Nekromanti Minotaurer i DoD6?

McAber

Varulv
Hej!

Jag hörde att det finns något som heter Minox i DoD6, och som skulle motsvara Minotaurer. Är det så, och vilka är i så fall likheterna och skillnaderna mellan de två?

/McAber (c:C

Rising

Vila i frid
Det stämmer. Det är nog ingen större skillnad på dem i sig, utan den stora skillnaden dem emellan beror ju på att man placerat dem i ett nytt sammanhang. Annars är de sig lika. De sägs dock leva i stora flockar i DoD6, vilket alltså skiljer sig åt från de enstaka "vi skaffa ära!"-grymtande bärsärkar som jag var van vid från gamla DoD.

/Rising

Antraxe

Veteran
Inte för att jag vet exakt hur minotaurer var i tidigare versioner av DoD men minoxen i JB verkar vara ungefär den klassiska minotauren fast med ett annat namn. Minotaurer är inte direkt den enda varelsen i JB som de bara har piffat till lite granna och bytt namn på...

Rising

Vila i frid
Det var väl precis vad jag sade? Hrm, nåja, hela poängen med Jorges var ju att man blandade romersk/grekisk mytologi & hjälteideal med mystiken från vår fornnordiska folklore, så de har ju egentligen inte "piffat till" namnet på minotaurerna till Trudvang, utan helt enkelt bara konstaterat att ändelsen "-taur" på ett för tydligt sätt signalerar LATIN och därför inte hör hemma i Trudvangs namnflora.

Men minoxarna lever ju i en helt annan miljö än DoD's minotaurer, så de blir ju ändå till något annat ändå. Minotaurer kunde man till exempel inte slasha för att använda deras kranie i konstiga magiritualer, vilket diverse fulingar i Trudvang kan göra med minoxarna...

/Riz

McAber

Varulv
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Men minoxarna lever ju i en helt annan miljö än DoD's minotaurer, så de blir ju ändå till något annat ändå. Minotaurer kunde man till exempel inte slasha för att använda deras kranie i konstiga magiritualer, vilket diverse fulingar i Trudvang kan göra med minoxarna...

<hr></blockquote>

Urk, låter elakt.

Hur väl funkar de som RPer? Jag har ju lite dålig koll på DoD6 regelsystem. Kostar olika raser poäng, eller slår man fram sin gubbe? i DoD 91 blev det inte måga poäng kvar att sätta på egenskaper sedan man köpt rasen Minotaur.

Vad har Minoxerna för relation till Magi, kan de bli magiker osv?

/McAber

Rising

Vila i frid
"Hur väl funkar de som RPer? Jag har ju lite dålig koll på DoD6 regelsystem. Kostar olika raser poäng, eller slår man fram sin gubbe?"

Man ska egentligen inte få göra minoxar som rollpersoner i DoD6, så då måste du avvika från grundreglerna. Raserna som man får välja bland kostar dock inga bakgrundspoäng och man slår fram alla egenskapsvärden så som man gjorde på den gamla goda(?) tiden.

"Vad har Minoxerna för relation till Magi, kan de bli magiker osv?"

Öh, jag har inte Jorges här och har aldrig använt minoxarna i ett äventyr, så jag har lite dålig koll, men jag har för mig att de inte skall kunna någon magi överhuvudtaget.

/Rising

McAber

Varulv
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Man ska egentligen inte få göra minoxar som rollpersoner i DoD6, så då måste du avvika från grundreglerna.

<hr></blockquote>

Nu har jag ju inte läst reglerna, men på vilket sätt måste man avvika? Är det bestämt från början vilka raser man "får" spela? Eller är det så enkelt att de inte har någon definition av grundegenskaperna i tärningar, så att man inte kan slå fram dem?

Jag inser att de skulle vara svårspelade, dock inte omöjliga. Eftersom jag skrivit lite om Minosar till Altoria (DoD efter sjunde konfluxen, fråga Baldyr eller Kornella om du vill veta mer om Altoria) är jag intresserad av att veta hur långt ifrån Minoxarna står ifrån min bild av Minotaurer.

/McAber