Mind mapping

Ernfrid

Minion
Söker efter lämpligt sätt att koll på allt:
Relationer mellan RP-SLP, RP-RP, SLP-SLP
Platser
Händelser
Söker någon form av mind map.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag gör typ allt grafiskt i Diagrams.net. Ibland skulle jag dock bara vilja ha något enkelt i stil med Scrapple, fast online och i molnet.

Sen är jag nog mer bekväm med att skriva text än att dra linjer, så om Obsidian funnits som molnverktyg så hade jag nog använt det – skrivit saker, och sen skapat det grafiska automatiskt.

Kexet

Sitter här och smular
Obsidian. Inte grafiskt drivet men man får ut en graf. Överhuvudtaget är det ett superinstrument för kunskapshantering (personal knowledge management) i bred betydelse. Länka allt snabbt och smidigt, bygg relationer - vips ett äventyr (eller vad du nu vill göra, Obsidian är poppis inom akademejan så forskning funkar också)

Har inte koll på om det finns någon plugin för mer avancerade grafer men jag bearbetar relationerna och när det är spikat så handjagar jag ett diagram. Miro är bra om man vill blanda in bilder odyl. Vill man ha pilar-och-lådor finns det ett otal valmöjligheter för flow charts motsv. DuckDuckGo is your friend.

Edit: @krank beat me to it

Kexet

Sitter här och smular
Funkar obsidian bäst som app eller på datorn?
Mest översiktligt på stor skärm, läser mest på mobilen så jag kollar inte grafen där (jag handjagar som sagt)

Zire

Swashbuckler
Jag har återgått till papper och penna. Enda nackdelen är att det tar längre tid att skriva text, men å andra sidan så är det inte så dumt att hålla nere textmängden för jag är ännu sämre på att kontinuerligt läsa igenom det jag redan har skrivit.

Kexet

Sitter här och smular
Jag har återgått till papper och penna/.../ det [är]inte så dumt att hålla nere textmängden
Papper och penna är oöverträffat. När materialet slutar vara överskådligt och/eller den iterativa fasen vidtar kör jag Obsidian, men fram till dess pop alla dagar i veckan.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har släppt papper och penna för länge sedan. För opraktiskt och klumpigt, för svårt att flytta runt och redigera saker. Väldigt överträffat, med andra ord, för mig =) Jag gör snabba anteckningar i Keep, sedan hierarkiska punktlistor i Dynalist.

Det händer att jag rycker fram papper och penna, men då är det för specifikt grafiska grejer — skisser för logotyper eller kartor eller så.

Kexet

Sitter här och smular
Eller mindmaps motsv. Som TS frågar om.