Nekromanti Min gubbe …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Det är så knasigt kul att levla sin gubbe i D&D4, så jag skulle kunna göra det hela tiden och skippa själva spelandet (nä, kanske inte, förresten).

Vi har precis dingat 11 och ska härnäst ge oss i kast med Revenge of the Giants, som påstås löst bygga på den klassiska trilogin Steading of the Hill Giant Chief, The Glacial Rift of the Frost Giant Jarl samt Hall of the Fire Giant King.

Jag spelar Fury, en warforged barbarian/warforged juggernaut. Tillsammans med Vitulvs Hilde utgör Fury gruppens frontlinje.

mig själv said:
Fury byggdes för ett krig som nästan ingen minns. Han lämnades som skrot efter en strid, men självaktiverades efter flera veckor när jägare från en barbarisk människostam sökte igenom slagfältet efter metallföremål.

Besviken på de befälhavare som övergett honom bestämde sig Fury för att inte återvända till armén, utan slöt sig i stället till barbarerna som imponerades av hans styrka och uthållighet. Efter en rad krävande initieringsriter upptogs han som fullvärdig medlem i Åskfågelklanen där han kom att göra sig ett namn som skoningslös och vildsint krigare.

Efter många år kom hans människovänner en efter en att skaffa familjer och barn, och dra sig tillbaka från krigar- och jägarlivet. Fury insåg att han själv aldrig skulle hitta någon att bilda familj med – i vart fall inte hos människorna i stammen. Undan för undan kände han sig allt mer ensam och allt mer sorgsen. Tills en dag då han bestämde sig för att lämna klanen och ge sig ut i världen för att söka sig en egen familj.

Resten av gruppen har – i egenskap av rastlösa äventyrare liksom Fury – kommit att fungera som hans surrogatfamilj, och han går bokstavligen över lik för att skydda gruppens klenare medlemmar.
Fury tror på personlig heder och att det är den starkes skyldighet att skydda den som inte kan skydda sig själv. Han har dock bekymmer med att begripa den »civiliserade« världens lagar och bestämmelser.

Eftersom jag är som jag är har jag såklart byggt ett eget rollformulär också.

Attachments

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Fury byggdes för ett krig som nästan ingen minns. Han lämnades som skrot efter en strid, men självaktiverades efter flera veckor när jägare från en barbarisk människostam sökte igenom slagfältet efter metallföremål.
Det där låter mest som en Mutant-gubbe. :gremwink:

Dante

Staff member
Petter42 said:
Hur fungerar han socialt?
Halvrisigt.

Han är inte särskilt vältalig (Diplomacy) och har svårt att förstå sig på konceptet »lögn« (Bluff). Hans bästa chans är att skrämma folk till att göra som han vill (Intimidate), men i sociala skill challenges är Fury närmast en belastning.

Petter42

Swordsman
Jag menade mera HUR än HUR BRA, pm du förstår. Blir han nervös, arg, förvirrad? Vad gör han utom att slåss? Jag vet att alla inte tycker att sånt är viktigt, men i mina ögon är det det som skiljer en bra och en dålig karaktär. Om du inte håller med så säg bara till, så ska jag genast sluta plåga dig :gremwink:

Dante

Staff member
Ah, du menar zå.

Fury VET att civiliserade seder och lagar är konstiga – det förvånar honom inte längre. Han har lärt sig att följa vissa seder, även om han innerst inne finner dem befängda.

Gäller det något som han tycker strider mot de hedersregler han själv följer är det fullt möjligt att han blir arg och upprörd, annars reagerar han högst troligt med en axelrycking (»De är tokiga, de där romarna«).

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Rollformuläret är jättesnyggt, och Fury är en häftig kille!

Dante

Staff member
Nu har Fury dingat tolv, så jag langar upp ett nytt formulär. (Och innan ni börjar yla om fusk för att jag retrainat BÅDE en feat och en power vill jag bara tala om att det är okej med vår DM.)

Attachments

Dante

Staff member
Och nu har vi dingat tretton, så det är dags för ett nytt formulär igen. (All helning och alla hp och temporary hp är halverade enligt vår husregel.)

Attachments

Dante

Staff member
Och nu har vi dingat fjorton, så det är dags för ett nytt formulär igen. (All helning och alla hp och temporary hp är som vanligt halverade enligt vår husregel.)

Nytt är att Fury nu har multiklassat till warlord och därmed har en daily heal som kan användas på honom själv eller en kompis inom 10 rutor. Kan alltid vara bra att ha. Dessutom ersatte jag en feat som Wizards nerfat så hårt att den blivit helt värdelös för Fury.

I övrigt är det samma gamla barbar som innan. Bra på att kuta snabbt och långt och slå folk hårt med sitt jättestora svärd.

Vilket märktes när vi lirade igår (obs! skryt – som dessutom lär vara helt obegripligt för den som inte lirar D&D4):

Det är första rundan i en encounter. På Furys initiativ flyttar han 6 rutor [move]; använder en power som gör att han kan gå genom fienderutor, struntar i difficult terrain och får +2 i AC mot opportunity attacks [minor]; använder en AP för att chargea 8 rutor rakt igenom två fiender för att komma åt deras ledare, klipper till honom jättehårt (3d12+1d6+25), pushar honom 4 rutor och gör honom prone [action point]; chargear ledaren igen* och klipper till honom (1d12+3d6+11) så att han (och hans shield guardian som övertar hälften av all skada ledaren tar) dör [standard]; vilket triggar en power som gör att Fury chargear en annan fiende 10 rutor bort och klipper till honom (1d12+3d6+11) [free]**.

Inalles 28 rutors förflyttning, 5d12+7d6+47 poäng utdelad skada, vilket resulterade i två döda och en sårad fiende – på en runda. Det är alltid lika kul när man får göra sånt som ens gubbe är byggd för att göra.

* Om en warforged juggernaut chargear med en AP kan han fortsätta agera efteråt, så länge han har handlingar kvar.
** En free action kan utföras även efter en charge (som annars avslutar rollfigurens runda).

Attachments

Jag har just börjat DMa EN-Worlds path "War of the Burning Sky" för min grupp. Och jag saknar verkligen att inte ha någon egen gubbe att levla. Du har så rätt; det ÄR fruktansvärt roligt!

Nu är det ju inte SÅ synd om mig då hantera encounters i 4Ed är sjukt kul det med :gremsmile:

Förresten, ditt rollformulär är mycket, mycket, snyggt.

Dante

Staff member
Den Upplyste Despoten said:
Får du använda två AP under samma runda?
Nej.

Och det gjorde jag heller inte. Den AP som nämns två gånger är en och samma poäng.

De actions som står inom [hakparantes] är de actions jag använde. (Dvs. i tur och ordning: move, minor, action point, standard, free.)

Dante

Staff member
Simons gubbe …

Simon har bevars blivit tillfällig Stockholmare och har uttryckt önskemål om att få spela D&D4 med Sveriges rollspelselit.

Idag är det dags, och här nedan kan ni beglutta den gubbe (gumma?) jag snickrade ihop åt honom.

Attachments

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Simons gubbe …

Skönt att se att man fortfarande känner igen en jägare på att han (hon!) svingar TVÅ svärd samtidigt.

Dante

Staff member

wilper said:
Skönt att se att man fortfarande känner igen en jägare på att han (hon!) svingar TVÅ svärd samtidigt.
Ja. Hur skulle det annars se ut?

Nässe

Myrmidon

Simon har bevars blivit tillfällig Stockholmare och har uttryckt önskemål om att få spela D&D4 med Sveriges rollspelselit.
Lylo er.. :gremsmile:

Han saknas i Skåneland...