
Arfert said:
Jag skulle köpa en 8 gig iPod Nano... 1800 spänn
Numera behöver man ju inte ens dras med Apples pissiga programvara heller, det finns finfina program utan en massa bloat man kan använda för att föra över sin musik.
Fast varför skulle jag köpa en iPod Nano isåfall? :gremsmile:

Tittade på specsen, verkar som jag betalar för en massa strunt som bilder och film... Tappar jag någon ljudkvalitet genom att gå ner i pris?

krank

Går ondskans ärenden
Arvidos said:
Fast varför skulle jag köpa en iPod Nano isåfall?
Ipods har väl typ det bästa interfacet bland mp3-spelare, om man bortser från att det är gjort av Apple.

Fast egentligen, om man fixar ett något mindre bra interface, så funkar det som sagt skitbra med filmen mp3-spelare som helst.

Min 1gb:are är jag rätt OK nöjd med, den fick jag med en provprenumeration av Illustrerad Vetenskap. Så egentligen behöver en helt OK mp3-spelare inte kosta nästan något alls...

Arfert

Facit
För den är snyggast (är ju iofs subjektivt) i prisklassen, och har bäst interface? För det var ju enkelhet du var ute efter?

Lycan

Hero
jag tycker inte att iPodarna är sådär värst prisvärda. ljudet är inte jättebra, och de är ganska dyra.

generellt har väl inte mp3-spelare sådär direkt vasst ljud, men jag har hört att iRivers ska vara bra.

- l

Krille

Super Moderator
I många fall är orsaken till att man inte har möjlighet att använda appagrunken som USB-enhet att man vill kunna säga till musikföretagen att man faktiskt gör sitt till att stävja piratkopieringen genom att kontrollera filerna som förs över. Det finns inte några tekniska skäl som hindrar, utan det är mest legalesiskt mumbo-jumbo.

Som tur är så har många MP3-spelartillverkare möjlighet att flasha om mjukvaran i spelaren, så att den funkar som en USB-enhet. Just den modellen verkar till och med ha en flagga som ställs in via den medföljande programvaran att sätta den till USB-disk eller mediaspelare.

(vilket man kan få reda på om man kikar på Sandisks hemsida och letar upp modellen Sansa e280)

Arfert

Facit
ipoddarna kan ju användas som extrahårddiskar, om man vill... jag använder min iPod Classic (160 GB) som backupenhet till min bärbara dator.

Sen vet jag inte vad de där snacket om att poddarna inte låter bra kommer ifrån... de låter alldeles utmärkt. Det framgår tydligt om man använder in ett par dyra, bra lurar (jag gillar inte lurar man stoppar in i öronen)... däremot är väl de vita medföljande lurarna/pluggarna medelbra, bättre än genomsnittet, men inte mer.

Fast den där billiga Sandisken är ju värd en titt...

Snow

Swashbuckler
Arfert said:
Fast den där billiga Sandisken är ju värd en titt...
Värt att notera, jag har själv inte mer än läst om den. Den verkar ju bra och jag har bra erfarenhet av sandisk i allmänhet men jag vet inget ni inte vet.

Själv har jag en mobil med extra minneskort för några hundralappar, 2Gb. En pryl mindre att hålla reda på och ladda. Jag är nog komplett tondöv för jag kan inte bedömma om det är bra eller dåligt ljud, men det låter iallafall.

Krille

Super Moderator
En kompis har en Cowon D2, en portabel mediaspelare som utöver MP3 även visar film, och han är fett nöjd med den:

http://www.cowonglobal.com/ (sedan PMP och Cowon D2 - sidan gillar inte direktlänkar, den jäveln!)

Den har snuddskärm, lagrar data på minneskort som man kan byta, går att flasha om och fan och hans moster. Priset ligger mellan 1300 och 2000 kronor, beroende på hur mycket minne man vill ha med. Hade den kunnat ringa också så hade jag skaffat den.

---

Själv är jag rätt nöjd med min Sony-Ericsson W800i och 4-gigspinne. Den ligger på ca 2500-2800 om man inte fixar nån skum deal med abonnemang också, plus pinne. Orsaken till att jag har den är att om jag mufflar omkring med en dedikerad MP3-spelare så hör jag inte när det ringer. Musikmobilen avbryter musiken och säger "hörrukrille, nån fåntratt vill snacka med dig", så att jag inte missar mina telefonsamtal.

krank

Går ondskans ärenden
Själv har jag vibration på min mobil =)

Å andra sidan är jag emot multifunktionsmobiler av massor av andra anledningar också - att man generellt får sämre av allt om det ska vara en del av samma paket, t.ex. Kameramobiler är sällan lika bra som en riktig kamera, de saknar (oftast) ordentlgit tangentbord så de kan aldrig vara bra som PIM's eller handdatorersättningar, och om de inte har sjukt bra externa kontroller för mp3-spelning (så man kan styra i fickan) så blir de alldeles för klumpiga och jobbiga för att kunna ersätta en schysst mp3-spelare.

//Krank, som glatt ståtar med två olika svinbilliga S1mp3-mp3spelare (alltså, skitbilliga kinagrejer), en Psion 5mx, en Nokia 3120 som egentligen är lite för avancerad för hans smak, samt en Sony DSC-V3... och så tar man med sig de man behöver.

Krille

Super Moderator
Bzz! [OT]

krank said:
Själv har jag vibration på min mobil =)
Jag känner knappt vibrationerna från den generella mobilen. Har jag den i jackficka är det en massa jacka mellan mig och mobil, ligger den i väska känner jag den garanterat inte, och inte ens byxfickan funkar, ety jag har byxor med så lösa fickor att jag faktiskt kan stoppa ner saker i dem och eventuella mobiler därför sällan ligger dikt an mot benet (speciellt när jag går). Kalsongerna skulle funka, men... nä.

Eksem

Champion
Re: Bzz! [OT]

Du har kass vibration i telefonen helt enkelt, min känner jag faktiskt från axelremsväskan! Eller också har jag nerverna på utsidan av huden eller nåt.

Snow

Swashbuckler
Re: Bzz! [OT]

Eksem said:
Du har kass vibration i telefonen helt enkelt, min känner jag faktiskt från axelremsväskan! Eller också har jag nerverna på utsidan av huden eller nåt.
Telefon med inbyggd "massagefunktion". En pryl mindre att hålla reda på. :gremsmile:

Eksem

Champion
Det finns knappt några enkla telefoner längre, om man inte ska ha en Doro för blinda, typ. Den enklaste telefonen i cirkulation nu tycks vara Sony Ericsson T250i, för den har alla jag känner som inte bryr sig om att ha telefonen till annat än samtal och SMS. Men den har ändå kamera (som är sämre än den jag byggde själv på bildlektionerna i mellanstadiet), spel (som är sämre än de jag programmerade själv på mellanstadiet), internetstöd, radio, mm.

/Eksem, hade en 3210 tills det började bli svårt att hitta batterier

Arfert

Facit
själv gillar jag inte mobiler, de är kassa på allt (utom möjligen telefondelen)... jag föredrar en skitbillig mobil som jag bara ringer på.. och sen en BRA musikspelare. Och skulle jag plötsligt behöva kolla mail, surfa och liknade överallt så köper jag hellre typ en Eee PC som har ett riktigt tangentbord.

Fast nu blir det iofs en iPhone 3G. (har redan testat den gamla iPhonen när vi höll på med Eniros sajt, och redan den var helt överlägsen allt jag sett, ur användarsynpunkt.. även om det finns andra mobiler som har fler "finesser")

krank

Går ondskans ärenden
Eksem said:
Det finns knappt några enkla telefoner längre, om man inte ska ha en Doro för blinda, typ.
Jag vet.

Vettefan vad jag ska ta mig till när min går under, egentligen. Som tur är sliter jag inte så mycket på den. Jag ringer inte så mycket, och det rings heller inte så mycket till mig. På gott och ont, givetvis. Men du fattar.

Det är synd att det tydligen inte finns en marknad för riktigt enkla mobiler längre. Eller så ser företagen bara att folk köper t.ex T250i'n och tror att det är precis så folk vill ha det. Marknadsekonomin är som bekant inte i närheten av perfekt.

//Krank, återigen en del av en minoritetsmarknad