Nekromanti Missförstånd ni har gjort när ni läst ett rollspel

Genesis

Ni dés ni maître
Första gången jag spelade Prosopopée hade jag misstolkat reglerna som att varje gång någon slog över eller under problemvärdet (och inte mitt på, alltså perfekt) så MÅSTE den beskrivande spelaren höja en problemtärning ett steg eller skapa ett nytt problem (riktiga regeln: hen FÅR höja, sänka eller skapa nya problem om det känns rätt i berättelsen). Resultatet var att alla problem eskalerade och blev värre och värre snabbare än medierna kunde lösa dem och i slutet förvandlades världen till en enorm virvel som sög in allt i närheten och vars centrum beboddes av vildsinta, aggresiva bestar som slukade varandra och allt som sögs in. Allt sket sig och världen gick under, helt enkelt.

IcarusDream

Anti-populist
Inte riktigt ett "missförstånd" i läsning, men kände att det kunde passa att ta upp ändå.

För nåt år sen spelledde jag Eon. Vid ett tillfälle hamnade gruppen i bland de mer skruvade delarna av Skugglandet där verklighetens lagar inte riktigt gäller. Jag skulle beskriva platsen de reste genom, så jag bara drog till med massa Lovecraftianinspirerade saker, onatuliga former, hörn med hörn som var onaturliga och oändliga, ni vet, det klassiska. Men en av spelarna totalt hakade upp sig på en sak jag bara sa i förbifarten.

Jag sa att de gick in i en "inverterad bubbla"(det var inget som var planerat att säga, jag bara så ord som inte passade ihop). Men spelaren hakade upp sig så mycket på just "inverterad bubbla" och tjatade massor om hur jag skulle förklara hur det såg ut. Till och med när jag sa att det bara var dumheter jag sa för att förvirra så ville han inte ge sig. Efter en halvtimme fick vi avbryta spelmötet för spelaren vägrade spela vidare innan jag kunde förklara det..

Mundo

Myrmidon
IcarusDream;n175159 said:
Jag sa att de gick in i en "inverterad bubbla"(det var inget som var planerat att säga, jag bara så ord som inte passade ihop). Men spelaren hakade upp sig så mycket på just "inverterad bubbla" och tjatade massor om hur jag skulle förklara hur det såg ut.
Min första träff på "Inverted bubble" på google images.

RasmusL

Champion
Mundo;n175060 said:
När jag var mycket liten, typ sex-sju år gammal, så brukade mina två storebröder sitta och lira rollspel med sina vänner var och varannan helg. De satt och spelade det bästa äventyret som någonsin skrivits till ett rollspel, Nidlands rening. Jag satt och tjuvlyssnade utanför dörren och ibland, om jag kunde göra hundvalpsögon nog, kunde min mamma säga att jag fick vara inne i rummet. Då satt jag tyst i ett hörn och lyssnade.

En gång behövde spelgruppen handla något, om det var ett vapen eller en karta eller whatever, men de hade inga pengar. Så jag smög ut, tog penna, papper och sax och klippte ut tusenkronorslappar.
Jag gav dem stolt till spelarna inne i rummet.

Sen fick jag aldrig vara inne i rummet när de spelade igen.

:(
Såååå fint! *hjärta!*

Blir glad av att läsaom det fina du gjorde men ledsen i ögat att du inte fick vara med mer!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag och Poppe spelade S/Lay w/Me, ett sword & sorcery-spel för två spelare. Det gött fram till slutet. Då skulle man slå sina tärningar på nåt vis och se hur väl berättelsen slutade för huvudpersonen.

Vi rullade och jämförde och... nähä. Det gick ju skitdåligt för huvudpersonen. Nå, vi spelade ut med resultaten som blev. Monstret vann, alla dog, inget hopp. Nåt i den stilen.

Det kändes så snopet att vi knappat pratade om det utan istället gled iväg på annat. En stund senare så tittade vi på varandra och konstaterade att det väl ändå inte kan vara tänkt sådär. Mycket riktigt. Vi hade missförstått något och gjort det mycket svårare att lyckas med något (tror det är tre saker man kan åstadkomma som mest: hjälten överlever, älskaren överlever, monstret besegras).

Ny rullning, två av tre eller nåt sånt. Spelad ut det och vips hade vi ett slut som passade en sword & sorcery-berättelse istället för ett slut från en svartvit polsk misärfilm. Puh!

Kalil

Swordsman
Två incidenter jag minns:

1) Portugisisk örgloman hette ett läskigt havsmonster i DoD i åratal vid vårt spelbord. Lustigt nog var den listad under vanliga djur.
2) Något off-topic, men min rp som jag spelade genom hela Baldurs Gate serien började sin karriär som dvärgisk krigare. Det var typ i mitten av BG2 som en polare såg mig spela och sa "jäkla spinking dvärg.." som jag insåg att jag av misstag gjort en hobbit....

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Inte mitt misstag, men jag minns då vi spelade Fading Suns. Vi hade ett rymdskepp och plötsligt kom ett fientligt skepp och skulle förgöra oss. Vår pilot var typ bäst i världen, men kunde inte komma ifrån dem. Spelledaren hade missförstått reglerna nämligen så om man åkte rakt fram fick man halv hastighet, medan om man backade fick man full hastighet. Det kändes smått bisarrt att åka bakåt för att komma ifrån de som jagade oss. :)

Anarchclown

Swashbuckler
Själv är jag väl mest känd för att jag som väldigt trött lät någon upptäcka en fälla genom att rulla in ett bowlingklot i rummet. Den föll ner i fallgropen och sedan... vänta nu... vilket bowlingklot? Vad fan? Det här är ju fantasy... du är en klen nekromantiker!

En av mina absoluta favoriter är dock när vi var inblandade i interna stridigheter inom ett berg fullt med svartfolk. Vi skulle hjälpa shamanerna att slå ut orcherkungen och en av sagda shamaner föreslog att vi skulle utföra ett snabbt och överaskande övergrepp mot orcherkonungen. Samtliga spelare fryser till, inser att spelledaren menar angrepp, får mycket märkliga associationer och har väldigt svårt att hålla sig allvarliga på typ en timme efter det.

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Nirbulas;n174820 said:
Jag trodde att två sexor istället för tre innebar tabellfummel i Eon III vid ett av de första speltillfällena som jag spelledde. Arenakämparna ägnade nästan halva kampen åt att stappla runt och att rulla omkring i sanden inne på arenan. Publiken på arenan blev väldigt missnöjd över spektaklet.
... tre sexor?

FUCK.

Kraetyz

Kraetyz;n175313 said:
... tre sexor?

FUCK.
DU LJUGER FÖR MIG, NIRBULAS. JAG CITERAR
Spelarens Bok said:
En handling är fumlad om båda av följande villkor uppfylls:
(1) Två eller fler tärningar utfaller med ’6’ vid det första tärningsslaget (innan eventuella Ob-omslag).
(2) Svårighetsslaget blir högre än färdighetschansen (med andra ord: ett misslyckat slag).
Tvååååå tärningar.

Nirbulas

Veteran
Om jag hade menat vanliga fummel så absolut. I strid är det dock andra bullar. Låt mig dra lögnens slöja från dina ögon Kraetyz. Se Spelledarens guide s. 46 under rubriken Fummeltabellen
Om antalet sexor på första kastet var tre eller fler så skall även ett slag på respektive fummeltabell göras (tabell R2-41 för obeväpnad strid, tabell R2-41 för närstridsvapen, tabell R2-43 för avståndsvapen och tabell R2-44 för sköldar).
Vilket för övrigt fick mig att upptäcka ett litet slarvfel i regelboken där det står R2-41 två gånger :O

Kraetyz

Nirbulas;n175519 said:
Om jag hade menat vanliga fummel så absolut. I strid är det dock andra bullar. Låt mig dra lögnens slöja från dina ögon Kraetyz. Se Spelledarens guide s. 46 under rubriken Fummeltabellen

Vilket för övrigt fick mig att upptäcka ett litet slarvfel i regelboken där det står R2-41 två gånger :O
... what the fuck varför är stridsreglerna annorlunda? Suck. Jag har spelat fel sedan tidernas begynnelse. ;_; Nu blir jag ledsen.

RasmusL

Champion
Kraetyz;n175526 said:
... what the fuck varför är stridsreglerna annorlunda? Suck. Jag har spelat fel sedan tidernas begynnelse. ;_; Nu blir jag ledsen.
HAHAHAHAHAHAAAAaAaAAAHAHA!!!!11!!1!1

Närå :p

Mundo

Myrmidon
Kraetyz;n175526 said:
What the hell?! SAMMA HÄR! Jag har spelat Eon Hardcore tydligen!

Staffan

Myrmidon
Eon 1 var ännu värre. Där var 2+ sexor på originalslaget även automatiskt misslyckat (2+ sexor och under FV: misslyckat, 2+ sexor och över FV: fummel). Det innebär att oavsett hur bra du var kunde du aldrig ha mer än ~87% chans att lyckas med ett Svårt slag.

Det innebär i sin tur att om man skulle lägga en besvärjelse med Alstra Ob4T6, Transformera Ob4T6, och Besvärjelse Ob4T6 så ska du klara dig förbi tre 87%-chanser, vilket blir ungefär 65%.

Christoffer

It's all pig.
DeBracy;n175236 said:
Ny rullning, två av tre eller nåt sånt. Spelad ut det och vips hade vi ett slut som passade en sword & sorcery-berättelse istället för ett slut från en svartvit polsk misärfilm. Puh!
Yes!!! "Turinhästen - Rollspelet", ge mig!

JJoghans

Regelknackare
Vi missförstod reglerna för färdighetskostnad i Expert ganska rejält i början, men de var ju inte straightforward direkt... :p