Nekromanti Mindre kampsugna clerics

Nightowl

Champion
Hejsan! Till ett lite privat spånprojekt har jag funderat på en alternativ cleric-klass, som är mer 'utövare av gudomlig magi' än 'utövare av gudomlig magi som köttar fett med sin morgonstjärna'. OK, inte lika fett som krigarklasserna, visst, men jag tänkte mig något med stridskapacitet, vapenkunnighet och hitpoints på trollkarlsnivå.

Men vad skall de då få istället? Jag hade tänkt mig det såhär:
*simple weapons
*ingen rustning eller sköld
*slåss som wizard
*bra will-save, bra fortitude-save, dåligt reflexes-save (som cleric)
*1d4 hp/level.
*4 skill points/level
*bredare skill-tillång än en vanlig cleric - kan lära sig alla skills som antingen en cleric eller wizard kan som class skills.
*tillgång till tre domäner, varav en kan vara en prestigedomän
*två bonus-spells per nivå man kan, som måste vara domänspells.

Hur obalanserat kan detta va, månne, på en skala?

Erik

Bombu

Hero
låter spännande.

Vet inte vad som kan gå fel.

skulle rekomendera dåliga fort saves också. Ingen klenis d6,d4 hp har goda fort saves.

så endast ett bra save, två dåliga precis som wizard.

annars verkar det kul.

vad är prestige domän föresten är det nått fuskens :gremwink:

lycka till

Staffan

Myrmidon
Prestige domains är speciella domains som finns i Defenders of the Faith. Man får dem genom vissa prestigeklasser.

Annars har jag för mig att shamanen från Oriental Adventures är lite klenare än en normal cleric. Låt dig bara inte luras av att de får Improved Unarmed Strike på level 1, det har inget med saken att göra.

Nightowl

Champion
Mindre kampsugna clerics som ändå är friskusar

Tanken med ett fort-save var väl snarast den något diffusa om att ha bättre saves över huvud för klerker... eh, det där blev inte bra. Men de kunde ha 1d6 i hits också - de måste ju ägna mindre tid åt det cerebrala än wizards.

De kanske bara kunde få en bonus-spell precis som clerics istället.

Erik, var trött på alla hurtiga krigarpräster.

Hellzon

Långsamma Vargen
Annars har jag för mig att shamanen från Oriental Adventures är lite klenare än en normal cleric. Låt dig bara inte luras av att de får Improved Unarmed Strike på level 1, det har inget med saken att göra.

Eh? Inte vet jag, shamanen Stone Bear i nedanstående Story Hour (på EnWorld) konkurrerar iallafall med gruppens munk. Så det så.

Fast det kan ju vara så att jag gör skäl för min avatar den här gången...

http://enworld.cyberstreet.com/showthrea...age=1&pp=25