Nekromanti Mindmap-program och äventyrsgenerator

Feuflux

omjonasson.se
Postade om mitt mindmap-projekt i en annan tråd tidigare, och har nu kompletterat det med lite äventyrsgeneratorfunktionalitet så nu var det dags för en egen tråd.

Länk: http://omjonasson.se/rollspel/nodes/ (obs, uppdaterad länk)

Så... är det någon som har nytta av det här? Är det något jag ska lägga till som fattas, eller ändra något? Borde kategorin "Event" döpas om och i så fall till vad? Etc...

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Klockrent!

Ska kolla närmare en annan kväll men cudos till dig för att du tog dig tid att göra detta!

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Går det att definiera relationerna på något sätt? Alltså att ha nån form av förklarande text bredvid själva linjen eller så?

Det kanske vore ide att ha en annorlunda form för de olika noderna, alltså Plats är fyrkant, Event är romb eller vad nu tusan man vill ha.

Sen tänkte jag att det kanske vore en ide att ha en organisation med som Nod. Ett företag eller ett magikergille eller legosoldatsgrupp eller så.

Feuflux

omjonasson.se
Ape of Wrath;n62733 said:
Går det att definiera relationerna på något sätt? Alltså att ha nån form av förklarande text bredvid själva linjen eller så?

Det kanske vore ide att ha en annorlunda form för de olika noderna, alltså Plats är fyrkant, Event är romb eller vad nu tusan man vill ha.

Sen tänkte jag att det kanske vore en ide att ha en organisation med som Nod. Ett företag eller ett magikergille eller legosoldatsgrupp eller så.
Ja att kunna skriva något på relationerna är en bra grej som jag klurat på. Ska kanske ha lite aspekter (Loves, Hates, Admire, etc) att slumpa ut på dem vid generering. Sen kan det bli knas om det slumpas ett "Love" mellan två föremål, men det får man kanske modda själv. Ska grubbla på hur det bäst kan kodas in.

Behövs olika former? Räcker det inte med färgerna och den lilla bilden? Antagligen så lägger jag till en cirkel eller nåt mitt på relationsstrecket som man får klicka på om man vill ändra dess text (en lösningsidé på grejen ovan), så då blir det en form för noder och en form för relationer.

Företag, gillen eller grupper hade jag nog tänkt mig som "Character", men visst, det skulle kunna bli en ny nod-typ (vill helst inte ha för många dock). Jag grubblar och återkommer.

Feuflux

omjonasson.se
Ape of Wrath;n62740 said:
Sen har jag letat efter nåt liknande för att skapa tidslinjer, skulle det gå att ordna?
Här får du gärna utveckla vad du menar. Hur kombinerar man en mindmap med ett tidsflöde?

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Aspekter på relationen är awesome! Det kan slumpas fram samtidigt som man kan ändra det manuellt i efterhand.

Angående färger och former så räcker det nog faktiskt med färger.

Och grupper kan absolut vara NPC eller Character, det är ju ändå personer vi pratar om. Kanske inte spelar så stor roll om det är en person eller en grupp personer. Texten förklarar jag ändå vad det är.

Tidslinje-grejen tänkte jag nog som ett eget projekt och egentligen inte kopplat med Mindmap-verktyget du gjort.

Snow

Swashbuckler
Relationerna måste kunna ha olika definitioner från varje ändpunkt.

[Mästertjuv] Avundsjuk på ------------------------ Intrigerar mot [Lönnmördare]

Lämpligtvis sätter man texterna på 25% resp 75% av linjens längd.

Sen börjar det bli riktigt coolt och användbart!

Snow

Swashbuckler
Hade varit bra att visa första delen av beskrivningen av varje nod under namnet. Bara de första 20 tecknen och sedan "...". Resten får gärna visas med mouseover om det är möjligt.

Feuflux

omjonasson.se
Grym input! Nu behöver jaga bara lite tid att fixa sakerna på också. :)

Angående main node då: från början hade jag tänkt att ha sub-noder som man kunde klicka på för att få upp en "sub-mindmap" och att alla behövde en main node för att komma åt nivån ovanför. Samt att main node på toppnivån kunde döpas till kampanjnamnet och vara utgångsläget (alla mind maps har väl en sådan här right?) för kampanjen.

Slumpade fram lite noder och kollade vad det blev för äventyr av det. Började med att namna om "Main node" till "Rollfigurerna".
När relationerna fick beteckningar också började det hela bli lite surrealistiskt... "Stugan hatar profetian"... Huh? :grin:

Anchorman

Swashbuckler
Jag gillar det men undrar några saker.

Vad händer om jag har en kampanj med typ 100 karaktärer, finns det någon möjlighet att zooma ut?
Detta är nog krångligt men olika former hade varit supernice på de olika sakerna. Sen att man själv har möjlighet att välja färg på saker. Jag har en mindmap just nu som jag gjort i photoshop där jag tex gjorde precis så, då kan jag till exempel ha samma färg på alla som tillhör en viss faktion och istället särskilja dem genom form.

Här är några fler relationsbeteckningar, men du får översätta dem själv.
Stöttar, motarbetar, befinner sig hos, på väg mot, på väg från, avundas, ser ner på, ser upp till, har släkt hos, handlar med, längtar efter, förbryllad av, bor hos/i, har rymt från, har hjälpt, har hittat, har gjort, har förstört, har gömt, letar efter, kommer årligen till, forskar på, lyder, förråder, lockar, ger makt.

Feuflux

omjonasson.se
Mannen i skogen;n64232 said:
Slumpade fram lite noder och kollade vad det blev för äventyr av det. Började med att namna om "Main node" till "Rollfigurerna".
När relationerna fick beteckningar också började det hela bli lite surrealistiskt... "Stugan hatar profetian"... Huh? :grin:
Jag är inte helt tokig (utan mest lat) så jag är helt på det klara att relationsaspekterna blir väldigt knasiga ibland. :)

Ska göra någonting åt det och ser två huvudvägar (men inte orkat klura något mer än så):
1: Enbart personer kan ha relationer till saker (platser, föremål och händelser kan inte ha åsikter).
2: Separata slumplistor för olika nod-typer.

Feuflux

omjonasson.se
Anchorman;n64237 said:
Jag gillar det men undrar några saker.

Vad händer om jag har en kampanj med typ 100 karaktärer, finns det någon möjlighet att zooma ut?
Detta är nog krångligt men olika former hade varit supernice på de olika sakerna. Sen att man själv har möjlighet att välja färg på saker. Jag har en mindmap just nu som jag gjort i photoshop där jag tex gjorde precis så, då kan jag till exempel ha samma färg på alla som tillhör en viss faktion och istället särskilja dem genom form.
Inga planer på något zoomande (jag pratade tidigare om sublevels som kanske kunde hjälpa till, men oklart om jag orkar koda in det).

Att få välja färg själv är ganska lättlöst (och antagligen kan jag göra det utan att sabba gamal save-filer som jag gjorde nu när jag kodade om relationerna...). Det kan få bli nästa punkt efter att jag fått fason på relationsaspekterna.

Form är värre det eftersom det påverkar musklick-detection-funktioner så det blir det inget med (notera tidigare inlägg där jag skriver att jag är lat :wink: ).

Snow

Swashbuckler
Börjar bli riktigt coolt nu.
Det tar ett litet tag att dra runt de genererade noderna så att det inte bara är gröt av det.

Kan man tänka sig att generera dem i en grid och bara ha relationer till de som ligger i de 8 intilliggande cellerna? Kan vara ett sätt att undvika öar om inte annat.

Sen, kan man tänka sig att ha rå-data för relationer och sånt i en json som kan sparas och tankas upp? Så kan man göra olika generatorer för olika världar. En med rymdskepp, aliens och forskare. En med präster, börsmäklare och antikvitetshandlare. Etc. Du får möjlighet att bli mer lat, eftersom vi gör jobbet.

Feuflux

omjonasson.se
Nu har jag fixat så att canvasen är uppdelad i 3*3 områden och att en nod bara kan ha en relation med i nod i samma eller intilliggande område.

Massa kodande och väldigt liten synlig skillnad. Den bästa sortens kodning. :grin:

Ska fixa så att noderna inte får hamna så nära varandra heller, nån slags minimum-avstånds-kontroll.

Och sen så att man kan ändra färger på noder.

Och sen får vi se...

Just ja, har lagt till några nya aspekter också, tack Mannen i skogen.