Nekromanti Miniatyrtransport

Max Raven

T12-kultist
Vi har en del som spelar figurspel på forumet. Så även jag. Börjat leta efter en ny väska att transportera mina tyranider i.

Hur transporterar ni era miniatyrer?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Max Raven said:
Vi har en del som spelar figurspel på forumet. Så även jag. Börjat leta efter en ny väska att transportera mina tyranider i.

Hur transporter ni era miniatyrer?
Köpt en verktygslåda på Clas Ohlsson, plus diverse skumgummiprylar som jag byggt "väggar" av. Sedan lindar jag in figgarna i tygbitar (pensionerade T-shirts mest) och läggar dem försiktigt i lager med gott om stoppning mellan.

Jag litar inte ett dugg på Army Transport-grejer; i och med att jag målar metallfiggar så skavs färg bort väldigt lätt. Jag kan inte ha väskor där delar ligger och gnids mot skumgummikanter eller liknande.

Och det rör sig om Warmachine för min del.

Übereil

Swashbuckler
Med risk för att fråga en dum fråga: grundmålar du dina metallfigurer?

Übereil, som lindar in sina lånade figurer i toalettpapper och fraktar dem i en pappkartong

Max Raven

T12-kultist
Übereil said:
Med risk för att fråga en dum fråga: grundmålar du dina metallfigurer?
Trodde det kunde vara en lackerings/hardcoat-avsaknadsgrej själv, men det är sant att skumgummi kan skava av en del - speciellt på vassa kanter. Har själv mest positiva erfarenheter, men det är sant, drar inte runt mina metallfigs mycket (de är inte lackade heller dock). Mina plast-tyranider verkar dock inte ha lidit nämnvärt. :gremsmile:

Tittade på såna här för att ersätta min gamla GW-väska, men blir inte riktigt klok på hur custom-delarna passar in. De vanliga har formeln "bokstav för typ - siffra för antal att fylla höjden på deras standardenhet - H för halva, T för hela", K3H kan man t ex ta 6 av för att fylla en av deras enheter med (3 på höjden, H står för halva, alltså kan man ta två av dem på bredden) - även om det inte är så stor poäng med det om man ska fylla en hel ruta med dem (då kan man ta K3T istället).

Mitt problem är att min tyranidarmé numera är såpass massiv att jag dels inte ids vira in varje figur i papper/tyg, dels att jag inte får plats med dem i en vanlig kartong. På plussidan är mina tyranider nästan bara plastfigurer. :gremsmile: Så skumgummi-väskvariant verkar som en ganska bra idé.

Möller

Hubert Hortlax
Max Raven said:
Mitt problem är att min tyranidarmé numera är såpass massiv att jag dels inte ids vira in varje figur i papper/tyg, dels att jag inte får plats med dem i en vanlig kartong. På plussidan är mina tyranider nästan bara plastfigurer. :gremsmile: Så skumgummi-väskvariant verkar som en ganska bra idé.
Vad är en vanlig kartong?

Men, varför ska du pensionera din gamla GW-väska?

Speltid marknadsför Sabol Armytransport som ett alternativ till GW-väskor. Har dock ingen aning om de är bra - och så mycket billigare verkar de ju inte vara.

GW har två storlekar av väskor, den större får man ner säkert 2500 poäng Warhammer Fantasy-armé i. Varför inte skaffa en sådan?

Max Raven

T12-kultist
Möller said:
Vad är en vanlig kartong?
Skokartong t ex, eller flyttkartong, men det bör vara rätt svårt för mig att hitta en kartong som passar och dessutom är beständig. Dessutom ser det inte så snyggt ut. :gremwink:

Möller said:
Men, varför ska du pensionera din gamla GW-väska?

Speltid marknadsför Sabol Armytransport som ett alternativ till GW-väskor. Har dock ingen aning om de är bra - och så mycket billigare verkar de ju inte vara.

GW har två storlekar av väskor, den större får man ner säkert 2500 poäng Warhammer Fantasy-armé i. Varför inte skaffa en sådan?
För att GWs väskor är kassa, iaf för Tyranider. Ur min subjektiva erfarenhet, då. Standard-fack som man får kniva till som ändå inte passar särskilt bra. Då är Army Transports Pick & Place-foam bättre. Dessutom gillar jag inte bärkänslan för deras väskor. :/

Har en Army Transport till mina Warmachine-göbbar, och den är bra, men den kostade också multum för en ganska liten. För jämförelse så kostar deras Sabols Division lika mycket som en custom Kaisers 4-unit-väska, vilket är i princip samma storlek. Om jag gick på enbart cores (pick & place och standardfack, som passar vissa enheter) så betalar jag mindre.

Men jo, i valet och kvalet. Kaiser vinner lite på att de har en storlek specifikt för något så stort som en Trygon/Mawloc. :/

Problemet är väl att båda är lite ogenomskinliga. Sabol har tummått, vilket är rätt värdelöst eftersom man då behöver mäta höjden på ens enheter, medan Kaiser har exempel men deras (dolda) storleksmått är i centimeter, så det är lite jox med att jämföra de två. :gremfrown:

Ingen som använder sig av magneter och gamla verktygslådor förresten? :gremwink:

Snow

Swashbuckler
Jag har hittils kört på disklådor till IBM:s iseries men börjar växa ur dem så jag köpte en:

http://www.feldherr.net/uk/maxi/maxi-bags.html

Jag har ett antal deathjacks och ca 50 gubbar. Nu har jag rum att växa lite till.

Jag är rätt lat när jag målar så jag doppar mina modeller i army painters dark tone. Det blir en väldigt glansig yta men efter ett år i skumgummi så blir det rätt lagom.