Missade möjligheter i officiella rollspelvärldar

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,955
Location
Stockholm
Jag skulle vilja skriva ett combat carsigt Mutant.

"Vår enda livslinja är Vägen. Rak, bred och vacker. Och full av marodörer och motorkosacker. Men det är ändå bättre än den brända jorden runt omkring. Där finns bara mördarrobotar och styggelser. Allt annat är kärnatombombat till nanogrus!

Och på Vägen är vår kärra vår borg. Vi är som en familj - jag, Sally, Morgan och X19. Vi är kamrater. Muskteörer. Landsvägsriddare. Och kärran är vårt hem. Visst, den dricker ruskigt mycket Etanol men det tar oss också i den enda riktning som räknas - bort från den senaste fasan!"
"Det ända som står mellan oss och överlevnad är okänt antal mil av ren väg, en förbjuden zon, och oändligt antal autobahnditer."
 

Oscar Silferstjerna

Sjunger i duschen
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,736
Location
Nirvana
Gör om Mutant 2 och sätt Republiken Jämtland i centrum. RP är jämtar med uppdraget att försvara den lilla republiken mot de större och starkare grannstaterna. Dessutom kan ni skaffa er en maktposition i republiken, kanske som presidentens hårdföra hantlangare. Dessutom: bygg ert eget bunkerfort och utforska den omgivande vildmarken. Det räcker för minst en lång kampanj. Lägg in en oupptäckt och intakt enklav i de jämtländska fjällen, så är republiken plötsligt centrum i hela Mutant-Skandinavien.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,186
Location
Ereb Altor
En gång i tiden kom rollspelet Mutant och målade upp en laglös värld av förbjudna zoner och små samhällen, som kändes ganska mycket som den värld man såg i The Road Warrior och efterföljande filmer med Mad Max. Sedan kom det äventyr och expansioner som istället beskrev en relativt återuppbyggd värld med utvecklade stater och med konflikter som handlade om storskaliga krig och terrorism. Många år senare kom Mutant. Undergångens arvtagare och byggde vidare på samma värld. Ytterligare år senare kom Mutant: År Noll och utspelade sig istället precis efter undergången, eller medan den fortfarande pågår, och Mutant: Hindenburg som bygger vidare på ovan nämnda värld, som nu är ännu mer utvecklad och civiliserad.

Var är det madmaxiga* Mutant som målades upp i de ursprungliga grundreglerna?

*Årets nyord!
Huvudjägarna till MUA (i Pirit) är väldigt mycket detta samt De 7 mutanaterna. Zonerna zoologi dryper av det.

Det här är ingen missad möjlighet. Det finns ju där.

Ja, det finns på fler ställen med men är kanske tydligast här.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,955
Location
Stockholm
Samtidigt är det ju just att få ihop en lång tids skrivande som kan ge en spelvärld djup och substans. Det ger den sortens inkonsekvenser och märkligheter som känns mer som riktig historia.
Fast om inte hela grejen är att du gör en Smygningshem gener-plottwist så känns den typen av bakgrund som något som du antingen använder för något i spelvärlden, annars kan du lika gärna ha att alverna är bara en alternativ evolutionär/gudaskapt linje till människorna.
 
Last edited:

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,955
Location
Stockholm
Klassiska DoD (o många andra spelvärldar) verkar inte ha sina alver eller dvärgar som en egentlig del av sina spelvärldar, de har möjligen några riken nedpoloppade här o där men dessa verkar inte ha påverkat politiken eller kulturen i närområdet eller med de grupper som de borde ha diplomatisk kontakt med.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,955
Location
Stockholm
Klassiska DoD (o många andra spelvärldar) verkar inte ha sina alver eller dvärgar som en egentlig del av sina spelvärldar, de har möjligen några riken nedpoloppade här o där men dessa verkar inte ha påverkat politiken eller kulturen i närområdet eller med de grupper som de borde ha diplomatisk kontakt med.
Eon är lite bättre på det här när det kommer till alverna men när det kommer till dvärgarna så känns det som de egentligen inte är en del av närområdet i mångt o mycket, och av någon anledning så verkar de bara samla sig i stora dvärgfästen, vi ser aldrig några gryttbyar eller mindre förstäder till fästena, eller ens små fästen utspridda nära varandra, utan det är bara ett stort fäste o inga andra dvärg samhällen i närheten. (Zolod är undantaget med sina inmurade kvarter i människostäder)

Något intressant också är att trots att kartorna visar att dvärgarna kontrollerar en noterbar del land runt sitt fäste så hör vi aldrig talas om att de har folk som bor på denna mark. Det finns ju alver, tiraker o dvärgar som utmärker sig för att de bor i människoriken, men inte människor o triaker som utmärker sig genom att bo dvärgariken. (Detta gäller också alvriken)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Klassiska DoD (o många andra spelvärldar) verkar inte ha sina alver eller dvärgar som en egentlig del av sina spelvärldar, de har möjligen några riken nedpoloppade här o där men dessa verkar inte ha påverkat politiken eller kulturen i närområdet eller med de grupper som de borde ha diplomatisk kontakt med.
Va, har du missat Fristaden, Zygosunds bro, gränskonflikterna mellan Goiana och Kardien etc :)
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,955
Location
Stockholm
Drakar och Demoner: Samuraj var en missad möjlighet att skapa ett samuraj-Japan inspirerad som samtidigt kändes som en del av det som kommit tidigare, istället är det i praktiken popkulturtolkningen av medeltida Japan med magi o monster. Ignorerande monsterfolk så finns det bara människor där stället för att ha ankor, alver, dvärgar, vargmän och sånt som en del av riket och dess kultur.

Menar du här att " Fristaden, Zygosunds bro, gränskonflikterna mellan Goiana och Kardien" är saker som skapats på Ereb Altor forumet, eller att jag kan hitta information om det där?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Menar du här att " Fristaden, Zygosunds bro, gränskonflikterna mellan Goiana och Kardien" är saker som skapats på Ereb Altor forumet, eller att jag kan hitta information om det där?
Det var mest en inte så subtil uppmaning att gotta ned dig på erebaltor.se:). Fristaden tror jag nämns först i Sinkadus 3, i Anders klassiska artikel om Caddo. Zygosunds bro presenteras i Monster och Människor. Om Goiana och hur det riket hänger ihop med sina grannar på Aidnehalvön kan du läsa i Ivanhoe.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,955
Location
Stockholm
Det var mest en inte så subtil uppmaning att gotta ned dig på erebaltor.se:). Fristaden tror jag nämns först i Sinkadus 3, i Anders klassiska artikel om Caddo. Zygosunds bro presenteras i Monster och Människor. Om Goiana och hur det riket hänger ihop med sina grannar på Aidnehalvön kan du läsa i Ivanhoe.
"Monster och Människor" känner jag inte igen?
 

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
837
Location
Uppsala
Jag skulle vilja skriva ett combat carsigt Mutant.

"Vår enda livslinja är Vägen. Rak, bred och vacker. Och full av marodörer och motorkosacker. Men det är ändå bättre än den brända jorden runt omkring. Där finns bara mördarrobotar och styggelser. Allt annat är kärnatombombat till nanogrus!

Och på Vägen är vår kärra vår borg. Vi är som en familj - jag, Sally, Morgan och X19. Vi är kamrater. Muskteörer. Landsvägsriddare. Och kärran är vårt hem. Visst, den dricker ruskigt mycket Etanol men det tar oss också i den enda riktning som räknas - bort från den senaste fasan!"
Låter nästan som Oregon trail fast i mutant. Vägen till Åre-gån?
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,725
Location
Huddinge
Jag skulle vilja skriva ett combat carsigt Mutant.

"Vår enda livslinja är Vägen. Rak, bred och vacker. Och full av marodörer och motorkosacker. Men det är ändå bättre än den brända jorden runt omkring. Där finns bara mördarrobotar och styggelser. Allt annat är kärnatombombat till nanogrus!

Och på Vägen är vår kärra vår borg. Vi är som en familj - jag, Sally, Morgan och X19. Vi är kamrater. Muskteörer. Landsvägsriddare. Och kärran är vårt hem. Visst, den dricker ruskigt mycket Etanol men det tar oss också i den enda riktning som räknas - bort från den senaste fasan!"
The fast and the mutated
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,186
Location
Ereb Altor
Jag skulle vilja skriva ett combat carsigt Mutant.

"Vår enda livslinja är Vägen. Rak, bred och vacker. Och full av marodörer och motorkosacker. Men det är ändå bättre än den brända jorden runt omkring. Där finns bara mördarrobotar och styggelser. Allt annat är kärnatombombat till nanogrus!

Och på Vägen är vår kärra vår borg. Vi är som en familj - jag, Sally, Morgan och X19. Vi är kamrater. Muskteörer. Landsvägsriddare. Och kärran är vårt hem. Visst, den dricker ruskigt mycket Etanol men det tar oss också i den enda riktning som räknas - bort från den senaste fasan!"
Vi skrev in Automatbanan i Ulvriket och jag ville ha en pastich-illustration på den svenska Combat Cars-utsidan. Men tyvärr blev det inte så.

Lite kuriosa.

PS. Automatbanan fortsätter ned genom den Brända jorden :)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,330
Jag skulle vilja skriva ett combat carsigt Mutant.

"Vår enda livslinja är Vägen. Rak, bred och vacker. Och full av marodörer och motorkosacker. Men det är ändå bättre än den brända jorden runt omkring. Där finns bara mördarrobotar och styggelser. Allt annat är kärnatombombat till nanogrus!

Och på Vägen är vår kärra vår borg. Vi är som en familj - jag, Sally, Morgan och X19. Vi är kamrater. Muskteörer. Landsvägsriddare. Och kärran är vårt hem. Visst, den dricker ruskigt mycket Etanol men det tar oss också i den enda riktning som räknas - bort från den senaste fasan!"
Jag vill se det här! Med bra, rejäla regler för fordon, fordonsmekande, utan att man dör crunch-döden, och med några factions som har oljekällor, etanolbrännerier, autobahnditer, och otroligt mycket öken. Nej, MER ÖKEN! Det ska fan få Mars att verka fuktigt. Och ingen jävla återuppbyggd mys-civilisation.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,955
Location
Stockholm
Jag vill se det här! Med bra, rejäla regler för fordon, fordonsmekande, utan att man dör crunch-döden, och med några factions som har oljekällor, etanolbrännerier, autobahnditer, och otroligt mycket öken. Nej, MER ÖKEN! Det ska fan få Mars att verka fuktigt. Och ingen jävla återuppbyggd mys-civilisation.
Om vi inte har det väldigt långt söderöver från resten av Mutants standard område så vill jag höra ditt rättfärdigande för varför det finns så mycket öken
 
Top