Nekromanti Minskad resurs-mekanismer

walium

Ganska töntig, faktiskt
Usel titel, jag vet. Men det var svårt att hitta något begrepp som fångade mina tankar.

Jag har nämligen sett Stardust för ett tag sedan (mild spoiler kommer) och där finns en trio rätt balla häxor som får sina krafter ifrån att äta en stjärnas hjärta. Eftersom deras förråd är på upphällning så är antalet magiska tricks som de kan prestera begränsat (åtminstone fram till filmens slutuppgörelse :gremsuck:). Men detta skulle hursomhelst kunna omsättas till en mekanism som i sin tur skulle kunna bli ett spel.

Konceptet med mäktiga men ändliga resurser har jag lekt med tidigare (Hopp/förtröstan till Projekt Lulu) men då har det handlat om förtröstan snarare än häxkrafter. Sådana här saker passar bäst i ett tämligen fokuserat spel, i alla fall om de ska få en mer dominerande roll.

Det som är intressant att diskutera är hur mäktiga de ska vara, hur de ska fungera i praktiken och hur de ska omsättas i spelkoncept. Att spela en sur samling häxor vars krafter är på väg att ta slut eller invånare i ett hopplöst och dystopiskt samhälle känns som två intressanta utgångspunkter.

Men hur ska denna resurs spenderas? Är användandet begränsat till endast en scen eller ska det vara ännu smalare, typ bara en handling? Ska spelet vara över när de tar slut och hur ska detta i så fall förklaras på ett snyggt sätt? Ska det vara möjligt att återfå eller överföra denna resurs till varandra eller ska den vara låst och begränsad? Finns det något rollspel idag som är lika fokuserat på en ändlig resurs som jag är? Går det överhuvudtaget att begripa något av det som jag säger? :gremsmile:

Quadrante

Grisbonde
longshot

Nu vet jag att jag skjuter räven istället för råttan (nej det handlar inte om krille här) när jag åberopar mitt gamla spel FEBRIS. Men jag tänkte just på en rad i ditt inlägg...

Men hur ska denna resurs spenderas? Är användandet begränsat till endast en scen eller ska det vara ännu smalare, typ bara en handling? Ska spelet vara över när de tar slut och hur ska detta i så fall förklaras på ett snyggt sätt?
(rad som i en rad bokstäver ..huh!)

Jo poängen var, vad ska hända och vad leder det till. I FEBRIS, så slutar varje scen när man uppnått sitt mål, vilket gör att vissa spelare blir färdiga före de andra, vilka då fortsätter scenen. Blir det en ensam spelare kvar i en scen, så kan denna inte spela vidare, den passerar inte vidare in i nästa scen. På så vis, har vi två "minskande-resurs-mekanismer"; en att det blir färre och färre spelare kvar i en scen, den andra att det blir färre och färre spelare kvar i spel. Dessutom, så innebär det att om man vill att alla spelare ska fortsätta genom spelet, så behöver man samarbeta, så att fleras vilkor uppnås samtidigt. Något som är viktigt i början, men mindre viktigt i slutet.

Själv formen är att "resursen" är kopplat till ett vilkor, som kan uppnås i ett ögonblick, men innebär då att man inget har kvar. Resursen här är då både att lyckas passera vidare till nästa scen och att få spela vidare i nuvarande scen.

Nu är detta givetvis inte den sorts resurser du talar om, men man kan sno av idén.

/ ps. FEBRIS, utspelar sig i ett universa av ständigt upprepande dagar och det gäller att bryta sig fri. .ds