Usel titel, jag vet. Men det var svårt att hitta något begrepp som fångade mina tankar.
Jag har nämligen sett Stardust för ett tag sedan (mild spoiler kommer) och där finns en trio rätt balla häxor som får sina krafter ifrån att äta en stjärnas hjärta. Eftersom deras förråd är på upphällning så är antalet magiska tricks som de kan prestera begränsat (åtminstone fram till filmens slutuppgörelse ). Men detta skulle hursomhelst kunna omsättas till en mekanism som i sin tur skulle kunna bli ett spel.
Konceptet med mäktiga men ändliga resurser har jag lekt med tidigare (Hopp/förtröstan till Projekt Lulu) men då har det handlat om förtröstan snarare än häxkrafter. Sådana här saker passar bäst i ett tämligen fokuserat spel, i alla fall om de ska få en mer dominerande roll.
Det som är intressant att diskutera är hur mäktiga de ska vara, hur de ska fungera i praktiken och hur de ska omsättas i spelkoncept. Att spela en sur samling häxor vars krafter är på väg att ta slut eller invånare i ett hopplöst och dystopiskt samhälle känns som två intressanta utgångspunkter.
Men hur ska denna resurs spenderas? Är användandet begränsat till endast en scen eller ska det vara ännu smalare, typ bara en handling? Ska spelet vara över när de tar slut och hur ska detta i så fall förklaras på ett snyggt sätt? Ska det vara möjligt att återfå eller överföra denna resurs till varandra eller ska den vara låst och begränsad? Finns det något rollspel idag som är lika fokuserat på en ändlig resurs som jag är? Går det överhuvudtaget att begripa något av det som jag säger?
Jag har nämligen sett Stardust för ett tag sedan (mild spoiler kommer) och där finns en trio rätt balla häxor som får sina krafter ifrån att äta en stjärnas hjärta. Eftersom deras förråd är på upphällning så är antalet magiska tricks som de kan prestera begränsat (åtminstone fram till filmens slutuppgörelse ). Men detta skulle hursomhelst kunna omsättas till en mekanism som i sin tur skulle kunna bli ett spel.
Konceptet med mäktiga men ändliga resurser har jag lekt med tidigare (Hopp/förtröstan till Projekt Lulu) men då har det handlat om förtröstan snarare än häxkrafter. Sådana här saker passar bäst i ett tämligen fokuserat spel, i alla fall om de ska få en mer dominerande roll.
Det som är intressant att diskutera är hur mäktiga de ska vara, hur de ska fungera i praktiken och hur de ska omsättas i spelkoncept. Att spela en sur samling häxor vars krafter är på väg att ta slut eller invånare i ett hopplöst och dystopiskt samhälle känns som två intressanta utgångspunkter.
Men hur ska denna resurs spenderas? Är användandet begränsat till endast en scen eller ska det vara ännu smalare, typ bara en handling? Ska spelet vara över när de tar slut och hur ska detta i så fall förklaras på ett snyggt sätt? Ska det vara möjligt att återfå eller överföra denna resurs till varandra eller ska den vara låst och begränsad? Finns det något rollspel idag som är lika fokuserat på en ändlig resurs som jag är? Går det överhuvudtaget att begripa något av det som jag säger?