Nekromanti Min kvinna är stridens son?

Telephalsion

Swordsman
Detta inlägg är riktat till spelmakarna som fixar och donar med EON IV, men diskutera gärna företeelsen.

Jag sitter och slår fram karaktärer i EON 3 och slår fram en kvinnlig äventyrare. Får resultatet "stridens son", känner mig nöjd, vapen är coolt. Jag slår sedan fram "ödemarkens son" och nu hejdar jag mig. Jag slår ju en kvinna?

Det stör personligen inte mig inte jättemycket, men det är inte en svår sak att göra, och skulle kanske vara en idé att för EON IV göra tabellresultaten genusneutrala? Stridens barn har samma innebörd. Då så många resultat är genusneutrala då formuleringen cirkulerar kring rollpersonen, varför inte hålla samma linje?

Ser fram emot EON IV i vilket fall!

Poseur

Swashbuckler
Jag håller med dig här, det går att göra tabellresultaten könsnautrala samtidigt som man behåller innebörden.

Stridens son, hade dock vart coolare som en händelse med namnet "född på slagfältet"!

/Poseur

Recca

Femme Fatale
Poseur said:
Jag håller med dig här, det går att göra tabellresultaten könsnautrala samtidigt som man behåller innebörden.

Stridens son, hade dock vart coolare som en händelse med namnet "född på slagfältet"!
Stridens barn är mer bildligt.

God45

#PrayersForBahakan
Jag hade nog föredragit stridens son/dotter som ett sätt att köns neutrala det. Barn låter inte lika häftigt.

Stridens barn får en inte att tänka på någon ödesbestämd att vara i stridens hetta utan snarare på barn som förlorat sina föräldrar i ett krig och växer upp i misär på grund av det.

Stridens dotter? Då tänker man Red Sonja eller Samus Aran! Stridens son? Då tänker man Solomon Kane eller John-117. Det bara låter bättre :gremlaugh:

Telephalsion

Swordsman
God45 said:
Jag hade nog föredragit stridens son/dotter som ett sätt att köns neutrala det. Barn låter inte lika häftigt.

Stridens barn får en inte att tänka på någon ödesbestämd att vara i stridens hetta utan snarare på barn som förlorat sina föräldrar i ett krig och växer upp i misär på grund av det.

Stridens dotter? Då tänker man Red Sonja eller Samus Aran! Stridens son? Då tänker man Solomon Kane eller John-117. Det bara låter bättre :gremlaugh:
Förvisso bra poänger, men den regeltekniska innebörden bör kunna gestaltas av en motsvarande könsneutral fras. Född till strid, barn av blod, banefoster, fick våld genom bröstmjölken. Sen kan man kanske hitta en mer episk och/eller poetisk variant.

Men att göra son till son/dotter är en fullt fungerande lösning.

Fienden

Hero
"För enkelhetens skull kommer karaktärer hänvisas till med maskulina ord, för att könsneutralitet ser stört ut ibland och inte en jävel orkar skriva hon/han hela tiden."

Eller så skriver man så i början av boken. Hitta något vettigt att klaga på.

//Krae, suckar

Helmgast
Vi tänker lika tror jag. Vi jobbar för att de flesta resultat och exempel är könsneutrala i Eon IV. Även könsfördelningen på bilder är jämn.

/ Anton

Telephalsion

Swordsman
Kraetyz said:
"För enkelhetens skull kommer karaktärer hänvisas till med maskulina ord, för att könsneutralitet ser stört ut ibland och inte en jävel orkar skriva hon/han hela tiden."

//Krae, suckar
Inte ett klagomål, mer ett förslag. Är rätt mycket genusfokus här uppe i Umeå, och vi har ett femcon som lett till lite debatter i ämnet genus och rollspel, så det finns i luften här uppe.

Aja, nog med bakgrund. Lite konkreta tips på bra synonyma termer för stridens son vore trevligt.

Recca

Femme Fatale
Kraetyz som tycker det är viktigt att understryka hur oviktiga andras åsikter är said:

//Krae, suckar
Jag tycker att du skulle skrivit under så här istället, Krattan:
/Kraetyz, som tycker alla ni är fåniga som tycker att saker är viktigt när det uppenbarligen INTE är viktigt eftersom han inte tycker att det är viktigt. Så då suckar han tungt i sin signatur för att visa hur fåniga ni andra är.

Radioaktiv

Hero

//Krae, suckar
Om trådstartaren stör sig på något så gör den det, och personen har lika mycket rätt att klaga som vem som helst.

För övrigt tycker jag att Född på slagfältet låter coolast. Och så kom jag att tänka på en grej i Osthemsboken för DOD6:

Jaktson: Rollpersonen är uppväxt med en far eller mor som var jägare till yrket och han/hon har därför lärt sig konsten att jaga.
Man är alltså son vare sig man är man eller kvinna. Intressant kan man tycka. I övrigt är just den listan könsneutral, så det borde inte vara helt omöjligt för Eon heller. Men vad vet jag?

Recca

Femme Fatale
Jag gillar det bildliga gojset som ödemarkens son innebär mer än det bokstavliga gojs som de föreslagna omskrivningarna innebär. Inte för att jag spelar Eon alls. Det finns något nästan religiöst och definitivt mytiskt över det och det tilltalar mig. En ödemarkens son som det råkar vara nu är vilddjursguden Bathomets ättling, frambringad ur hjortens sköte och uppfostrad av vargar.

Ett med naturen är en person som gått i scouterna sedan hen var 10 år gammal och kan nästan allt som har med överlevnad i vildmarken att göra.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Onödigt och drygt inlägg

Känner du till forumets regler och riktlinjer?

Skräpa inte ner trådar. Om du vill korrigera eller peka ut vad du anser vara ett misstag eller felslut i ett inlägg så är det förstås helt okej; men om du har problem med diskussionens grundläggande förutsättningar och hellre såg att ämnet inte diskuterades alls – strunta i den. Påpeka inte för alla inblandade att det är slöseri med tid att diskutera ämnet, för om de höll med dig skulle de inte diskutera saken till att börja med.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Hobbymoderera inte

Känner du till forumets regler och riktlinjer?

Respektera moderatorernas arbete. Om du tycker att ett inlägg bryter mot någon av dessa regler – meddela moderatorerna så avgör de lämplig åtgärd. Posta inte ett eget svar och påpeka regelöverträdelsen. Att tolka reglerna är moderatorernas uppgift.

God45

#PrayersForBahakan
Recca said:
Jag gillar det bildliga gojset som ödemarkens son innebär mer än det bokstavliga gojs som de föreslagna omskrivningarna innebär. Inte för att jag spelar Eon alls. Det finns något nästan religiöst och definitivt mytiskt över det och det tilltalar mig. En ödemarkens son som det råkar vara nu är vilddjursguden Bathomets ättling, frambringad ur hjortens sköte och uppfostrad av vargar.

Ett med naturen är en person som gått i scouterna sedan hen var 10 år gammal och kan nästan allt som har med överlevnad i vildmarken att göra.
Hade det varit på engelska hade jag velat kalla det Wastewalker just för att få fram den där häftiga känslan du talar om. Men på svenska kommer jag inte på något könsneutralt...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Kan man inte bara...?

Jag använder hon genom hela mina regler för att jag gillar det. Om båtar är hon kan en hänvisning till någon i regelmakarsammanhang vara hon. Dessutom är det inte lika gjort som "han" och varför ska vi hänvisa till "han" hela tiden? Den enklaste förklaringen är att människan sägs vara en hon, moder natur och moder jord. Är människan stöpt ur detta tycker jag hon är självklart. Sen är vi män med så mycket i alla fall överallt så det känns självklart att släppa pronomet till kvinnan i regelmakande.

Whats the biggie? :gremsmile:

sesk

Veteran
Tycker det är väldigt mycket genustrams i landet just nu. Men så är det med moden, dom kommer och går. Håller med Kraetz (hur det nu stavas), och tycker att Eon skulle vara coolare om det höll sig i klassisk manlig tappning. Alla resultat riktas till män. Alla vet att tjejerna som spelar rollspel ändå är polkflickor!
Nu måste jag gömma mig så att inte Dante säger till mig också, då min åsikt säkert bryter mot någon regel