Vilken kanonhelg det har varit!
Jag har fått spela Castle Panic vilket är ett rätt charmigt litet brädspel som går ut på att spelarna ska hjälpas åt att försvara en borg från monster. Lagom kaosartat och roligt. Jag gillar sånna här sammarbetesspel, i synnerhet där ingen riskerar att åka ut i förtid. Antingen vinner alla eller så förlorar alla.
Jag har spelat flera omgågnar med Zombie Dice vilket är ett jättesimpelt men roligt tärningsspel som går ut på att man är en zombie och ska få tag på flest hjärnor utan att bli skjuten. Jätteenkelt och jätteroligt. Utmärkt tidsdödare när man väntar på folk.
Jag har spelat ett par omgågnar Zombie Flux som jag också tycker är skitkul, men man ska nog inte vara för många som spelar. Då blir det alldeles för mycket kaos.
Jag spelade en omgång Seven Wonders som var roligt och som jag gärna kommer att spela igen.
Jag spelade en omgång Puerto Rico som också var roligt och som jag gärna spelar igen.
Jag spelade två sessioner med Dungeon World som trots allt var helgens stora behållning. Mycket kul AW-hack, som har lyckats fånga AW:s enkelhet i regler (fast gjort dem användarvänliga) med känslan från DND. Mycket roliga omgångar och Hipster T Pokemon var en utmärkt spelledare som gjorde äventyren underhållande (om än lite äckliga). Jag tror att det är väldigt viktigt för spelet att man slutar fundera i regeltermer och istället slappnar av och beskriver HUR man gör VAD och sedan låter det vara upp till SL att bestäma moves (möjligen med lite lätta hintar om det rör sig om specialmoves man har i bakhuvudet). Jag kan konstatera att jag gladeligen spelar DW igen och gladeligen har Hipster som SL igen.
Jag tror också det är viktigt att man inte är FÖR många spelare. Det var kul och funkade rätt bra med åtta spelare, men det var nog roligare med tre spelare där man kunde gå in mer för relationer. Fyra spelare tror jag skulle vara perfekt.
Tack för en störtkul helg, Hipster!