Nekromanti Min o Warmooses fantasy bok

Glomer

Veteran
Jag och Warmoose har gjort en fantasy bok, eller snarare bara börjat, här nedan bifogar jag de delar som är färdiga, komentera gärna.

Berserk

Warrior
Intressant början, jag väntar på fortsättningen!

Några saker att tänka på:
- Styckeindelning. Genom att skriva i stycken gör man det lättare för läsaren att hålla koll på var i texten han befinner sig, och så blir det hela mera lättläst och får en snyggare layout.
- Särskrivning. Är IMHO mycket störande, men kanske främst för att jag lägger märke till dem och fäster mig vid dem. Jag retar mig på särskrivningar överallt jag hittar dem, såväl i litteratur som på korvpaket.
- Ordföljd och korrekt språk. Kan förbättras, men jag har stött på värre! :gremwink:

Jag såg inga direkta stavfel i er text, och det är mycket bra! I övrigt är det alltid trevligt att se folk ta dylika initiativ. Keep up the good work! Se även till att posta fortsättningen här på forumet, så att jag får något att läsa! :gremgrin:

Lord Duregar

Warrior
Det är ett väldigt bra bok, det är en bra början och jag hoppas den blir längre.
Jag håller också på med en fantasy bok.
Har inte en titel än så jag skulle bli glad om ni kunde ge förslag.
Handlingen är inte klar är men det handlar om 2 dvärgar som berättar lite äventyr för några.
Ni får se resultatet när jag är klar.
Men snälla skicka förslag till titlar.

Insignia

Swashbuckler
Lösa idéer

Lite svårt att föreslå en titel till en bok man inte har läst... Jag vet inte ens vad jag ska kalla min egen bok, och den vet jag ändå tämligen exakt vad den handlar om :gremblush:

Men om jag har fattat rätt så består din bok av flera relaterade berättelser (dvs de två dvärgarnas äventyr) - så kanske du kan använda något som anspelar på antingen äventyren i sig, eller platsen där de berättas. Om det hela utspelar sig på ett värdshus, till exempel, så skulle husets namn kunna vara en titel. Eller byn/området där huvudpersonerna är. Eller något genomgående i äventyren (om de har något gemensamt förutom huvudpersonerna). Berätta gärna mer, så kanske man kommer på något :gremsmile:

Insignia

Swashbuckler
Inte illa! :)

Det är en bra början, särskilt som ni är så unga. Som Berserk säger så kan texten tåla att redigeras lite (några grammatikfel och upprepningar), men det är inget ni ska bekymra er om förrän själva berättelsen är klar. Fortsätt skriva, och lycka till!

Balderk

Swashbuckler
Re: Lösa idéer

Vad skriver du för en bok då får man fråga? :gremsmile:

En sak bara... Hör inte den här tråden mer hemma på rollspelarkulturforumet?

Angående titlar osv. så är det ju jätteviktigt på en bok. Så man ska vara väldigt nöjd med sin titel. Om man har en dålig titel kan den ju göra att folk inte läser boken. Men man kan nog ta titlar lite vart som helst ifrån i boken. Man kan till och med ta en mening eller ett ord någon säger i boken, fast det kanske är mer att rekomendera till noveller. Till just fantasy kan man ju snegla hur kända författare inom genren döper sina böcker.

Sagan om Ringen- Allt kretsar ju kring den där nedrans lilla ringen.
Wheel of Time- Som spinner alla händelser i romanerna...
Magician- Pug (usch vilket namn) vill ju verkligen bli magiker och det är det stora delar av boken handlar om och som dessutom kommer att avgöra allting i slutet...
Osv. De följer som du insignia säger något som genomsyrar hela handlingen... Finns det något sådant så är det bara att döpa den efter det. Dock är det lite riskabelt att ge Titeln efter ett namn på en person...

/Balderk

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Inte illa! :)

men det är inget ni ska bekymra er om förrän själva berättelsen är klar

Mycket viktig poäng! Det är mycket lättare att redigera något när det finns något att redigera.

JPS - har ibland redigerat bort saker jag inte ens hunnit skriva

Troberg

Sinister eater
Troberg? Heter killen Troberg? Kommer det förekomma gräsklippare, bilar eller israeler i boken?
Yay! Jag blir hjälte!

Nu kan jag iofs inte läsa den eftersom jag inte har någon dator värd besväret att starta med word på hemma just nu, så jag bara gissar att jag blev hjälte. En bra skurk är också OK.

The_Gorger

Hero
Heh, jag har också börjat skriva på en bok, eller snarare en novelltriologi. Fast jag har inte vågat öppna den på ett år, vaje gång jag har tagit upp skrivandet på den har antigen CiH eller annat virus slagit till, personlig kris eller annat kommit i vägen. Jag vågar inte skriva på den då den verkar vara besatt med mäktiga magiska oturskrafter. Den första novellen (som är färdig) hette fö det klichéliknande namnet "Den mystiska spegeln"

Morgoth

Swashbuckler
Nu kan jag iofs inte läsa den eftersom jag inte har någon dator värd besväret att starta med word på hemma just nu, så jag bara gissar att jag blev hjälte. En bra skurk är också OK.

Du blev en fjollig jägare. :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Du blev en fjollig jägare.
Det är inte OK! Jag vill vara en bra skurk! Jag vill vara en riktig skurk, en som är ond bara för sakens egen skull, en Caligula eller Lord Foul. En filosof eller sarkastisk rådgivare är iofs också OK, men en fjollig jägare är för mycket. Jag kan inte tillåta att min goda namn släpas i smutsen på det sättet.

Fast det är klart, det kunde varit värre. Det kunde varit en fotbollsspelande kannibal.

Glomer

Veteran
Ojsan!

Jag hade troberg-namnet långt inne i skallen, och jag visste inte att du hette troberg, men är det okej att jag tar med ditt namn i boken? Troberg är en ädel krigare/riddare som skall dräpa en drake... men det är väll ok att jag tar ditt namn? :gremsmirk:

Troberg

Sinister eater
Re: Ojsan!

Troberg är en ädel krigare/riddare som skall dräpa en drake... men det är väll ok att jag tar ditt namn?
Ädel riddare är OK, även om jag fortfarande föredrar en karismatisk men lömsk skurk.