Jan Arenö
Warrior
Jag har börjat skapa en platt värld. Den har inget namn ännu.
Ni kan ju få höra "storyn"
Gudarna testade att skapa en värld för länge sedan. (Som vanligt) De skapade den platt eftersom det är lättare för gudar att skapa en värld byggd på magiska krafter än på fysiska lagar.
Hela världen är därför uppbyggd på de magiflöden som genomborrar världen. Det finns ett magiflöde för varje element. Det finns t.ex. en för ondska med en mot flöde för godhet. Samma sak med exempelvis värme och kyla. Vissa har inte något motflöde dock.
Dessa "pulserar" i styrka, vilket betyder att det skapas årstider, onda och goda år o.s.v.
Magin bygger givetvis på dessa flöden, från vilka man hämtar kraft. Dock kommer reglerna inte att anpassas efter hur starkt flödet är för tillfället, då det blir för mycket detaljer att hålla reda på. Eventuellt kan det finnas som extra regel.
Vidare... Gudarna upptäckte att människan sökte kontakt med dem så de skapade "undergudar". Som styr. Man kan säga att gudarna skapat en simulerad miljö för att se hur saker och ting går till i en värld, ungefär som ett dataspel som SimCity etc.
Dessa undergudarna tar sin kraft från folket, något som de vanliga gudarna inte gör. Så de försöker hela tiden påverka världen för att få uppmärksamhet. Vem som helst kan skapa en egen undergud, eftersom de bygger på de troende så rätcker det att en enda person tror på dem för att de ska få kraft (detta är givetvis inte känt av människorna). En undergud som har 1 miljon troende är således starkare och kan utföra mer underverk än en som har 100 anhängare.
Runt världen finns små fristående öar som svävar fritt i "luften" (dessa går inte att ta sig till mer än på magisk väg). Dessa används för att gudarna skall kunna skapa nya och intressanta grejjer utan att riskera att världen drabbas. vilket den ändå gör ibland, då det händer att dessa frivärldar krockar med den ordinarie världen. På detta vis växer hela tiden världen och den drabbas av kaos händelser mm.
Jag har bara börjat skissa på idén men vad tycker ni? Låter det intressant? Det kommer förhoppningsvis leda till att alla kan skapa egna delar av världen, som bara är att applicera på den, och den kan bli hur stor som helst.
Vet inte om jag kommer lägga upp något av världen på nätet, har ju precis börjat med den, men det kanske kommer.
Jag har inte bestämt vilka regler jag ska använda. Antagligen blir det drakar eller eons regelverk. Dessa kommer givetvis modifieras, iaf drakar till att likna EON lite mer (skade modifikationer, mer kp osv)
Sedan måste ju magisystemet göras om, eftersom världen bygger mycket på det, något som kommer ta lång tid för att få bra.
Slutligen kan ju tilläggas att det är tänkt att allt ska kunan vara möjligt i världen. det ska vara möjligt att det är stekande hett bara några 100 mil från en köldpunkt (kanju finnas flera lite var stans eftersom det bygger på magiflödena).
Man skall alltså kunna koppla alla uppdrag till varandra, oavsett vilken modul man tar det ifrån. Marsklandet skulle alltså kunna spelas helt eller delvis ihop med Svavelvinter. (Tropisk träsk med snölandskap). Det blir en kortare resa emellan, men det är mer acceptabelt än en lång.
Det är mina idéer i kort... tyck gärna till...
// Jan Arenö
Ni kan ju få höra "storyn"
Gudarna testade att skapa en värld för länge sedan. (Som vanligt) De skapade den platt eftersom det är lättare för gudar att skapa en värld byggd på magiska krafter än på fysiska lagar.
Hela världen är därför uppbyggd på de magiflöden som genomborrar världen. Det finns ett magiflöde för varje element. Det finns t.ex. en för ondska med en mot flöde för godhet. Samma sak med exempelvis värme och kyla. Vissa har inte något motflöde dock.
Dessa "pulserar" i styrka, vilket betyder att det skapas årstider, onda och goda år o.s.v.
Magin bygger givetvis på dessa flöden, från vilka man hämtar kraft. Dock kommer reglerna inte att anpassas efter hur starkt flödet är för tillfället, då det blir för mycket detaljer att hålla reda på. Eventuellt kan det finnas som extra regel.
Vidare... Gudarna upptäckte att människan sökte kontakt med dem så de skapade "undergudar". Som styr. Man kan säga att gudarna skapat en simulerad miljö för att se hur saker och ting går till i en värld, ungefär som ett dataspel som SimCity etc.
Dessa undergudarna tar sin kraft från folket, något som de vanliga gudarna inte gör. Så de försöker hela tiden påverka världen för att få uppmärksamhet. Vem som helst kan skapa en egen undergud, eftersom de bygger på de troende så rätcker det att en enda person tror på dem för att de ska få kraft (detta är givetvis inte känt av människorna). En undergud som har 1 miljon troende är således starkare och kan utföra mer underverk än en som har 100 anhängare.
Runt världen finns små fristående öar som svävar fritt i "luften" (dessa går inte att ta sig till mer än på magisk väg). Dessa används för att gudarna skall kunna skapa nya och intressanta grejjer utan att riskera att världen drabbas. vilket den ändå gör ibland, då det händer att dessa frivärldar krockar med den ordinarie världen. På detta vis växer hela tiden världen och den drabbas av kaos händelser mm.
Jag har bara börjat skissa på idén men vad tycker ni? Låter det intressant? Det kommer förhoppningsvis leda till att alla kan skapa egna delar av världen, som bara är att applicera på den, och den kan bli hur stor som helst.
Vet inte om jag kommer lägga upp något av världen på nätet, har ju precis börjat med den, men det kanske kommer.
Jag har inte bestämt vilka regler jag ska använda. Antagligen blir det drakar eller eons regelverk. Dessa kommer givetvis modifieras, iaf drakar till att likna EON lite mer (skade modifikationer, mer kp osv)
Sedan måste ju magisystemet göras om, eftersom världen bygger mycket på det, något som kommer ta lång tid för att få bra.
Slutligen kan ju tilläggas att det är tänkt att allt ska kunan vara möjligt i världen. det ska vara möjligt att det är stekande hett bara några 100 mil från en köldpunkt (kanju finnas flera lite var stans eftersom det bygger på magiflödena).
Man skall alltså kunna koppla alla uppdrag till varandra, oavsett vilken modul man tar det ifrån. Marsklandet skulle alltså kunna spelas helt eller delvis ihop med Svavelvinter. (Tropisk träsk med snölandskap). Det blir en kortare resa emellan, men det är mer acceptabelt än en lång.
Det är mina idéer i kort... tyck gärna till...
// Jan Arenö