Nekromanti Minimagi

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,093
Location
Helsingborg
När jag sitter och pular om magisystemet så gav jag mig först på minimagierna.. Första frågan.. Det var en spelare i helgen (förra) som frågade mig om det verkligen hette minimagier i spelvärlden.. Jag kunde inte ge något riktigt bra svar på den frågan.. Ordet "mini" antar jag platsar rätt illa in i en fantasyvärld.. Vad borde minimagin kallas i magikermun?

Jag tänkte mig varianterna basbesvärjelser, grundmagi, läro- eller lärlingsformler då jag tycker minimagin borde vara det första steget eller snarare de första formlerna som lärs ut vid magistuderande.. Minimagierna är ju så pass ofarliga att även en klåpare inte kan ställa till skada med dem.. Som exempel kan man ju ta Harry Potter där de lägger Lyfta (minimagin) på en fjäder..

Vidare tänkte jag ha lite mer generella regler på minimagier.. De i Magikerns Handbok är visserligen väldigt enkla, men de kan förenklas ännu mer..

FV:t i den högsta magiskolan avgör hur bra magikern hanterar minimagin.
<PRE>Nivå (B) Räckvidd Frammaning (tid + framförande)
1 FV/2 meter Som en normal trollformel.
2 FV meter Något ord och en gest.
3 FV meter Kvick, ett ord eller gest.
4 FV×2 meter Kvick, tänka.
5 synhåll Kvick, sker automagiskt.</PRE>Varaktigheten är alltid FV/2 timmar om inget annat står specifikt i minimagins beskrivning. Spendera 1 PSY för att förlänga varaktigheten med ytterligare FV/2 timmar.
Magikern kan lägga Nivå (eh, Magiskolans B-värde) minimagier/SR. Om denne vill lägga fler kostar det 1 PSY per extra minimagi.

Vad tror ni?

Sedan har jag plitat upp alla minimagier + några egna, det blev drygt 50 stycken, och satt in dem i respektive magiskola.. Jag undrar om ni har några egna minimagier..

Skulle någon även kunna tänka sig att gå igenom magiskolorna och kolla så att det är någorlunda rätt indelning av minimagin? De är tagna från magiboken och Magikerns Handbok + några egna.. Känner ni inte till dem så är nog namnet relativt självförklarande.. Spiritismens minimagier kan vara lite konstiga, men de följer min världsförklaring.. De blev indelade i som följande (Copy/Past-time)

________
Allmänna (alla magiker får automagiskt dessa minimagier)
¯¯¯¯¯¯¯¯
Minimagi: Bläddra, Knäppa, Kyla/Värma, Ljussken, Minilyft, Rent, Sudda, Torrt, Tystnad,
Tända/Släcka, Väldoft.

_______
Animism
¯¯¯¯¯¯¯
Minimagi: Identifiera växt, Insektsskydd (endast magikern), Lugna, Läka, Regnskydd, Rena
Rofylld sömn, Skogslukt, Vatten, Vindskydd.

_____________
Elementarmagi
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Minimagi: Gräva, Koka, Dunkel, Regnskydd, Vatten, Vind, Vindskydd.

__________
Demonologi
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Minimagi: Demonette, Kritfinger, Oordning, Skrämma djur, Svordom.

________
Drakmagi
¯¯¯¯¯¯¯¯
Minimagi: Genomskåda, Lugna lägre drake, Ordning, Skrämma djur, Svordom, Utstrålning, Varsel.

_________
Harmonism
¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Minimagi: Följeflöjt (det instrument magikern spelar spelas i bakgrunden), Rofylld sömn,
Röstförvrängning, Stämma, Takt, Tystnad, Vissling.

__________
Häxkonster
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Minimagi: Bevara, Koka, Omröra, Skrämma djur, Smaksätt, Timräkning, Örfil.

___________
Illusionism
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Minimagi: Animera skugga (kan få den att springa omkring), Bild, Dölja, Glimt, Röstförvrängning,
Smärre utseendeförändring, Vag skepnad (lägger inte märke till magikern lika lätt).

_________
Mentalism
¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Minimagi: Förhindra svettning, Vårdat hår, Olustig skepnad, Rena, Munvård, Rofylld sömn
Somna, Utstrålning.

__________
Mörkermagi
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Minimagi: Genomskåda, Dunkel, Olustig skepnad, Skrämma djur, Örfil.

__________
Nekromanti
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Minimagi: Animera död insekt, Dunkel, Olustig skepnad, Skrämma djur, Spökljus, Örfil.

_______
Runmagi
¯¯¯¯¯¯¯
Minimagi: Luftspår (kan skriva i luften).

________
Röstmagi
¯¯¯¯¯¯¯¯
Minimagi: Röstförvrängning, Vissling.

_________
Spiritism
¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Minimagi: Animera skugga (kan få den att springa omkring), Beskåda astralplan (se in i
astralvärlden), Glimt, Olustig skepnad, Lugna, Rofylld sömn, Skrämma djur, Vag skepnad
(folk lägger inte märke till magikern lika lätt).

________
Stavmagi
¯¯¯¯¯¯¯¯
Minimagi: Spökljus, Vind.

_________
Symbolism
¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Minimagi: Bläckfinger, Kritfinger, Luftspår (kan skriva i luften), Spökljus, Sudda.

Tja, nu kan ni se vilka magiskolor som jag använder.. Jag lyckades inte hitta på några minimagier till benmagi (förutom de som redan fanns).. Funderar på att ta bort den då den bara är spiritism + några besvärjelser..

Sedan kan man köpa extra minimagier (typ för 2 EP styck).. Det finns följande 24 att välja från.. Vissa ingår även i magiskolorna..
Bevara
Förhindra svettning (vill ha ett annat namn!)
Gräva
Koka
Lyfta
Läka
Kritfinger
Läsa
Munvård
Ordning
Regnskydd
Rena
Skriva
Smaksätt
Somna (offret måste vilja somna, annars får minimagin ingen effekt)
Omröra
Timglas (magikern kan säga när en viss tid har förflytit)
Vatten
Vind
Vindskydd
Vissling
Vårdat hår
Örfil
Öppna/Stänga

Det är inget särskilt jag vill ha sagt med det, utan ville mest bara visa listan ovan..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som vill prata mer magi
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Förhindra svettning (vill ha ett annat namn!)

Tja, på mina deodorantflaskor står det 'antiperspirant'... kanske nått åt det hållet?

I övrigt var det mysigt. Jag försöker bara hitta en bra praktiskt applikation på ett liknande system till dod6, vars magisystem vi inte ska gå in på i detalj just idag, för att försöka undvika SAN-loss..
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
När jag sitter och pular om magisystemet så gav jag mig först på minimagierna.. Första frågan.. Det var en spelare i helgen (förra) som frågade mig om det verkligen hette minimagier i spelvärlden.. Jag kunde inte ge något riktigt bra svar på den frågan.. Ordet "mini" antar jag platsar rätt illa in i en fantasyvärld.. Vad borde minimagin kallas i magikermun?"
Jag skulle nog kalla det magi/trolleriknep alternativt magi/trolleritrick.

Förslag på nya minimagi-namn:
Bevara - Konservera
Förhindra svettning - Bevara kroppstemperatur

Allmänna (alla magiker får automagiskt dessa minimagier)"
Är det inte bättre ifall magiker får välja ett visst antal valfria minimagier när de skapas? Annars så känns det
som om alla magiker har genomgått exakt samma lärlingperiod.

Sedan har jag plitat upp alla minimagier + några egna, det blev drygt 50 stycken, och satt in dem i respektive magiskola.. Jag undrar om ni har några egna minimagier..
Nej, inte direkt. Men jag kan ju försöka komma på några åt dig:

Mentalism
Memorisera - Magikern kan memorisera bilder och text in i minsta detalj. Sammanlagt så kan magikern ha lika många bilder och/eller meningar memoriserade som antalet nivåer i mentalism. Magikern kan behålla information lagrad genom denna minimagi så länge som han önskar.

Räkna - Magikern kan använda denna minimagi för att få veta det exakta antalet föremål ur en valfri mängd föremål. Tex kan magikern på ett ögonblick räkna ut hur många mynt det ligger i penningpungen eller hur många äpplen det ligger i äppelståndet. Varaktigheten är omedelbar.

Stavmagi
Dån - Stavmagikern kan frammana ett dånande ljud genom att slå magikerstaven i marken. Ljudet är inte starkt nog för att ge några hörselskador, men drar definitivt uppmärksamheten mot magikern. Denna minimagi har störst effekt inomhus. Varaktigheten är omedelbar.

Lokalisera magikerstav - Stavmagiker kan använda denna minimagi för att lokalisera SIN EGNA magikerstav. Så länge som staven är inom räckvidden (lika många km som nivåer i stavmagi) så kan magikern känna av både riktning och ungefärligt avstånd till staven. Stavmagiker kan, förstås, använda denna minimagi utan hjälp av sin magikerstav (i ärlighetens namn så är jag osäker på hur stavmagi fungerar). Varaktigheten är en timme.

Valbara
Laga klädsel - Magikern kan få ett plagg att se ut som nytt igen, så länge som det inte fattas allt för mycket tyg. I regel så kan magikern laga de flesta skador på ca 10 minuter, men det kan ta upp mot en timme om plagget ser riktigt anskrämligt ut. Laga klädsel är en vanlig minimagi för alkemister.

Stimulera hårväxt - Magikern kan få håret att växa på sig själv, eller någon annan om personen själv vill det, med en otrolig hastighet. Minimagin varar i ett dygn, och under denna tiden så växer håret lika mycket som det skulle ha gjort under en månad i normala fall. Dvärgmagiker brukar lära sig denna minimagi utifall olyckan skulle vara framme...


Det är fritt för dig att ändra hej vilt bland minimagierna om några skulle vara intressanta, beskrivningarna tog jag mest med för att visa vad jag menade med just den minimagin.
 
Top