Nekromanti Minispel

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej,
för er som inte har följt diskussionen i Belöningar och Straff tråden (Fy er! ;P ) så hamnade jag och Arvidos MC i en djup diskussion om hur Skuggornas Sekel/Masques spelmekanik ska fungera, och slutsatsen är lite som så att utredande färdigheter skall vara ungefär som ett minispel i spelet, lite som strid är i de flesta rollspel.

Det finns dock två frågor, dels vad ska det vara för spel och dels vad som räknas som utredande färdigheter. Jag har fröna till en ide, men jag tänkte att jag skulle höra med er mina kära forumiter om ni hade något gott förslag på pussel?

Jag tänker mig följande färdigheter som utredande för övrigt:
Låsdyrkning
Kryptering/Dekryptering
Språk
Okultism
Medicin
Naturalism
Humaniora

Kan ni komma på fler?

Ögat

Hero
tänker du naturalism som motsatsen till ockultism eller som "lära om naturen"?

Angående pusslen undrar jag om de ska testa spelarskicklighet (typ rubiks kub el dyl) eller främst rollpersonens skicklighet (som många stridsregler)?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Olav said:
tänker du naturalism som motsatsen till ockultism eller som "lära om naturen"?
At the moment så är det lära om naturen främst.

Olav said:
Angående pusslen undrar jag om de ska testa spelarskicklighet (typ rubiks kub el dyl) eller främst rollpersonens skicklighet (som många stridsregler)?
Det som är planen för tillfället är att det ska vara en grupp faktiska pussel, med bitar som man lägger i en slumpmässig ordning och där man får flytta/ordna om x antal bitar per runda beroende på hur ninjig man är på området. Dessa pussel kan sedan kedjas till andra rollpersoners pussel, så när Kim är klar med en bit i pusslet så får Terry börja med samma bit eller vad man vill kalla det :gremwink:

Um, var det där förståligt över huvud taget?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Olav said:
Jorå.

Själv har jag väldigt liten erfarenhet om sånt, men spana in Flatpack, som använder sig av pussel och gåtor.
Ser intressant ut! :gremwink:

Jag har snöat in lite på pussel, som i den sorten med bitar, dels för att det är enkelt att skala, det är enkelt att komma in i och det är en gruppaktivitet. Vad tror du om den?