Nekromanti Min kampanj. för insperation åt andra och till mig

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
En grupp vänliga Tiraker blir vittne till hur Dvärgar söker efter några mänskliga tjuvar som har plundrat deras hemligaste alkemiska forsknings vapen ställe.. ( Magi kan användas som vapen så alla forskar på nya offensiva besvärjelser,, )
där böcker kompletta med recept på Krut och ritningar på flintlås musköter fanns beskrivna.. ( Tjuvarna hade stuligt dessa värdefulla böcker, plus några kaggar krut )
dvärgarna hade uppfunnit krut under sina gruvor och haft det i århundraden sakta men säker hade de börjat planera när NÄSTA stora krig inträffar då jäklar ska vi överaska ALLA våra fiender när vi tar fram okända krutvapen.

Tyvär lyckas några magisk kunniga och giriga tjuvar stjäla krutet och komma undan.. De dvärgiska krigarna som försökta spåra tjuvarna hade väldiga problem tjuvarna hade splittrat upp sig och tagit med sig böcker och avskrifter åt tre olika håll. Förgäves försök att få tag i Tjuvarna försökte en grupp Dvärgar anfalla en cirfalisk stad.
( vilket Cirfalierna lyckades stå emot då Dvärgar är bäst på Defensiv strid inte offensiv )

under några häktiska år såg Tirakerna från sitt skepp hur mundana förändrades ( Jag som SL snabbspolade 3 år ) De upptäckte hur tjuvarna hade sålt Krutet till två mäktiga nationer "Cirfalier" och "Thalamurier" samt blivigt bestulna på några av hemligheterna till Drunok och Asharier.
Under dessa år såg Tirakäventyrarna såg till att deras stamm av Basirik tiraker köpa sig en alians med Sanarie alver med hjälp av krutet hemligheterna de hade kommit över. En liknade alians gjorde de även med Drezin Dvärgar när båda grupperna var alierade i ungefår ett halvår och både Dvärgar och Alver tyckte att Tirakerna var utmärkta alierade så presenterade Tirakerna en NY alierad och tillsammans kan ingen stå emot oss eller hota våra liv Dvärg säg hej till Alv, Alv säg hej till Dvärg.
( Hej Alver VI är inte er värsta fiende tänk nu när människorna har krut hur ska era små armer och våra dåligt utrustade klara av att stå emot dom ? varför inte hjälpas åt ni har kunskapen vi har krigare. Ungefär samma sa de till Dvärgarna men erbjöd även en skeppslast av värdefulla mineraler och metaller från Thakalor. )
Efter lite grumse så accepterade både Dvärgana och Alverna att de behövde Tirakernas hjälp och Tirakerna vill ha både Alver och Dvärgar på sin sida eller ingen av dom så samarbete var av största vikt..
( Till sin förvåning ville de Tirakiska Trokkan Dvärgar och Alver skulle skapa ett råd där alla även de numerärt underlägsna Dvärgar och alverna skulle bestäma saker sen lät Trokkan Alver och Dvärgar vara de som bestämer och Trokkan la sig i bara OM de bråkade teknist sätt fick Dvärgar och alver bestäma nästan allt )

Sen efter 3 år då alla nationer verkade dra sig tillbacka i lugn och ro forskande på denna okända källa till makt en makt så stor att den fick Dvärgar att anfalla mänskliga städer började de första händelser cirfalierna började aggerandet genom att sälja Krutet till jargierna gentemot att de fick kontroll över några jargiska kolonier.
Och cirfalierna började även hyra in stora mängder civiliserade Tiraker utbövlingar i det mänskliga samhället de erbjöd dessa tiraker land rikedommar om dom hjälpte cirfalierna att erövra Thakalor.
Kort tid därefter anföll Thalamur Consabrer och Jargien började att slåss mot Mûhadin men vända och gick emot Asarien efter att en grupp jargiska inkvisatörer blev brända i Asharien.
Thakalor är till 25% erövrat och kontrollerad av Cirfalierna och de primitva Frakk stöter på ett vapen de har lite eller ingen erfarenhet av att slåss emot.

Under tiden beväpnade med Dvärgisk krutvapen och Alviska rustningar håller en stam lojala Tiraker ställning nedanför Kraggbergen där de har gjort en stad där alla av Tirakisk, Dvärgisk, Alvisk, mänsklig härkomst är välkommna så länge de lyder lagen och inte ställer tillbråk..
Tja Lagen lät Tirakernas Trokkha skrivas av en grupp Dvärgar och Alver i samarbete med varandra då hon erkände att DE viste mer om lagar än hon gjorde så länge som lagen var enkel och rättvis emot alla specielt "Tiraker/Alver/Dvärgar" som är de viktigaste i staden skulle hennes Tirakiska krigare godkänna den..

Under tiden så kör spelarna omkring med sitt skepp med viktiga medelandet åt de Dvärgiska och Alviska alierade de passar även på att leka sjörövare emot alla som de ogillar...

Spelarna har otroligt roligt och Magiker i gruppen har upptäckt att MÅ hända att krut gör det lätt att döda till och med ett monster så är krut otroligt känsligt för magi en skicklig magiker kan sätta eld på tunnor med krut utan att ens se vart de finns..
:) *ler* så Magikerna gillar krut de får otroligt mycket makt på grund av krut endast magiker kan skydda krut från magiker endast magiker kan antända fiendens krut på långt avstånd.. osv.. Magiker är under krutets tidsålder av mer vital vikt nu än någon sin förr vilket jargiens arme har börjat upptäcka då de sakta drivs tillbaka av armer som har magiker med sig...

De Dvärgarna påstår att de Jargiska armen kommer snart anfalla deras städer och Tiriska krigare står berädda.
Frakk stammar av tiraker anfaller Gorh dvärgar men slåss tillbacka genom aliansen av Alver Dvärgar coh Bazirik tiraker alla beväpnade med krutvapen..


Krutvapnen i kampanjen är av dålig kvalite..
Tirakernas första var så farliga att endas Ghurder vågade använda dom.. Mynnings explosion ÄR vanliga på dom.
Sen med hjälp av Dvärgar fick krutvapnena bättre kvalite de exploderar inte SÅ ofta.
Tidiga flinlås gevär med primitivt flinlås och extremt tung rör är vad spelarna använder sig av coh då har de Mundanas främsta krutvapen gjorda av Dvärgiska experter..
Krut i sig orsakar rost så man kan inte låta gevären vara laddade under vandringar utan man måsta ladda dom NÄR man ska använda vapnet..
Krut röken är så tjock att det kan bli svårt att se i ett trångt rum om två eller fler bössor har avfyrats.. ( krutröken svider i ögon och den blir tjock )
Magi kan lätt få krut att explodera så krut kaggar och krut horn, är potentiela bomber. Rika mäktiga och befäl ser till att en menig soldat håller hans krut horn och skjuter åt sitt befäl alternativt laddar åt sitt befäl.
Främsta förmågan krut har är inte skjutvapnena utan förmågan att spränga sönder de kraftigaste murar.
Skjutvapnen främsta förmåga är lättheten som man kan döda en fult rustad krigare..
Ta en bonde låt han träna en månad på krutgevär sen låt han skjuta emot en fulltrustad riddare som tar ÅR att utbilda på alla vapen och kunskaper om bonden träffar så dör riddaren.. SÅ vad är enklast utbilda EN riddare per år eller 12 bönder ?..
Jo tänk på detta 12 bönder kräver mindre betalt än 1 riddare gör..

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 
G

Guest

Guest
Ingen som har kommit på kanonen? är inte det ganska användbart änna? :C) dom kanske kan panga med dom på andra båtar... eller nått...

Mvh h[-å]
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: varför spelar du inte gondica?

Därför att jag har spelare som är lite kritiskt instälda till Gondica regler.

Och jag lyssnar till spelarna ser till att ge dom sådant de tycker är underhållande givet viss misslyckas jag ibland men jag försöker. Det kan leda till att saker IBLAND spårar ut men det är okej spelare behöver spåra ut ibland bara man inte gör det FÖR OFTA.

( komiska avbrott bör man ha i varje kampanj något äventyr som spelarna mest kan sitta och skratta åt är bara skoj, Specielt viktiga är de i en action eller skräck kampanj )

Exempel kan tas från en tidigare kampanj där en av spelarna som hade en Dvärg som var ruskigt smart PSY 19 eller nå.. ( Fick bonus slå om PSY med 2T6+9 eller nå jag är inte säker hur det var )
I vilket fall han ville desperat uppfinna en flygmaskin och jag lät honom exprimentera med diverse flygande objekt efter flera månader ( I spelet inte i verkligheten ) spelande så lät jag hans gubbe upptäcka att varm luft stiger uppåt och efter några ytterligare månader ( I spelet inte i verkligheten ) så lät jag hans gubbe prova hur en tyg duk flyger uppåt av den varma luften.
Sen efter att ha exprimenterat i något år ( I spelvärden ) lät jag Dvärgen bygga den allra första varmluftballongen och därmed uppfinna flygsjuka...

Den kampanjen spårade verkligen ut fast spelarna hade otroligt skoj under kampanjen. De använde en gigatisk ballong för att landsätta riddare+hästar i fientligt område och annat skoj...


Nu spelar vi en Seriös kampanj med Tiraker och låter uppfinnadet ske av Dvärgar och människor spelarna sitter i bakgrunden och är aktiva i de mindra händelserna som ändrar värden.
De startar inte krigen eller vinner dom de är istället soldaterna i armen..
Det är inte Gruppen som har uppfunnit eller stuligt krutet utan de var bara i området NÄR krutet vart stulet av människor..
Osv
Spelarna har mycket skoj men de är även mycket strid och pirat dåd är aldrig fel bland mina spelare...

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Oooja Kanoner är uppfunna tyvär är kanoner mycket svåra att bygga det är hemst lätt att pipan sprängs och det leder till stora problem..
Dessutom är kanoner dyra att bygga och svåra att underhålla samt VARFÖR ha många kanoner när endast några få nationer klarar av att bygga dom och bara några få känner ännu till krutets hemlighet ?
Dessutom har kanon däck inte uppfunnits ÄN utan alla kanoner måste placeras på Däck vilket begränsar hur många kanoner som kan bäras på ett användbart sätt..
Hittintils så är en skepp otroligt tungt beväpnad OM den har två kanoner på sig.
Vissa rika länder som Cirfalierna har några få krigsskepp som har uppemot sju eller fler kanoner men de är sällsynta.
Spelarnas huvud skepp i sin lilla flotta på tre skepp som arbetar för Dvärgar har fem kanoner de andra två mindre skeppen har respektive två till tre kanoner..

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: varför spelar du inte gondica?

Att införa krutet i mundana skulle defenitivt förstöra fantasy-känslan som råder. Att dvärgarna sedan skulle uppfinna denna jäkla sak är ju uppenbart. Kan de inte brinna inne och deras upptäckt gå åt helvete.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: varför spelar du inte gondica?

*skrattar* själv tycker inte jag att Krutet har förstört fantasy känslan tvärt om..
Magiker har blivigt mäktigare då de kan få krut att explodera utan magi på långa avstånd och även skydda Krut från att explodera genom magi..

Alver och Dvärgar finns kvar de har jobbiga tider nu med krigiska människor stormande över allt föreseda med vapen som gör att deras numerära underläge verkligen suger järn..

Sen angånde Dvärgarna genom att krutet har spridigt så är Dvärgarna mer sårbara än någon sin förr deras fantastiska fästen ÄR inte osårbara från krutvapen endas Drezin kan sägas vara svåra att såra då deras portar är SMÅ och dolda..
Gorh och Roghan har stora imponerande portar som kan stå emot katapulter under långa tider..
Men de står inte emot Krutbomber och Krutkanoner länge..
Och så själva procesen att slå sig IN i fästet har blivit lättare men sen blir det precis som förut närstrid i ett område byggd för att slakta alla moståndare.. ( fylld med fällor platser för bakhåll och annat elakt )

Nä Dvärgarnas ledare och visa män i min kampanj fruktar HUR mundana nu ska utveckla sig nu när människorna har Krut vapen..


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
personligen!

Personligen så tycker jag att det låter oerhört spännande och episkt, om en hel värld i förändring.. Snälla, skippa "äkta-fantasy"-skiten nu.. (Ja, den diplomatiska /images/icons/wink.gif Arvidos beslutar sig för att det är.. skit.)



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
Bondeshiish kebab

Å andra sidan så gör vilken vältränad Riddare som helst schish kebab av 12 mediokra bönder på notime.

Btw, jag söker någon person med bra insyn i ekonomi och framförallt med lite insyn i medeltida dito.
Finns du - hör av dig.
Ett nytt ekonomisytem är så gott som klart till Eon för att ta bort det gamla sugiga. Dock givetvis behålls alla gamla valutor och så.

"För övrigt anser jag att NeoGames kan börja ge oss rimliga releasedatum"
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Där du !

Där så har man ju upplägg för många timmars spelande !!

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
Jo jo

Men jag bortser helt frankt ifrån bössorna.
;]


MvH
Kullendorff

"För övrigt anser jag att NeoGames kan börja ge oss rimliga releasedatum"
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Hallå. Här jag jag lite frågor som den här tråden har fått mig att fundera på.
Hur kommer det sig att piporna exploderar och var det med sådant i verkligheten?

/WolmerX
Besök gärna min sida, den börjar få lite kött på bena nu.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Hur kommer det sig att piporna exploderar och var det med sådant i verkligheten?"

Kombination av högt gastryck pga för mycket för hårt packat krut och metallskörhet i pipan till följd av undermåliga gjutningsmetoder och metallutmattning.

Och ja, det kunde hända.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: varför spelar du inte gondica?

Magiker har blivigt mäktigare då de kan få krut att explodera utan magi på långa avstånd och även skydda Krut från att explodera genom magi..

Jippie, magikerna blir mäktigare... En av anledningarna till att jag tycker om EON så mycket är för att magikerna inte är mäktigare än en krigare. Det finns en balans mellan alla olika karaktärer. I ex, chronopia så var magikerna gudar och kunde döda vem som helst utan problem. Jag vill inte att EON blir likadant.



"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: En förklaring AV magikernas ökade Makt!!

Borde ha formulerat det bättre...

Då krut är sårbart för eld magi som kan antända krutet på långa avstånd och för vatten magi som kan oskadligöra stora mängder krut därför har magiker blivigt MER fruktade av krigare som måste använda krut för att vinna striden.
Magiker kan även skydda de egna truppernas krut från Magi anfall.

På grund av att magiker kan förstöra krut och skydda det egna soldaternas krut så har magikerna blivigt mäktigare.
Krigare fruktar Magiker mer än tidigare då Magiker kan få krigarens krut horn att explodera och därmed döda honom..

För armer och krigare och magiker som inte bär krut så är ingen skillnad..

Framför allt har krutet gjort att Magikernas fått mer respekt och makt i armerna då de utgör en vital och central del av alla krigs armer.

Genom att Magiker har blivit en vita och central del i ALLA armer har deras POLITISKA makt ökat ofta på bekostnad av riddarnas makt som har minskat då Krutbössor kan skjuta igenom kraftiga rustningar och gjort dom mindre viktiga i striden..


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: En Explosiv förklaring

Jag har modifierat reglerna för Krut vapen i Neotech2 och sen rustnings reglerna i Eon så jag har regler som täcker det..
För att köra med mina regler behövs ett exemplar av Eon och ett av Neotech2 vilket jag har..
OM du har tur så kommer Codex publicera min artikel med vapen och krutförmål till eon allt du behöver för att använda dom är ett exemplar av Eon och Neotech...

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 
Top