Nekromanti Minnesförlust

magoo

Hero
Jag såg ett avsnitt av Buffy som inspirerade till rollspel där spelarna drabbats av minnedförlust - alltså inte har någon aning om vilka de är. De ska ha sina förmågor, men inte minnet av dem.

Jag har några idéer om vad jag skulle vilja utsätta RPna för:

1. De ska inte ha några ifyllda rollformulär eftersom de inte vet ett jota om sina rollpersoner, Istället får de fylla i eftersom spelet fortskrider - "jaha, jag kan flyga helikopter" eller "en spegel... usch vad ful jag är!!!"

2. De ska inte känna till sina relationer med de andra RPna och så klart ska det visa sig att de inte alls är såta vänner (fast de kanske blir det ändå under spelets gång). Jag skulle gärna vilja göra ett litet mordmysterium där en av RPna är mördaren utan att veta om det.

Har någon gjort något liknande och var det lyckat? Svårigheter? Möjligheter?

entomophobiac

Low Prep High Play
Bland de smartare enkla minnesförlusthistorier jag kan komma på nu är första filmatiseringen av Resident Evil, faktiskt. Där presenteras dessutom de två individernas (Alice och Spencer) perspektiv allt eftersom handlingen fortskrider, och till sist faller alla pusselbitarna på plats. De är förvisso ganska uppenbara från början, men detta skapar bara en trevlig "aha" upplevelse när stunden väl kommer.

Titta på den filmen och analysera de två individernas handlingar allt eftersom fler pusselbitar faller på plats. Flera små detaljer är ganska snyggt invävda i filmen, faktiskt. Och det här inlägget handlar inte om filmens braighet, så att säga...

Annars tror jag det kan vara en väldigt kul idé, om än lite för klichéartad. Fundera på att leka lite med minnen istället, i någon Memento eller Butterfly Effect anda.

Muggas

Hero
och så klart ska det visa sig att de inte alls är såta vänner (fast de kanske blir det ändå under spelets gång).

Det har snackats mycket om minnesförlustscenarion på forumet, men det du tog upp här verkar kul. Tänk om rollpersonerna innan minnesförlusten var fiender och nu samarbetar mot ett gemensamt mål. Tänk om en av dem motarbetar sin förra arbetsgivare eller liknande utan att veta om det, men under tiden blir så bra vän med övriga rollpersoner att det inte är självklart vilken sida han/hon ska välja när minnet åtekommer.

Annars är tomma rollformulär en bra lösning. Kul att fylla i dem under spelets gång och upptäcka nya saker (även om rollpersonerna är förkonstruerade av spelledaren).

Rickard

Urverk speldesign
Kul tråd [edit]

"1. De ska inte ha några ifyllda rollformulär eftersom de inte vet ett jota om sina rollpersoner, Istället får de fylla i eftersom spelet fortskrider - 'jaha, jag kan flyga helikopter' eller 'en spegel... usch vad ful jag är!!!'"
Ja, jag har spelat på precis det där sättet och det blev en kul omgång.. Spelarna var nöjda efteråt även om "Det var kul att spela såhär en gång" (spelarcitat - fritt från minnet).. Det spelarna fick välja från början var grundegenskaperna för de är inte såå svåra att lista ut direkt (och därmed tycker jag faktiskt att ditt spegelexempel var lite krystat), minnesförlust eller inte..

Jag tänkte inte skriva så mycket utan bara länka till ett gammalt inlägg som förklarar speltillfället (och ett annat planerat speltillfälle, men några av mina spelare gillar inte Vampire och de fattar aldrig hur annorlunda det kommer att vara (för jag själv har inte läst någon Vampirebok)).. Vissa folk hatar när det bara kommer en länk, men är du intresserad så borde du läsa tråden..

"Jag skulle gärna vilja göra ett litet mordmysterium där en av RPna är mördaren utan att veta om det."
Haha.. Skön grej.. Jag har funderat på det här själv, men inte kommit längre än till att jag tänkte mig en rollperson ska vara besatt (utan att veta om det) och när denne sover så går demonen i personen och mördar folk.. Typ... Jag kommer inte ihåg så mycket utav mina tankar.. Fast min idé lät corny nu när jag skrev den, så jag hade nog någon annan vinkling på det hela.. Jag kollade igenom mina äventyrsanteckningar och fick se det här.. Själva idén är tagen från en novell som Ymir skrivit..

från hans äventyrsidéer said:
Rollpersonerna ska vakna upp i en gränd med trasiga och blodiga kläder. De ska efter ett tag (eller en god natt sömn?) komma ihåg vilka de är. Tiden går och de dras in i mängder av händelser som sedan leder tillbaka till gränden och där ska de råka ut för de saker som gör att de får minnesförlust. De kan antingen dö eller göra något så grymt eller stöta på något så skrämmande (SAN-förlust?) att de tappar minnet. Deras "uppvaknande" av minne (efter den goda nattens sömn) var alltså en tillbakablick över hur de förlorade minnet.. Muahahahaha!
/Han som först tänkte när han öppnade tråden "Men vad fan.. Det har ju precis varit två minnesförlusttrådar"

<font size="1">[edit] Nu har jag ändrat och tillfört så mycket att en edit-tagg borde finnas..</FONT>

entomophobiac

Low Prep High Play
Ento drabbas av minnesförlust...

Jag skulle gärna vilja göra ett litet mordmysterium där en av RPna är mördaren utan att veta om det.

När jag tänker efter så har jag faktiskt skrivit ett scenario av den här typen... Hur kunde jag glömma det?

Precis som det mesta jag försöker alstra så är det ganska minimalistiskt skrivit, och för den som undrar så är det till spelet The Dark Spire.

Jag har spellett det vid ett tillfälle, och då slutade det med att mördarens blodsbundne vän tog på sig skulden för brotten. Om någon använder sig av det skulle det vara väldigt kul att veta hur det slutar...