Nekromanti Minne till laptop (hjälp mig i djungeln)

Snow

Swashbuckler
Jag har tänkt att köpa en laptop från dell. Och jag vill helst ha mer än 4Gb minne. Då blir dock dell svindyra.
Att uppgradera från 2x2Gb till 2Gb+4Gb kostar ca 2000:-, vilket känns vansinnigt dyrt. Dock är det säkert 10 år sedan jag hade koll på vilka slags minnen jag skulle köpa.

Dell anger att deras minnen är:
4 096 MB 1 067 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 2 048]
Hur kan man blanda olika märken? Antar att det inte är helt bra. Eller kan jag glatt slita ut ett av minnena som kommer med och sätta i ett Corsair? Dock måste väl båda vara 1067 MHz? De flesta skriver ut 1066MHz.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Bärbara kan alltid vara knepiga, men såvitt jag vet ska de flesta ha standardiserat såna saker som minne t.ex. Du bör kunna uppgradera själv, ungefär som du säger. Blandning är osäkert; det kan funka, det kan låta bli att funka.

Jarre

Swordsman
Jag är lika osäker på mitt svar, som jag uppfattar att krank är, men jag håller med det han säger. Det borde fungera, men man kan aldrig vara säker. Risken är lägre systemstabilitet samtidigt som det kan fungera hur bra som helst.

Kör du minnen i olika hastigheter, kommer systemet anpassa sig till den lägre minneshastigheten. Väljer du att blanda, så satsa åtminstone på minnen med samma specs utifrån sett.