Nekromanti minor race

tobzombie_UBBT

Veteran
växjö; sveriges metropol och smålands juvel
jag satt och funderade för ett litet tag sen ( efter att sett Titan *trumvirvel*) om det finns något sci-fi spel där homo sapiens behandlas som en minor race. det känns som om den chansen skulle var lika stor, om inte ens större. dessutom skulle det kännas bättre om nu inte människan var en sån central punkt ( dock fortfarande "spelar central"). är det någon som känner till nått sådant eller måste jag ta upp mina gamla planer på att skriva mitt egna sci fi spel?..

Rosen

Myrmidon
om det finns något sci-fi spel där homo sapiens behandlas som en minor race.

Närmaste jag kommer på är väl GURPS Uplift, baserad på en bokserie av David Brin. Människan är iofs rätt omtalad och har särskilda privilegier enligt interstellär lag (en lång historia varför), men i de flesta galaxinvånares synorgan är människor omogna uppstickarkräk som borde hålla sig på mattan och ur vägen för alla äldre och noblare raser.

--
Åke

EchoFive

Veteran
GURPS Uplift

...baserad på David Brins Uplift-böcker.

I korthet: I hela universum är det tradition att en intelligent, rymdfarande ras tar en underutvecklad ras som sina klienter, och höjer deras intelligens och ger i sin tur den nya klienten möjlighet att bli en rymdfarande ras. Och allt fadderrasen begär i gengäld är att få styra över klientrasen i ynka 500.000 år.

Så är traditionen, så har det alltid varit - intelligens utvecklas inte naturligt, den implanteras. Men vem var det som Lyfte Förfäderna till sin intelligens? Var kom Förfäderna ifrån, och var tog de vägen?

Traditionen förblir obruten -- ända tills en obetydlig liten ras dyker upp i rymden och hävdar att de har Lyft sig själva och utvecklat både intelligens och FTL-möjligheter på egen hand. De mer traditionella raserna blir förstås mightily pissed off och kräver att få ta över som fadder för den här arroganta rasen som påstår sig vara mycket bättre än alla andra, de här... människorna.