Andy
Vila i frid
REGLER
EGENSKAPER
Iakttagelseförmåga / Värde 3T / Nivå 3
Intelligens / Värde 5T / Nivå 4
Karisma / Värde 2T / Nivå 3
Psyke / Värde 3T / Nivå 3
Smidighet / Värde 4T / Nivå 5
Styrka / Värde 3T / Nivå 2
Fördela följande värden på dina egenskaper; 5, 4, 3, 3, 3, 2. Ett egenskapsvärde symboliserar antalet tiosidiga tärningar som du ska rulla när du utför en handling som är kopplad till den specifika egenskapen. Varje egenskap har dessutom en Nivå och det är den siffran som varje enskild rullad tärning ska underskrida när de använder dig av en handling.
Exempel: Sonnys karaktär ska klättra uppför ett vattenfall i Paradisets vildmark. Han har valt en plats där vattnet inte fors ner och Berättaren bestämmer att Svårighetsgraden är 2, alltså medelsvårt. Karaktären har värde 4T i egenskapen Smidighet och en Smidighetsnivå på 5. Det betyder att karaktären är duktig på att klättra. Om Sonny hade gett sin karaktär kunskapen Klättra så skulle han ha kunnat tillgodo se sig en bonus på egenskapsnivån (+1T till +2T beroende på offrade bakgrundspoäng). Men karaktären har inte den kunskapen. Sonny rullar 4 tiosidiga tärningar och läser av resultatet. Han slår 0 (=10 och räknas alltid som misslyckat oavsett egenskapsnivå), 7, 5, 3 och 3. Det betyder att han får 3 lyckade som resultat, 5, 3 och 3. Eftersom Berättaren hade satt SG till 2 så lyckas karaktären att klättra uppför klippan och står nu uppe på bergskrönet.
Kommentarer?
EGENSKAPER
Iakttagelseförmåga / Värde 3T / Nivå 3
Intelligens / Värde 5T / Nivå 4
Karisma / Värde 2T / Nivå 3
Psyke / Värde 3T / Nivå 3
Smidighet / Värde 4T / Nivå 5
Styrka / Värde 3T / Nivå 2
Fördela följande värden på dina egenskaper; 5, 4, 3, 3, 3, 2. Ett egenskapsvärde symboliserar antalet tiosidiga tärningar som du ska rulla när du utför en handling som är kopplad till den specifika egenskapen. Varje egenskap har dessutom en Nivå och det är den siffran som varje enskild rullad tärning ska underskrida när de använder dig av en handling.
Exempel: Sonnys karaktär ska klättra uppför ett vattenfall i Paradisets vildmark. Han har valt en plats där vattnet inte fors ner och Berättaren bestämmer att Svårighetsgraden är 2, alltså medelsvårt. Karaktären har värde 4T i egenskapen Smidighet och en Smidighetsnivå på 5. Det betyder att karaktären är duktig på att klättra. Om Sonny hade gett sin karaktär kunskapen Klättra så skulle han ha kunnat tillgodo se sig en bonus på egenskapsnivån (+1T till +2T beroende på offrade bakgrundspoäng). Men karaktären har inte den kunskapen. Sonny rullar 4 tiosidiga tärningar och läser av resultatet. Han slår 0 (=10 och räknas alltid som misslyckat oavsett egenskapsnivå), 7, 5, 3 och 3. Det betyder att han får 3 lyckade som resultat, 5, 3 och 3. Eftersom Berättaren hade satt SG till 2 så lyckas karaktären att klättra uppför klippan och står nu uppe på bergskrönet.
Kommentarer?