Nekromanti Mindre utbrädda människoraser, Adasier och Veddo

oldtime

Veteran
Mindre utbrädda människoraser, Adasier och Veddo

jag är en gammal räv som försöker mig på en ny start, precis som många andra. I de gamla kartoteket av böcker man har saknas en i mina ögon av stort värde, nämligen barbarer & människofolk. Då man med tiden ofta slutar spela "hjältar" och över går till att spela mer av vardags människor, finns det mycket i denna bok (antar jag) av värde. Problemet jag sitter och klurar på är att jag har en kampanj att färdig ställa fram till och med helgen (7/12) men sitter kort på information om Adasier och Veddo. Om någon skulle kunna ge en liten djupare bakgrund/fakta än den som finns i de tidiga upplagorna av eon kring dessa två raser skulle det vara till stor hjälp. MVH

Ymir

Liten kantbaron
Re: Mindre utbrädda människoraser, Adasier och Veddo

Veddo är ett polarfolk inspirerat av framförallt inuitisk kultur som lever på De norra isvidderna och jagar storvilt, tex väldiga djur som kallas behemotar. Problemet med konceptualiseringen av veddo är att Mundana på dessa breddgrader saknar hav, vilket utgör en total antites till inuiterna och borde göra det helt omöjligt för dem att överleva i det klimatet. En skön detalj med veddo är att de har ett ganska historiskt autentiskt skönhetsideal jämfört med fantasykulturer i gemen, dvs att de gillar tjocka kvinnor.

Adasier är ett träskfolk som bebor Maazen-träsken i södra Jargien, där de vördar guden Dagon (har jag för mig), och de svunna resterna av en fornstor kultur. Mycket i adasiernas kultur tycks vara rester av denna forna civilisation, vars natur inte framgår i böckerna, men den officiella sanningen är att det var gorgonerna. Att kamorferna och adasierna har liknande modeller på svärd är inte heller en slump. Adasier har ett väldigt speciellt utseende, med gulaktig hy och rudimentär simhud mellan fingrar och tår.

Det är allt jag kommer ihåg så här på rak arm.

oldtime

Veteran

Stort tack för den infon!!!. hoppas att det kommer mer :gremsmile:

Blasphemy

Swashbuckler

Lite om Adasierna...

Adasiernas ursprung är Maazenträsket i södra Jargien men ett fåtal av dem har kommit att sprida sig till andra delar av Kejsardömet. De har en lätt grönaktig hy och rudi­mentär simhud mellan fingrarna och tårna. De ver­kar bara ha hår på huvudet och det är nästan alltid svart, långt och rakt. Ögonfärgerna är vanligtvis mörka.

För en adasier är familjen och deras gud Muaraks levnads­regler mycket viktiga. Detta gör att de ofta ses som kättare. Adasier är ofta mycket stolta över sin tro och sitt ursprung men tvingas dölja detta för att inte bli inkvisitionens offer. En typisk adasisk kvinna är cirka 160 cm lång och väger cirka 55 kg. En typisk adasisk man är cirka 165 cm lång och väger cirka 60 kg.

ermine

Warrior
Veddos boplatser

Problemet med konceptualiseringen av veddo är att Mundana på dessa breddgrader saknar hav, vilket utgör en total antites till inuiterna och borde göra det helt omöjligt för dem att överleva i det klimatet.
Jag kommer ihåg att detta ämne diskuterats flera gånger tidigare och jag undrar om någon föreslog denna lösning:

Den största koncentrationen av Veddo finns längst med Blå havets norra kuster kring Dimmornas hav och Yons vik nordväst om Gordion och söder om Taupernas dal (se Mundanas världskarta). Dessa försörjer sig mestadels på fiske och är ofta bofasta eller halvnomadiska.

De halvnomadiska lever vid havet under den mörka vintern och vandrar på isvidderna under midnattssolen om sommaren.

Det finns dock vissa grupper som inriktat sig helt på nomadisk renskötsel och jakt längre inåt land, men dessa är relativt små på grund av de mycket mindre resurserna och otroligt mycket hårdare förhållandena som råder på isvidderna jämfört med havskusterna.

Skulle det funka?