Nekromanti Min karta

G

Guest

Guest
Gjorde klart min karta igår. Det ska typ föreställa en borg eller liknande. En nivå. Någon kanske kan ha nytta av den så jag lägger upp den här.

Bilden är ganska stor så en länk är lämpligast: Dungeon 1]

Varsegoda!

CapnZapp

Myrmidon
Hej Lexx! Kartan som sådan är snygg.

En (möjligen irrelevant, jag vet inte vilken upplaga du spelar) liten sak: tänk på kartans skala.

4th Ed kräver större utrymmen än 3rd Ed. Ett 10x10 rum kanske är realistiskt, men i 4E kan du inte unna dig lyxen vara realistisk. Strider i 4E innehåller nästan utan undantag många fler monster än i föregående upplagor; och många spelarkaraktärer har flertalet förmågor hoppa runt på spelplanen.

Jag skulle bedöma att även med 10-fots rutor (alltså att varje ruta i din karta är 2x2 squares) kommer borgen upplevas "trång". (Tänker nu på de rum som inte är välkomsthallen)

Rent spelmässigt alltså.

G

Guest

Guest
Roligt att ni gillar kartan...

CapnZapp: Du har givetvis rätt, dock vill jag påpeka att kartan är gjort för ett särskilt senario där jag ville att de rum som är runtomkring "välkomsthallen" ganska snabbt kommer att tömmas på mobbs. Så själva inledningsstriden kommer att [troligtvis] ske där... Men din kommentar är något jag tar med mig och kommer att tänka på i fortsättingen...

Sen har jag alltid, både som spelare och DM gillat lite mer täta strider, där varje ruta blir en viktig taktisk plats att behöva ha i åtanke... Kanske en 3.5 skada, version 4 är frtfarande väldigt färskt för mig. :)

CapnZapp

Myrmidon
Du kan ju oxå insistera på att alla spelar Eladrin Fey Warlocks... då behöver du inte oroa dig för att spelarna inte ska kunna flärpa runt precis vart de vill... :)

Fienden

Hero
CapnZapp said:
Du kan ju oxå insistera på att alla spelar Eladrin Fey Warlocks... då behöver du inte oroa dig för att spelarna inte ska kunna flärpa runt precis vart de vill... :)
Bästa lösningen NÅGONSIN.
Fey Step är nog en av de roligaste raskrafterna.
Har två Eladrin i spelgruppen, och fy faen vad de är onda.
*teleportera upp bakom goblin på terass 10 ft upp*
*THUNDERWAVE*
... Spelledaren gråter.

Aja, lite mer ontopic:
Din idé om att större delen av striden ska vara i stora hallen är kul.
Då kan ju RP, om de vill, använda de mindre rummen att springa runt i, hitta bra stryp-punkter, omringa, etc. etc.

Stenskönt.

Eksem

Champion
Jag röstar nog också för att den är för trång för att faktiskt gå att använda i spel, men den var fin i alla fall.

G

Guest

Guest
Vi testade kartan igår, 2 encounters, lvl 2-3. 3 spelare.

Visst, smårummen utnyttjads inte, mobbsen rusade direkt ut för att möta upp rollpersonerna. encounter nr 2 ägde rum längre ner, i den större salen. Det fungerade fint. Jag anpassade kartan eftr mina spelares klasser och lvl. Jag ville att de skulle ha lite utrymme för att kunna gömma sig, smyga och hitta skrymslen och vrån för cover. Vilket kartan gjorde det möjligt. Kartan var dessutom anpassad för inga större skurkar än medium så det var fina fisken...

Men jag har tagit till mig kritiken och nivå 2 [lvl 4-5] kommer vara mer "luftigt"

Fienden

Hero
Lexx said:
Vi testade kartan igår, 2 encounters, lvl 2-3. 3 spelare.

Visst, smårummen utnyttjads inte, mobbsen rusade direkt ut för att möta upp rollpersonerna. encounter nr 2 ägde rum längre ner, i den större salen. Det fungerade fint. Jag anpassade kartan eftr mina spelares klasser och lvl. Jag ville att de skulle ha lite utrymme för att kunna gömma sig, smyga och hitta skrymslen och vrån för cover. Vilket kartan gjorde det möjligt. Kartan var dessutom anpassad för inga större skurkar än medium så det var fina fisken...

Men jag har tagit till mig kritiken och nivå 2 [lvl 4-5] kommer vara mer "luftigt"
Trevligt! Alla utrymmen behöver inte alltid utnyttjas,
det är väl mest upp till spelarna, antar jag. ^^

G

Guest

Guest
Ok, här kommer första versionen av nivå 2. Det är en dungeon som innehåller en fälla. Plattformen i mitten kommer innehålla någon sorts aktivering av bron som kommer att vrida sig till en av de mindre rummen. Väljer rollpersonerna fel så kommer någon sorts läskigt monster anfalla rollpersonerna.

Hur fällan kommer att fungera rent praktiskt har jag inte riktigt bestämt. Den lilla 2x4 rutan är till för DM att klippa ut och ska vara lös och kan flyttas allt eftersom rollpersonerna väljer utgång.

Funderade initial att välja ha hela plattformen lös och fastsatt med typ ett jungfruben så att hela mittenpartiet kunde flyttas runt... Kanske fixar det sen.

Här kommer den: Nivå 2

Fienden

Hero
Något som skulle vara coolt skulle vara att ha typ wraiths eller spectres i det stora rummet, så att RP får stå ute på plattformen/bron medan monstren flyger runt dem.

Eller kanske bara magiska armborst. Det är alltid kul.
I vilket fall, skön karta. ^^

G

Guest

Guest
Kraetyz said:
Något som skulle vara coolt skulle vara att ha typ wraiths eller spectres i det stora rummet, så att RP får stå ute på plattformen/bron medan monstren flyger runt dem.
Ahhh... Riktigt coolt, bra idé. Så blir det nog... Fuckar upp våran Tank rejält. :)

Fienden

Hero
Lexx said:
Ahhh... Riktigt coolt, bra idé. Så blir det nog... Fuckar upp våran Tank rejält. :)
Sedan funderar jag på de mindre rummen.
Vad kan man tänkas göra med dem?
Gelatinous (stavning -_-) Cubes överallt? Klassisk D&D ^^

G

Guest

Guest
The Horned Hold

Mina spelare har tagit sig genom de 2 första delarna av The Horned Hold i Thunderspire Labyrinth. Så till nästa spelmöte så kommer de få en fin karta de kan röja sig genom. Knåpade ihop denna och den kanske kan komma er till nytta.

Kartan är inte till 100% ackurat, men näst intill.

Varsego

Karta

G

Guest

Guest
Jag vet inte om det finns något intresse för det men jag fortsätter att lägga upp de kartor jag gör.

Detta är till Encountern "The Ambush" i äventyret Thunderspire Labyrinth.

Länk