Red Dust
Veteran
Det finns kanske vissa av er som har behov/ nytta av sådant därute. Det bör kanske påpekas att vi spelar en relativt realistisk stil.
1. Färdigheten Försvar får höjas först då summan av Stridsvana +5 överstiger det nuvarande värdet.
2. Man får använda högst Försvar/2 (avrundat nedåt) även om man lyckas med Stridsvaneslaget vid ett bakhåll (eg. där anfallaren befinner sig ur synbar vinkel).
3. Vissa färdigheter slår jag, i princip, aldrig för. Dessa inkluderar Räknelära och Läsa/ Skriva. Då använder jag istället följande riktlinjer.
FN Läsa/ Skriva Räknelära
8 Kan läsa enkla texter. Kan addera och subtrahera hjälpligt.
10 Kan läsa en dagstidning. Kan addera och subtrahera.
15 Kan läsa tegelstensrom. Kan multiplicera och dividera.
18+ Kan förstå "kanslispråk". Kan räkna geometri etc.
Dessa riktlinjer används för att förenkla för spelledaren, slag för färdigheten görs givetvis om RP:na inte uppfyller mini-kraven.
4. Vad det gäller närstrid så har jag rumsterat om ganska betydligt.
Alla närstridsattacker utgår från att man skall ange en kroppsdel och få ett slutresultat på 30 eller mer för att träffa sagda kroppsdel. Detta simuleras av att man har upptäckt en lucka i antagonistens gard där. Skillnaden är att vi inte använder träffmallen och några andra modifikationer.
Försvararen får alltid, undantaget om attacken händer innan denne får agera, slå ett automatiskt försvarsslag, precis som i reglerna utan att detta kostar denne en handling. Detta kommer sig av att det är en naturlig reflex att försöka skydda sig.
Om anfaller är beväpnad med ett tillhygge och försvararen är obeväpnad och totalresultatet faller under 30 (eg. försvararen lyckas avvärja attacken) så får försvararen vapnets skada i huvudarmen, om inte annat angivits.
Om försvararen är beväpnad och anfallaren obeväpnad och totalresultatet faller under 30 (försvararen avvärjer attacken) så får anfallaren vapnets skada/2 i huvudarmen, om inte annat angivits. Ex. Bert (försvarare, Bowiekniv) och Fred (anfallare, nävar) slåss och totalsumman blir 28, d.v.s. Bert försvarar sig bra så slår man 1T20 (14) och delar på 2 (7), då skall rad 7 läsas av på skadetabellen för Bowiekniv, och modifieras av Skadebonus.
Givetvis kan närstrid kompliceras i det oändliga, men då blir det bara tungrott och grötigt, dessa ändringar är de som vi är tillfreds med i alla fall och vi tycker att dessa fungerar smidigt.
5. För att påvisa hur farligt stridssystemet är så slog alla, inklusive SL öppna slag, och då visste man att det kunde gå precis hur som helst.
6. Den sista och absolut viktigaste regeln är dock, alla skall ha kul tillsammans, det är ju trots allt därför vi spelar i alla fall.
Jag har haft tur och haft spelare som har köpt speluppläggen, men samtidigt haft tillräckligt intresse för att vilja gå sina egna vägar och detta har ibland bäddat för att jag i princip behövt improvisera en hel spelsession "on the spot" för att deras idéer har varit så spännande och vi har alla haft en väldigt rolig kväll med många oväntade infall från både min sida i egenskap av händelser och SLP:er och från spelarnas sida i egenskap av att vara intresserade av att skapa sina karaktärers egna öden och bädda för framtiden.
Tack för ordet,
Ove "Red Dust" Boman.
1. Färdigheten Försvar får höjas först då summan av Stridsvana +5 överstiger det nuvarande värdet.
2. Man får använda högst Försvar/2 (avrundat nedåt) även om man lyckas med Stridsvaneslaget vid ett bakhåll (eg. där anfallaren befinner sig ur synbar vinkel).
3. Vissa färdigheter slår jag, i princip, aldrig för. Dessa inkluderar Räknelära och Läsa/ Skriva. Då använder jag istället följande riktlinjer.
FN Läsa/ Skriva Räknelära
8 Kan läsa enkla texter. Kan addera och subtrahera hjälpligt.
10 Kan läsa en dagstidning. Kan addera och subtrahera.
15 Kan läsa tegelstensrom. Kan multiplicera och dividera.
18+ Kan förstå "kanslispråk". Kan räkna geometri etc.
Dessa riktlinjer används för att förenkla för spelledaren, slag för färdigheten görs givetvis om RP:na inte uppfyller mini-kraven.
4. Vad det gäller närstrid så har jag rumsterat om ganska betydligt.
Alla närstridsattacker utgår från att man skall ange en kroppsdel och få ett slutresultat på 30 eller mer för att träffa sagda kroppsdel. Detta simuleras av att man har upptäckt en lucka i antagonistens gard där. Skillnaden är att vi inte använder träffmallen och några andra modifikationer.
Försvararen får alltid, undantaget om attacken händer innan denne får agera, slå ett automatiskt försvarsslag, precis som i reglerna utan att detta kostar denne en handling. Detta kommer sig av att det är en naturlig reflex att försöka skydda sig.
Om anfaller är beväpnad med ett tillhygge och försvararen är obeväpnad och totalresultatet faller under 30 (eg. försvararen lyckas avvärja attacken) så får försvararen vapnets skada i huvudarmen, om inte annat angivits.
Om försvararen är beväpnad och anfallaren obeväpnad och totalresultatet faller under 30 (försvararen avvärjer attacken) så får anfallaren vapnets skada/2 i huvudarmen, om inte annat angivits. Ex. Bert (försvarare, Bowiekniv) och Fred (anfallare, nävar) slåss och totalsumman blir 28, d.v.s. Bert försvarar sig bra så slår man 1T20 (14) och delar på 2 (7), då skall rad 7 läsas av på skadetabellen för Bowiekniv, och modifieras av Skadebonus.
Givetvis kan närstrid kompliceras i det oändliga, men då blir det bara tungrott och grötigt, dessa ändringar är de som vi är tillfreds med i alla fall och vi tycker att dessa fungerar smidigt.
5. För att påvisa hur farligt stridssystemet är så slog alla, inklusive SL öppna slag, och då visste man att det kunde gå precis hur som helst.
6. Den sista och absolut viktigaste regeln är dock, alla skall ha kul tillsammans, det är ju trots allt därför vi spelar i alla fall.
Jag har haft tur och haft spelare som har köpt speluppläggen, men samtidigt haft tillräckligt intresse för att vilja gå sina egna vägar och detta har ibland bäddat för att jag i princip behövt improvisera en hel spelsession "on the spot" för att deras idéer har varit så spännande och vi har alla haft en väldigt rolig kväll med många oväntade infall från både min sida i egenskap av händelser och SLP:er och från spelarnas sida i egenskap av att vara intresserade av att skapa sina karaktärers egna öden och bädda för framtiden.
Tack för ordet,
Ove "Red Dust" Boman.