Nekromanti Mindre formell/uppklädd ersättning

G

Guest

Guest
Jag har en stilmässig fråga och eftersom jag inte kommer lägga upp bilder på mig så blir det detta forum jag frågar på...
Jag har i det senaste klätt mig ofta i Kavaj och t-shirt... då det känns som något saknas har jag tänkt lite på slips... men det skulle se förjävligt ut med t-shirt under... så det jag söker är något mindre uppklätt och mindre formellt än slips, det ska helst inte vara bundet till någon slags kulturell undergrupp men ifall det inte finns några sådana alternativ så ser jag hellre till Rivetheads eller Dieselpunk för alternativ...

Tidigare rekommendationer har varit Kravatt men hur mycket går det överhuvudtaget enligt riktlinjerna?

Tack på förhand
/Zorbeltuss

Ram

Skev
Polo plus en sådan där rem med spänne som... Well, typ Chuck Norris eller annan cool coboysare har?

Eller kanske en skjorta gu bevars.

Bunny

Crazy like a fool
Zorbeltuss said:
Jag har en stilmässig fråga och eftersom jag inte kommer lägga upp bilder på mig så blir det detta forum jag frågar på...
Jag har i det senaste klätt mig ofta i Kavaj och t-shirt... då det känns som något saknas har jag tänkt lite på slips... men det skulle se förjävligt ut med t-shirt under... så det jag söker är något mindre uppklätt och mindre formellt än slips, det ska helst inte vara bundet till någon slags kulturell undergrupp men ifall det inte finns några sådana alternativ så ser jag hellre till Rivetheads eller Dieselpunk för alternativ...

Tidigare rekommendationer har varit Kravatt men hur mycket går det överhuvudtaget enligt riktlinjerna?

Tack på förhand
/Zorbeltuss
Jag skulle rekommendera hängslen eller att du helt enkelt har en slips som du håller lite snajdigt ostram - då behöver du ingen krage.

G

Guest

Guest
Såndär rem med spänne är intressant...
Frågan är hur man kan beställa specialdesign i sverige utan att det går på multum...

G

Guest

Guest
Hängslen är ganska snyggt... men jag skulle gärna ha en viss symbol på mitt tillbehör... man måste ha ganska breda hängslen för det och då blir det lite clown över det hela :gremtongue:

/Zorbeltuss

w176

Förlorad dotter
Rätt använd kan ju halsband vara en accesoar som hjälper att styra upp det för vem som helst oavsett kön..

Allt från små silverkors om man skulle vara döpt och luta trosmässigt ditåt, till dogtags, enkla kedjor, osv kan hörja utrycket utan att du behöva känna dig allt för genusöverskridande.

Eller varför inte ett snyggt fickut som halsband.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Och skjorta är inte att tänka på?

Skjorta utan slips + kavaj + jeans är en rätt vanlig kombo.

Arfert

Facit
kör med en enkal svart tshirt eller en klassisk svart polo. Lägga till en slips eller fluga riskerar att bli pajigt. Undvik om du inte är stilsäker.

Löst hängande slips KAN funka, men helst till en skjorta. Slipsen ska naturligtvis vara helsvart, inte för bred, och skjortan vit. Inte för hård krage.

G

Guest

Guest
Gillar halsband som koncept men jag har inte hittat något direkt jag kan använda och jag är nog inte tillräckligt insatt i vad jag vill ha eller vad som skulle se bra ut på mig...

Also to hell with genus... det viktiga är att det inkorporerar en symbolik som jag identifierar mig med...

/Zorbeltuss

w176

Förlorad dotter
Smycken är dessutom skitbilliga inhandla ett liten drös av. Alla smyckesaffärer, typ Glitter osv har en herravdelning.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag burkar själv använda t-shirt och kavaj rätt ofta och känner igen känslan. Själv brukar jag ta något halsband (pysslar ihop mina egna) eller sjal/scarf/halsduk (vad du nu vill kalla det). Om man vill vara snofsig så kan man ju knyta den på något vänster, vilket för oss till...

Zorbeltuss said:
Precis, kravatten! Ordet kommer av »kroat« (precis som »krabat« också gör) och syftar på de kroatiska kavallerister som hade halsdukar för att skydda ansiktet från allt damm. Fransmännen tycket givetvis att det var snofsigt att ha halsduk, och man upptäckte att de gick att knyta dem på en massa sätt. Vips har vi kravatten.

Kravatten är en föregångare till slipsen, så om det skulle kännas okej att ha slips så borde det inte vara något problem med kravatt.

Personligen skulle jag nog inte direkt uppfatta det som en kravatt utan att den är antingen a) sydd (dvs. inte bara en vanlig halsduk), eller b) buren tillsammans med skjorta och väst. Annars är det liksom bara en knuten halsduk i alla fall.

Så... kika på någar halsdukar och fundera på om det kan vara nåt. De går att variera in absurdum. Själv brukar jag vika min tunna sidenhalsduk på ungefär mitten och stoppa den delen i ena byxfickan, men glöm inte att man bara kan lägga halsduken över halsen och låta ändarna hänga rakt ner framtill - enkelt, elegant, underskattat.

Arfert

Facit
DeBracy said:
Jag burkar själv använda t-shirt och kavaj rätt ofta och känner igen känslan. Själv brukar jag ta något halsband (pysslar ihop mina egna) eller sjal/scarf/halsduk (vad du nu vill kalla det). Om man vill vara snofsig så kan man ju knyta den på något vänster, vilket för oss till...

Zorbeltuss said:
Precis, kravatten! Ordet kommer av »kroat« (precis som »krabat« också gör) och syftar på de kroatiska kavallerister som hade halsdukar för att skydda ansiktet från allt damm. Fransmännen tycket givetvis att det var snofsigt att ha halsduk, och man upptäckte att de gick att knyta dem på en massa sätt. Vips har vi kravatten.

Kravatten är en föregångare till slipsen, så om det skulle kännas okej att ha slips så borde det inte vara något problem med kravatt.

Personligen skulle jag nog inte direkt uppfatta det som en kravatt utan att den är antingen a) sydd (dvs. inte bara en vanlig halsduk), eller b) buren tillsammans med skjorta och väst. Annars är det liksom bara en knuten halsduk i alla fall.

Så... kika på någar halsdukar och fundera på om det kan vara nåt. De går att variera in absurdum. Själv brukar jag vika min tunna sidenhalsduk på ungefär mitten och stoppa den delen i ena byxfickan, men glöm inte att man bara kan lägga halsduken över halsen och låta ändarna hänga rakt ner framtill - enkelt, elegant, underskattat.
Scarf/halsduk/"palestina-sjal" fast snyggare/typ funkar till kavaj, jeans och (enfärgad) tshirt.. kolla alla trendiga mediasnubbar som glider runt på Södermalm.

rjonas

Hero
DeBracy said:
Gärna slips men först ett rejält skägg.

G

Guest

Guest
Det hade jag ingen aning om... vad är det för smyckesbutiker (jag kommer osökt att tänka på guldsmed eller piercingshops, vilka båda känns fel i sammanhanget)

DeBracy

rjonas said:
Gärna slips men först ett rejält skägg.
Problemet med den typen av skägg är att ingen ser att du bemödat dig med att knyta en riktigt snygg knut på slipsen. Det kan förstås också vara en fördel. :gremwink:

Lägger man ihop stort skägg med slips eller halsduk så har man rätt fort ingen hals kvar heller...

android_iv

Warrior
Jag är helt inne på Bernies linje.

1) Hängslen! Denna underbara klädespersedel! De är snygga, byxorna hänger löst istället för att sitta stramt runt de stackars höftbenen. Brerda hängslen finns, men kan vara svåra att hitta. Helst är hängslen med stroppar att föredra, men då måste man orka sy in knappar på alla byxor...
Och aldrig, ALDRIG, hängslen och bälte samtidigt. Det kan vara svårt att hitta hängslen i dagens Sverige, men second-handbutiker är mitt tips.

2) En löst knuten slips. Fungerar utmärkt. Det enda jag ogillar är att den ligger ganska fult i nacken. En skjorta med krage ser till att hålla ned den och dölja.

3) Varför inte övergå till skjorta? En enkel vit skjorta, inget pråligt (med eller utan slips). Helst med riktiga manchetter och manchettknappar. Fina skjortor (av bra kvalitet) kan hittas på de flesta (välsorterade) second-handbutiker.

4) Jag är inte så mycket för scarf:s, men kanske en tunn halsduk. Åtminstone för utomhusbruk, inomhus blir snäppet svårare.

DeBracy

Android IV said:
Det kan vara svårt att hitta hängslen i dagens Sverige, men second-handbutiker är mitt tips.
Utbudet är förstås inte enormt, men varenda Dressmann-butik i landet har hängslen. Samma sak med varje mer eller mindre trendig herrekipering i städer med minst två caféer skulle jag tro.

Att kika på second hand är dock alltid ett bra tips i mitt tycke. :gremsmile:

Meeeen... hängslen och t-shirt? Jag är lite tveksam personligen. Jag tror jag skulle vilja ha det, men det har aldrig känts rätt.

Arfert

Facit
DeBracy said:
Meeeen... hängslen och t-shirt? Jag är lite tveksam personligen. Jag tror jag skulle vilja ha det, men det har aldrig känts rätt.
Funkar kanske om man är "heroinist-smal".. men är man det minsta rund så ser man ut som en clown. Och skulle man vara muskulös blir intrycket "töntig kroppsbyggare".

..men som sagt, det är individuellt om det funkar. Få kommer dock undan med det.