Nekromanti Min fru vill spela BackPacker (1)

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Hon har en gammal(!) originalskiva med spelet, men det verkar inte gå att spela det på Windows 7. Inte ens i olika kompatibilitetslägen (har testat för alla tidigare Windows-versioner). Hårdvaruvirtualiseringen är aktiverad på processorn. Jag vet inte om det gör någon skillnad, men det nämndes något om det i något forum jag hittade.

Hursomhelst. Frågan är: hur gör jag för att lyckas starta spelet på min Windows 7-burk? Jag har lovat att inte göra något olagligt, så ladda ner spelet kommer inte på fråga. Om det däremot finns något liknande spel som är gratis så kanske det kan vara ett alternativ.

Tips och råd?

Möller

Hubert Hortlax
Skaffa Backpacker 3 kanske? Det är från 2003, vilket borde ge hyfsade chanser för W7-kompabilitet.

Finns på webhallen för 99kronor, och säkert på andra ställen också. Inte gratis, men inte heller någon hemmansaffär direkt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tja... Om det inte funkar i kompatibilitetslägen, och du känner dig lite äventyrlig, så kanske en virtuell dator skulle kunna vara något. Alltså typ som en såndär typ nes/snes-emulator som gör att man kan köra gamla spel på datorn, fast som emulerar en hel dator istället (typ).

Jag använder Sun VirtualBox själv, men Microsoft Virtual PC är ju Microsofts egna påhitt och ska åtminstone fixa att emulera XP hyfsat bra. Har inte testat själv, dock.

Det kan vara så att du kan komma att behöva en laglig version av det windows du vill emulera (98, t.ex) men såna skivor borde det väl drälla av lite varstans numera.