Nekromanti Mindre formell/uppklädd ersättning

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Arfert said:
Funkar kanske om man är "heroinist-smal"..
Haha, jag tänkte säga »70-talsslank«, men tanken var ju i princip densamma. :gremwink:

G

Guest

Guest
Skjorta är snygg och mysigt.. men inte ett klädesplagg jag känner mig lika bekväm i som kavajen... så därför undviker jag gärna den...

G

Guest

Guest
Arfert said:
kör med en enkal svart tshirt eller en klassisk svart polo. Lägga till en slips eller fluga riskerar att bli pajigt. Undvik om du inte är stilsäker.

Löst hängande slips KAN funka, men helst till en skjorta. Slipsen ska naturligtvis vara helsvart, inte för bred, och skjortan vit. Inte för hård krage.
Jag är inte så stilsäker nej och jag har svårt att se en mönstrad slips någonsin bli bra med t-shirt.

/Zorbeltuss

G

Guest

Guest
Hmm, jag ska kolla, jag är dock inte så förtjust i halsdukar... men det kan funka, de är ju ett plagg man kan vara bekväm i så att säga ^^

/Zorbeltuss

G

Guest

Guest
Tur att jag har saker som skiljer mig från trendiga mediasnubbar då... ^^

/Zorbeltuss som brukar ha en virkad vit docka med rött hår och rött skägg istället för "näsduken" i kavajen

android_iv

Warrior
Ja, jo. Heroinistsmal/70-talsslank passar väl ganska bra på mig. Jag gillar att ha hängslen till allt. T-shirt, skjorta, barbröstad (okej inte på riktigt).

Men sen vet jag inte om rundmagad + hängslen = clown. Jag får snarare "norrbottnisk skogshuggar"-känsla. Men det förutsätter ett par grova byxor och ett grovt anlete. Dock, rundmagad + hängslen + rund (röd) näsa = clown. Och för övrigt är väl inte clown-looken helt fel?

Sen har jag faktiskt aldrig kollat på dressman efter hängslen. Ska nog kika igenom deras utbud. Mina favorithängslen, med stroppar, är dock inhandlade på second-hand. Mitt tredje bästa par, grova grå hängslen med ordentliga "tänder" är inhandlade av en lettisk gatuförsäljare. De är de enda riktigt grova hängslen jag har, vet inte var man hittar sådant i Sverige, vanligast brukar vara smala hängslen med klena nypor.

android_iv

Warrior
Det där med slips är lite svårt. Den enkla utvägen blir oftast att köpa en enfärgad slips helt utan mönster. Men egentligen blir det ganska tråkigt/stelt. Jag siktar ofta på väldigt väldigt subtilt mönstrade slipsar, så att mönstret knappt uppfattas, eller på lite avstånd ser ut som en nyans. Eller enfärgade slipsar med "taktilitet/struktur", det är fint.

Eller så siktar jag på "lagom" galna slipsar. Har en svart slips med två små rader gula elefanter som jag tycker mycket om.

Angående skjorta. Egentligen en vanesak. Du kan ju börja ha en vit skjorta med uppkavlade ärmar och översta knappen öppen. Eller nått. Eller bara tvinga dig att bära en mjuk skjorta en dag eller två för att vänja dig med tanken.

GnomviD

Heresiark
Android IV said:
Men sen vet jag inte om rundmagad + hängslen = clown. Jag får snarare "norrbottnisk skogshuggar"-känsla. Men det förutsätter ett par grova byxor och ett grovt anlete.
Medhåll - är du rund funkar breda hängslen rätt schysst. Men du överdriver behovet av grovlek. Det viktiga är väl snarare det att du behöver breda hängslen, så att det inte ser ut som spaghettisnören. Smal kropp = smala hängslen och vice versa.

Android IV said:
De är de enda riktigt grova hängslen jag har, vet inte var man hittar sådant i Sverige, vanligast brukar vara smala hängslen med klena nypor.
Jag har ett bra par som jag hittade på Shock. Annars kan du hitta om du kollar på Fristads eller liknande märken. Garanterar dock inte att de är fashionabla.

Tell

Hero
Nu har jag inte läst de andra svaren, men spontant skulle jag säga kravatt. Plagget skall, stilmässigt bäras till t-tröja, t-shirt och slipslös skjorta, och designades (när dess moderna tappning kom) för att fungera i vildmark, på båt, och i informella sammanhang. Plagget är lätt att improvisera - inledningsvis bestod det av ett sidentyg - 30 cm brett, och ca 1,1 m långt. Detta får du för en femtiolapp i en tygaffär, och det är fan så mycket mer korrekt än de svindyra, för att inte tala om dåligt konstruerade, varianter som finns att köpa.
Dessutom är det inte så rysligt svårt att knyta - vik tyget dubbelt på längden, så att du har en 15 cm bred remsa, och häng runt halsen, med vecket uppåt. Se till att tamparna som hänger ned är lika långa. För den ena tampen över den andra, och därefter bakom (in i snaran) och låt den falla över. Vik ut den del av vecket som hänger över i överdelen, så att du får en rejäl bredd. Stoppa in i tröjan, så att inga kanter syns. Klart.

Bra tips på färger:
Klassiskt så hade ett prickit mönster, med bas i mörkgrön och ljusare prickar varit att rekommendera. Om detta är svårt att hitta, välj exempelvis marinblå eller (tro det eller ej) orange. Tricket är att välja en färg som lyser, och inte har för mycket mönster.

G

Guest

Guest
Okej, med tanke på att det verkar vara mer arbete än en ny slipsknut varje dag så tror jag aldrig jag kommer orka med det...
Sedan så är inte mönstrat eller enfärgat jag söker...

/Zorbeltuss

Snow

Swashbuckler
Zorbeltuss said:
Gillar halsband som koncept men jag har inte hittat något direkt jag kan använda och jag är nog inte tillräckligt insatt i vad jag vill ha eller vad som skulle se bra ut på mig...

Also to hell with genus... det viktiga är att det inkorporerar en symbolik som jag identifierar mig med...

/Zorbeltuss
Givetvis kickar du igång din favorit-3D-modeler och gör en modell som du skickar till: www.shapeways.com
Sen får du den printad i glas/plast/stål/silver/guld (nåja, inte solitt guld, men guldpläterat stål).

Kan du inte 3D-modellering så kan du fråga undertecknad. :gremsmile:

Garanterat unikt!

G

Guest

Guest
Snow said:
Givetvis kickar du igång din favorit-3D-modeler och gör en modell som du skickar till: www.shapeways.com
Sen får du den printad i glas/plast/stål/silver/guld (nåja, inte solitt guld, men guldpläterat stål).

Kan du inte 3D-modellering så kan du fråga undertecknad. :gremsmile:

Garanterat unikt!
Shapeways e coola, 3d är enda anledningen jag inte köpt något därifrån förr.

/Zorbeltuss

G

Guest

Guest
Tack för alla förslag

Tack för alla förslag från er allihop.
Jag tror bestämt jag kommer göra mig en egen Bolo av lite stuff jag endå tänkt göra personligt pynt av...

/Zorbeltuss som kommer använda ett snyggt kullager skära av en glaskula på mitten för att gravera in ett mönster för att fylla upp med någon keramer och få min symbol som broch stuk typ...