Nekromanti Min Ps3:a är död...

Max Raven

T12-kultist
Min Ps3, en 40 GB från 2007, har slutat fungera som den ska. Ingen förvarning, inga underligheter överhuvudtaget innan. Den har helt sonika börjat stänga av sig själv, och sedan blinkar dess röda lampa.

Det började efter att jag sett några avsnitt av STO på dvd och tagit ut skivan, då den gjorde detta första gången. Jag tänkte att det kunde bero på värmen (det har varit varmt där jag har den) och lät den stå. När jag skulle spela på kvällen så var den igång c:a 10 minuter, fungerade felfritt, sedan gjorde den samma sak. Jag blåste en del, för att se om det var något damm som kom ut (inte några större mängder vad jag kunde märka). Dagen efter var den igång någon minut innan den stängde av sig. Båda de här gångerna så körde systemet först en felkoll (efter "felaktig avstängning").

Nå, maskinen har ett par år på nacken, så visst är det möjligt att den gått sönder (på ett lite mystiskt vis förvisso). Blir kanske så att jag får skaffa en ny maskin - reparation kostar antagligen mer än det smakar i det här fallet - även om jag skulle vilja ha mina spar.

Gissar själv på överhettning - överväger att plocka isär och blåsa ut eventuellt damm ur maskinen/fläkten med tryckluft. Vet inte ifall det skulle gå, men jag behöver damma av min dator ändå, så det är nog värt att köpa in en burk eller två...

I korthet: Några tankar på vad det här kan bero på och om jag kan åtgärda det?

Max Raven

T12-kultist
Happ, efter blåsning med tryckluft har ändring förekommit: Nu startar maskinen inte alls, utan ger först gult ljus för att blinka rött. YLOD, alltså.

Inte direkt lust att skaffa en ny konsoll - även om jag gjorde det så kan jag inte komma åt min spardata, och jag känner inte för att starta om i diverse spel. Ett är säkert - det blir i vilket fall inga inköp av nästa generations konsoller.

Save

Veteran
Skrev ett jättelångt inlägg, men sen försvann det :gremshocked:

Nåja, det är sannolikt inte damm som orsakar YLOD på PS3, det är att värmepastan torkat. När du väl fått YLOD behöver du troligast på något sätt "göra om lödningarna" till processorn och grafikprocessorn i den. Sök t.ex. på "reball ps3".

Max Raven

T12-kultist
Det är oftast inte damm som orsakar det, nej, men innan idag var det inte ett gult ljus öht.

Lägg till att jag inte har lust eller ork att fippla med varken lödning, kylpasta eller t-röd för en tillfällig lösning så hoppas att det är något jag kan lösa tillfälligt på något annat sätt.

Save

Veteran
Max Raven said:
Det är OFTAST inte damm som orsakar det, nej, men innan idag var det inte ett gult ljus öht.

Lägg till att jag inte har lust eller ork att fippla med varken lödning, kylpasta eller t-röd för en tillfällig lösning så hoppas att det är något jag kan lösa tillfälligt på något annat sätt.
Jag förstår om du är frustrerad över att PS3:an lagt av, men versaler brukar iallafall jag bara skriva vid acronymer eller om jag skriker. Om du menade skrikspråk tycker jag det var opåkallat.

Jag har numera inte helt klart för mig om du vill ha hjälp eller om du ventilerar frustration. Som jag förstod ditt första inlägg sökte du en mera permanent fix utan att köpa en ny PS3. Till det beskrev jag en lösning ovan.

Jag tror emellertid nu att du bör köpa en ny PS3, precis som det pratades om i småpraten nyss, när man inte vill ha något krångel.

Edit: När du väl fått en YLOD innebär det ett irreversibelt fel, dvs iallafall utan omfattande åtgärder. Se till att byta ut kylpastan omgående när du skaffar en ny PS3 så förebygger du problemet till största del.

Max Raven

T12-kultist
Originalplanen var: fixa ps3:an tillfälligt så jag får tag i mina saves, slänga/sälj den, skaffa ny.

F ö: om jag ska behöva fippla med kylpasta med en ny enhet (eller betala multum för att låta någon annan göra det) så lutar jag än mer åt mitt andra tänkta alternativ - sälja alla mina ps3-grejer och inte köpa några som helst nya konsoler. Jag har en PC och spel kvar att spela på min gamla ps2:a. Om konsollen går sönder såpass hastigt på grund av rena konstruktionsfel (eller snålhet/gnidenhet å fabrikörernas sida) så går det direkt mot en av huvudanledningarna till att åtminstone jag skaffade konsol överhuvudtaget: Inget krångel, spela bara. (Denna paragraf var mer allmänt gnäll.)

Stora bokstäver i tidigare inlägget var för emfas, inte "skrik". Åtgärdat.

Edit: Om jag skaffar en ny ps3:a, vilken är att rekommendera? HD-storleken är helt meningslös - jag klarade mig hjälpligt med 40 GB-versionen.

Save

Veteran
Om du menar krångel också som i att riskera köpa en ny konsol varje år, då ska du inte välja PS3. PS3 kommer med en garanti på ett år (även om du i Sverige kan krångla och kräva 3 års reklamationsrätt) och med två grova och mer eller mindre medvetna (de borde känna till) konstruktionsfel: val av kylpasta som normalt torkar efter ett år och lödtenn utan bly som släpper lödningen efter överhettning.

Jag skulle rekommendera en PS3 slim 160 som du byter kylpasta på. Vill du inte göra det själv kanske jag kan hjälpa dig som en engångsgrej för att jag är ny här, men då vill jag att du har ett evigt gott öga till mig plus att du betalar kylpasta och frakt. =)

Vill du komma åt dina saves kanske du kan låna en PS3 för det.

Edit: om jag läste rätt att du haft din i fem år kan jag tycka att du haft en otrolig tur som fått ha den hel så länge. :gremwhistle:

Max Raven

T12-kultist
Save said:
Om du menar krångel också som i att riskera köpa en ny konsol varje år, då ska du inte välja PS3. PS3 kommer med en garanti på ett år (även om du i Sverige kan krångla och kräva 3 års reklamationsrätt) och med två grova och mer eller mindre medvetna (de borde känna till) konstruktionsfel: val av kylpasta som normalt torkar efter ett år och lödtenn utan bly som släpper lödningen efter överhettning.

Jag skulle rekommendera en PS3 slim 160 som du byter kylpasta på. Vill du inte göra det själv kanske jag kan hjälpa dig som en engångsgrej för att jag är ny här, men då vill jag att du har ett evigt gott öga till mig plus att du betalar kylpasta och frakt. =)
Tack för erbjudandet, men jag fixar det på nåt viss. :gremwink:

Vill du komma åt dina saves kanske du kan låna en PS3 för det.
Nej, verkar som det är låst till enheten, så där har jag nog ingen väg runt. :gremfrown:

Edit: om jag läste rätt att du haft din i fem år kan jag tycka att du haft en otrolig tur som fått ha den hel så länge. :gremwhistle:
Med tanke på hundhåren som den ägnat större delen av sin livstid kring så antagligen. Kan också varit p g a att den varit i "träda" under vissa perioder. Eller så är det Maschinenempatie, som techpräster säger. :gremwink:

Edit: Ett bekymmer med att modda en ny konsoll är att man sabbar garantin rätt rejält. Så jag är inte helt såld på det.

Save

Veteran
Aha så den har kryptering låst till enheten. Bara att ta reda på hur krypteringen fungerar. Men det är nog för mycket besvär. :gremlaugh:

Har du vilat konsolen i perioder kan det ha påverkat livslängden.

Stirra dig inte så blint på garantin. För det första gäller den bara ett år, för det andra har du reklamationsrättigheter som går långt utöver garantin. Om du t.ex. spelar in vad du har gjort med enheten kan du bevisa att du inte påverkat konsolens hållbarhet negativt och kan då ändå reklamera p.g.a. ursprungligt konstruktionsfel.

Så om du vill ha så lite krångel som möjligt och göra som du vill så mycket som möjligt, köp en ny eller begagnad konsol (som inte haft ylod) och modda den till det bättre.